Ni som har barn med stor åldersspridning
Hej på er!
Vi har tre barn i åldrarna 13år, 11år och 13mån. Ibland är det svårt att veta hur man ska göra i olika situationer för att det ska bli så bra som möjligt för alla.
Ett exempel: På helger och lov vill ju de stora vara uppe sent och se film och sånt. Jag måste ju gå i säng tidigt då lillen stiger upp 06.30 på mornarna. Det funkar ju inte att jag följer både ungdomarnas och lillens tider och vanor... Jag vill heller inte lämna de stora själva så mycket, tycker att de också ska få föräldratid och de skulle nog aldrig gå och lägga sig alls om inte jag "gör kväll" åt dom, och förmodligen se filmer som inte är så lämpliga.
Till saken hör att min man ofta jobbar nätter och helger vilket gör att jag ofta är själv på kvällarna. När han är ledig är det ju inte alltid roligt att dela upp familjen (han och ungdomarna - jag och lillen).
Ett annat exempel: Hitta på saker med barnen på helger och lov. De har ju lite olika intressen om man säger så .
Hur gör ni andra som har stor åldersspridning på barnen? Tar tacksamt emot tips och råd som gör det lättare att räcka till som förälder.
Kram S-J