• Evagust

"Vit prick" på hjärtat vid ultraljudet - Någon annan?

Var på vårt andra ultraljud, barnmorskan nämnde att det syns en liten vit prick på hjärtat. Men hon verkade ej ta så mycket notis om det och började mäta viadre på annat. Jag frågade om det är något jag borde vara oroligt för. Hon svarade då att "nej, det är väldigt vanligt, men vi ska ta ett kontroll ultra om 7 veckor. 

Har nu läst att det kan vara en indikation på förhöjd risk för DS. Någon annan som upptäckt vit prick på sina ultraljud?

Kan för övrigt nämna att KUb testet visade mycket låg risk för DS. 

• Svar på tråden "Vit prick" på hjärtat vid ultraljudet - Någon annan?
  • Anjo

De hittade en vit prick på hjärtat på våran bebis och läkaren sa att barn med dawns har den vita pricken men att även friska barn kan ha den. Så blev inte mycket klokare av det men våran bebis var också liten så vi har gjort ett fvp och väntar på svar

• Juddy

Vi hade två vita prickar (sk focis) på fostrets hjärta vid min första graviditet som upptäcktes vid ett extra ultraljud i vecka 20 om jag minns rätt. Vi hade bra resultat på kub och då vi fik höra att dessa prickar är vanliga hos foster med DS men att ca 10 procent av alla foster har dessa så gjorde vi inget fostervattensprov och har idag en sexåring hemma utan Ds. Inte heller betyder prickarna att det är något hjärtfel.

• Cahela

Detta är vanligare hos friska barn än barn med DS. Det är en kalkansamling i hjärtat o inget farligt. Båda mina barn hade det vid ultraljuden. 1/200 barn fick jag höra har det.

Svar på tråden "Vit prick" på hjärtat vid ultraljudet - Någon annan?