• FlitigaLis

Leksak till bilen, långresa

Skulle vilja ha tips på leksak som passar att ha i bilen för en 1, 5 åring. Han är inte så förtjust i att åka bil men i sommar ska vi åka på bilsemester och behöver lite underhållning

• Svar på tråden Leksak till bilen, långresa
  • Nape

Dvd? Funkar det, eller är han för liten för det? (Minns inte hur det var, mina barn är äldre.)

Gosedjur, musik i bilen, täta pauser. Det mest "underhållande" är om en vuxen sitter bredvid.

När våra barn var små försökte vi förlägga de längsta sträckorna till då barnen sov.

• FlitigaLis

En bärbar dvd känns lite för dyrt. Hemma ser han max fem minuter på tv eller dvd.

Jag sitter alltid bredvid honom när vi åker

• Nape
    FlitigaLis skrev 2013-06-06 22:51:49 följande:
    En bärbar dvd känns lite för dyrt. Hemma ser han max fem minuter på tv eller dvd.
    Jag sitter alltid bredvid honom när vi åker
    Ja, det är lite dyrt. Men kolla runt bland dina bekanta ifall du får låna en. Vi har köpt en för några år sedan och den används bara när vi åker på bilsemester= väldigt sällan. Därför brukar vi låna ut den till våra bekanta familjer när de åker på bilsemestrar osv. Onödigt om alla familjer har varsin.
  • tulip79

Vi brukar har med sonens favoritleksak, en plasttraktor och en del böcker. Ev köper vi nån ny liten leksak på vägen. Han är väldigt maskin- och djurintresserad så han spanar gärna efter grävmaskiner och hästar längs vägen. Han är snart 20 mån och inte en gång har det varit strul när vi åkt i 8 tim för att hälsa på släkten! När han var 18 mån sov han 1 tim två gånger, annars var han vaken hela resan. Får bli en del pauser så han kan sträcka ut kroppen och springa av sig lite...

• Mellanmjölkens land

Några små inslagna paket men nya leksaker brukar väl rekomenderas för flygresor. Vi köpte små plastleksaker för ca 20:- inför en längre flygresa vid ca 20 mån. Annars är spel på mobilen ett tips.

Vår dotter har en övre gräns på 1-1,5h för vad hon accepterar så vi undviker längre resor i väntan på att tålamodet ska öka. Jag sitter också bak och underhåller vilket säkert är en bidragande orsak eftersom jag är gravid och lätt blir åksjuk om jag inte tittar ut.

• Ziroz

Vi har precis varit på en europaresa med vår 1åring. För hennes del är de mest underhållande leksakerna de som låter och spelar musik. Vi köpte också lite nya leksaker under resan som var mer spännande än de som hon hade med sig hemifrån.

Att sitta och busa med en vuxen har också varit toppen :)   

• Alexi

Vår son tyckte Ipad med anpassade spel var kul en stund i bilen om en vuxen satt och höll i den bredvid.

Annars sådana leksaker som man kan trycka på, som spelar och blinkar.

• linneaargards

Kan tipsa om appen "tittut för småbarn" som finns tillgänglig i appstore för iphones och ipads. Är osäker på om den finns för android- och andra smartphones. Den är gratis, men det finns mer djur, fordon osv att köpa till om man vill. Appen i sin helhet kostar 15 kr och jag kan säga att det har varit en väl värd investering för oss som underhållit vår dotter på långa bilresor, i köer och annat. Kan verkligen rekommendera den!

• everav

Appen som rekommenderats ovan är toppen! Sonen som är 21 månader tycker det är väldigt kul med den.

Svar på tråden Leksak till bilen, långresa