Inlägg från: Anonym (insatt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (insatt)

Faderskapsintyg

Anonym (J) skrev 2013-06-06 13:45:52 följande:
    Jag fick mitt första barn för ungefär en vecka sen och jag är tillsammans med pappan till barnet, men vi bor inte ihop. Vem är det som får hem papperna om faderskapsbekräftelse och vårdnaden då? Och får man hem det automatiskt, eller måste man ringa efter dem? Och när får man papperna? 
    När ditt barn fått sina "4 siffror" kommer du att bli kallad till familjerätten för faderskapsutredning. I samband med att bekräftelsen undertecknas kommer de att ta upp frågan om ensam/gemensam vårdnad med er. När handlingarna är undertecknade anmäler familjerätten allt till folkbokföringen/skatteverket. Du kan ringa själv till familjerätten också, om du föredrar det.
  • Anonym (insatt)
    Rani skrev 2013-06-09 20:50:04 följande:
    Du får hem papper automatiskt till dig. På dem får du ange vem fadern är för det vet ju inte de. Du får också en tid med ett datum och tid då du och fadern ska infinna er på familjeenheten för att skriva under om vårdnaden. När ni gjort det får ni båda papper som bekräftar det ni sagt till familjeenheten.
    Faderskapsbekräftelse sker normalt inte via "hamskickade papper" - det är en rättshandling som kräver säker identifiering av dem som undertecknar och vittnen som bekräftar att namnteckningarna är korrekta. Efter ett barns födelse får ogift mamma kallelse till familjerätten för faderskapsutredning och (ev tillsammans med pappa) tid för undertecknande av faderskapsbekräftelse.
  • Anonym (insatt)
    Sweet life skrev 2013-06-09 20:56:29 följande:
    Kan du inte läsa?

Hon skriver ju att man får hem en tid till familjerätten där man ska skriva under dessa papper.. Vi bokade iof en tid innan barnet var fött för att ha det klart ifall nått skulle hända mig på förlossningen.
    Nja, det stod också i inlägget att man på de hemskickade  handlingarna skulle ange vem som är fadern - så sker inte ...

faderskapsutredningen/bekräftelsen kan inte heller göras helt klar innan barnet fötts. Konceptionstiden kan förändras, barnet har inte sitt födelsenummer osv - men det sista godkännandet (det som gör allt klart) undertecknas utan er inblandning på familjerätten .... och aviseras sedan skattemyndigheten/folkbokföringen.
  • Anonym (insatt)
    Sweet life skrev 2013-06-09 20:55:05 följande:
    Barnet får sina fyra sista redan på förlossningen...
    Nix, 4 siffrorna delas ut av skattemyndigheten/folkbokföringen sedan BB aviserat barnets födelse dit. Folkbokföringen å sin sidan aviserar sedan soc/familjerätten att här är ett barn till ogift mor som ni har att utreda faderskapet för. Därefter kontaktar familjerätten mamman till barnet via brev eller telefon ...
  • Anonym (insatt)
    Sweet life skrev 2013-06-09 21:18:39 följande:
    Haha, ok. Varför fick vi då sonens fyra sista när han fortfarande låg på mitt bröst och jag ännu inte var sydd?
    Kan inte svara på det, eller ens om du minns rätt.
  • Anonym (insatt)
    Sweet life skrev 2013-06-09 21:19:38 följande:
    Om du nu påstår att du är så jävla insatt så vore det väl bra om du verkligen är det?
    Jag är inte mer insatt än att jag jobbat med faderskapsutredningar/bekräftelser i drygt 35 år!!
    Har du någon tillförlitligare källa än ditt minne att hänvisa till?
  • Anonym (insatt)

såg nu din källhänvisning på 1177.se.
    Får skylla på att jag är pensionerad sedan x antal år och att rutinerna alltså ändrats sedan jag avgick.

• Anonym (insatt)

Bra att det är ändrat för många föräldrar var frustrerade över att de inte kunde få ordnat med faderskap, namn och vårdnad förrän de 4 siffrorna kom .....

• Anonym (insatt)
    Sweet life skrev 2013-06-09 21:44:59 följande:
    Alltså är du inte så insatt längre...
    Nä, det kan man ju kanske säga .....
Svar på tråden Faderskapsintyg