• bukaka

Konstiga insektsbett

Hej!

Vi var och badade i Mälaren igår, och idag upptäckte jag två konstiga bett hos dottern. Stora förhårdnader med en ring runt om, ungefär såhär: img.babyblog.ru/2/4/8/2480a9e77eaf4517e74c57d3af1b790b.jpg    men större, rödare och tydligare. Det är inte fästing, det vet jag, men vad kan det vara? Orolig!

• Svar på tråden Konstiga insektsbett
  • NollÅtta

Jag tycker det liknar getingstick.

Om du googlar på "getingstick" (på google-bilder)  så ser många av de liknande ut som din dotters.

• bukaka
    NollÅtta skrev 2013-06-07 13:55:31 följande:
    Jag tycker det liknar getingstick.

Om du googlar på "getingstick" (på google-bilder)  så ser många av de liknande ut som din dotters.
    Jag har googlat på det, och det ser ut lite som det! Men jag skulle ju ha märkt om en geting hade bitit henne TVÅ gånger? Hon skulle väl gråta då? Det gjorde hon inte. Misstänker därför bromsbett. Det är väl inte farligt, hoppas jag, men bitmärket är svullet, ser verkligen ut som en liten bula :(
  • Ess

Min dotter fick något liknande häromdagen. Hon sa att ett bi flugit runt henne och sen kliade det och hon fick ett sådant märke som på bilden ungefär, fast större.
    Läkaren ritade runt det och sa att om det blev större eller om hon fick feber så skulle vi åka in direkt och få antibiotika. Men det verkar som det är på väg bort.

• bukaka
    Ess skrev 2013-06-08 22:10:01 följande:
    Min dotter fick något liknande häromdagen. Hon sa att ett bi flugit runt henne och sen kliade det och hon fick ett sådant märke som på bilden ungefär, fast större.
    Läkaren ritade runt det och sa att om det blev större eller om hon fick feber så skulle vi åka in direkt och få antibiotika. Men det verkar som det är på väg bort.
    Oj, okej. Hoppas det ordnar sig för er! Men har din dotter någon svullnad, förhårdnad? 
  • Ess
    bukaka skrev 2013-06-08 22:33:44 följande:
    Oj, okej. Hoppas det ordnar sig för er! Men har din dotter någon svullnad, förhårdnad? 
    Liksom som ett bett i mitten och sen det röda runt är/var svullet och hårt.
  • Ess

Jag glömde skriva att vi även skulle åka in om hon fick ont i armen.

• bukaka
    Ess skrev 2013-06-08 22:47:56 följande:
    Jag glömde skriva att vi även skulle åka in om hon fick ont i armen.
    Okej! Det låter verkligen som vårt bett också.
    Har det gått bra för er?
    Min dotter är för liten för att säga om hon har ont där, men hon verkar inte störas av det. Kliar bara lite. 
    På sjukvårdsrådgivningen kände de inte till andra bett än myggbett... 
  • Ess
    bukaka skrev 2013-06-09 22:16:57 följande:
    Okej! Det låter verkligen som vårt bett också.
    Har det gått bra för er?
    Min dotter är för liten för att säga om hon har ont där, men hon verkar inte störas av det. Kliar bara lite. 
    På sjukvårdsrådgivningen kände de inte till andra bett än myggbett... 
    Det är på väg att gå ner. Det röda området har krympt ihop, men det som är kvar är fortf rött och lite svullet.
    Men jag tror inte att det kliar så mycket nu.
    Min dotter är snart 9, så hon börjar bli duktig på att förklara hur det känns.

Har det börjat gå bort på din dotter eller det är likadant fortf?

Har det inte blivit bättre imorgon så ring vc och låt dem kolla på det. 
  • bukaka

Det börjar gå bort här också! Lite rött och lite svullet fortfarande, men inte lika mycket. Har smörjt in med Aloe Vera och satt på ett plåster så att hon inte skulle klia sönder bettet :)

Jo, jag får ringa dem om det inte blir bättre! :) 

• bukaka
    kiddiee skrev 2013-06-09 23:23:01 följande:
    Kan det vara ringorm hon har fått? Googla! 
    Men vad läskigt! Nej, ser inte ut som det, men nu vet jag hur ett sådant bett ser ut! :)
Svar på tråden Konstiga insektsbett