• Alexi

Hur gör ni för att få bakning med barn till en trevlig stund?

Alla människor verkar baka så mycket med sina barn. Det föreslås alltid som aktivitet här på familjeliv för hemmadagar, Facebook kryllar av bakstatusar och alla verkar ha så mysigt. Hur gör ni?

Min dotter (4.5 år) vill gärna baka och det funkar lite grann men när jag väl bakar ( sker inte så ofta) så vill jag baka en större mängd och frysa in, bullar eller småkakor. Vi äter för lite kakor för att bara baka så där och äta upp. Eller så ska man baka tex en kladdkaka och bjuda på. Oavsett vill jag ju att det ska bli bra, goda och hyfsat snygga kakor. Dessutom innebär bakning oftast väldigt kladdiga ingredienser. Allt det här gör att det är jättesvårt att hitta en balans i vad barn kan hjälpa till med tycker jag. Jag vill ju göra de svåra kritiska momenten själv. Och jag tycker det är läskigt med varm ugn osv. Hon får ju göra det som går, hälla i ingredienser, röra om hon kan osv. Men det blir ju alltid bara att hon hjälper till på några moment och jag gör resten, inte riktigt att vi gör det tillsammans.
    Någon gång, tex i julas, gjorde vi någon form av bakning av julgodis där syftet var bakningen och lek, och då slängde vi allt som bakades. Då kunde de ju hålla på hur mycket de ville för att det var kul men så kan man ju inte hålla på ofta, stort slöseri med ingredienser osv.

Hur gör ni??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-06 21:10
    Vill förtydliga det där med slängandet. Vi ville låta barnen baka julgodis men det fanns ingen som kunde äta det, vi vuxna åt lchf och yngsta barnet får inte äta mandelmassa men det roligaste pyssel vi kom på var att låta dem dekorera mandelmassa som penslades med choklad och sen på med massa strössel osv. De fick hålla på och kladda och göra så länge de ville. Barnen vet inte om att det sen slängdes för vi sparade det i kylskåpet ett tag och inget av barnen frågade efter det ens en enda gång.
  • Svar på tråden Hur gör ni för att få bakning med barn till en trevlig stund?
  • mina1

Om man skall baka med barn måste det få bli kladdigt. Learning by doing, helt enkelt. Du får släppa din perfektionism helt klart.

• Dixie

Varför måste kakorna vara snygga? Är det inte viktigare att barnet är delaktig än att du får snygga kakor? Vi brukar baka kanelbullar, då gör jag degen och den får jäsa sedan hjälps vi åt att baka ut degen och göra bullar.

• mammatillnils

Jag låter min son på 2 år göra så mycket han kan. Jag låter honom spilla och kladda, det gör mig inget. Jag låter honom göra kakor eller bullar som han vill även om jag kanske hade gjorde dom finare!

• Lena

Jag bakar bara som nöje när jag gör det med dottern oftast. Bakar jag även för att spara gör jag en halv sats extra som vi äter direkt och som hon får hjälpa till mer med tex baka ut när det är bullar. Hon är nu fem och vi började baka ihop för fyra år sen och numera blir det ofta bra.

• Lena

Varför slänger ni det för det inte blir snyggt? Det är smaken som har betydelse

• eliten

Jag brukar baka med båda mina barn 2,5år och 4,5år, det går så bra de får mäta, knäcka ägg och hälla i. Sedan om det ska rullas t.ex så gör vi några var. Bullar så breder de på fyllningen, vi hjälps åt att dela och de ligger ner i formarna och penslar..
    Tycker inte det blir så mycket kladdigare än när jag bakar själv.
    Det enda jag inte vill att de rör är ugnen.

• Eleonor01

Ditt budskap du förmedlar till ditt barn är att hon inte e bra nog när du kastar det hon har gjort. Farligt!!

• Tow2Mater

Pojken får följa med till affären/bageriet och säga vad han vill ha så koper vi färdigbakt - det är min typ av bakning.

• Pissenisse

Jag tycker nästan att det låter lite elakt att kasta det barnen har gjort, om det inte är fint nog för de vuxna i er umgängeskrets kanske barnen kan få äta det själva? Det är ju jättekul att äta något man själv gjort.

Man får lägga en stor vaxduk över köksbordet och ta bort allt man är rädd om, ta på sig bakkläder och bara sätta igång. Det är superkul om man har gott om tid och inte stressar eller är för noggrann. Vissa delar som är farliga för barnen får de vuxna ta hand om. 

Svar på tråden Hur gör ni för att få bakning med barn till en trevlig stund?