• Blåklocka

Lättmjölk eller standardmjölk?

Vad ger ni era barn för mjölk? Jag vet att det serveras lättmjölk på förskolan, med motiveringen att den är vitaminberikad samt innehåller mindre mättat fett. Men i trådar jag har läst på familjeliv så hävdar vissa att standardmjölk innehåller dessa vitaminer naturligt. Dock hittar jag inte att standardmjölk innehåller A -och D-vitamin (kolla länkarna) naturligt.

Jag har inte haft problemet med mitt äldsta barn då hon inte dricker mjölk, men snart är det dags att introducera lite mjölk för tvåan. Kanske ska man välja den gyllene medelvägen och ta mellanmjölk

www.skanemejerier.se/sv/Vara-produkter/Produktkatalog/Mjolk/Mjolk/
    www.skanemejerier.se/sv/Vara-produkter/Produktkatalog/Mjolk/Mjolk/ 

• Svar på tråden Lättmjölk eller standardmjölk?
  • La Lola

Mellanmjölk dricks det här.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • gbgumman

Vi har mellan mjölk. Sonen gillar egentligen lättmjölk och det skulle jag gärna köpt hem om den inte var så dålig att laga mat på.

• Vinterankan

Det beror väl på vad man har för barn. Mina är underviktiga så de får standardmjölk för att få i sig fett. Själv avskyr jag standardmjölk och dricker minimjölk (är väl den enda som tycker det är den godaste mjölken). Hade jag inte velat få i mina barn så mycket fett som möjligt så hade de fått dricka mellanmjölk för den tycker jag ändå är ok så då hade vi kunnat dricka samma. Att jag hade valt mellanmjölk i så fall är mest för att den är i mitten så då kan de förhoppningsvis tycka att både lättmjölk och standardmjölk är ok om de får det på andra ställen.

• FireLady
    Vinterankan skrev 2013-06-07 08:17:22 följande:
    Det beror väl på vad man har för barn. Mina är underviktiga så de får standardmjölk för att få i sig fett. Själv avskyr jag standardmjölk och dricker minimjölk (är väl den enda som tycker det är den godaste mjölken). Hade jag inte velat få i mina barn så mycket fett som möjligt så hade de fått dricka mellanmjölk för den tycker jag ändå är ok så då hade vi kunnat dricka samma. Att jag hade valt mellanmjölk i så fall är mest för att den är i mitten så då kan de förhoppningsvis tycka att både lättmjölk och standardmjölk är ok om de får det på andra ställen.

Min barns dietist rekommenderade mellanmjölk eftersom den är D-vitamin berikad till min underviktiga barn. Så jag bytte från standard till mellan. Det skedde ingen viktförlust men inte någon plus på vågen heller, men D-vitaminer väger inget.. även om de blir fler av dem.
  • Pumpkin

Här serverar vi mellanmjölk, och det gör de tack och lov på sonens förskola också. Skulle vi köpa någon annan mjölk skulle det bli standardmjölk; lättmjölk och minimjölk kommer inte innanför dörren.

Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lovisa 130507
  • gbgumman

Mina är också magra. Häller lite olivolja på fasta och annan mat. Det är nyttigare fetter än de som kommer med standardmjölk.

• gbgumman

Haha på pasta menar jag

• skogsvitter
    FireLady skrev 2013-06-07 08:26:57 följande:

Min barns dietist rekommenderade mellanmjölk eftersom den är D-vitamin berikad till min underviktiga barn. Så jag bytte från standard till mellan. Det skedde ingen viktförlust men inte någon plus på vågen heller, men D-vitaminer väger inget.. även om de blir fler av dem.
    Fast standardmjölken innehåller ju D-vitamin helt naturligt! Den behöver inte vara berikad, eftersom man aldrig tagit bort d-vitaminet ur mjölken...
Svar på tråden Lättmjölk eller standardmjölk?