• Sara Julia

Ni som har barn med stor åldersspridning

Hej på er!
    Vi har tre barn i åldrarna 13år, 11år och 13mån. Ibland är det svårt att veta hur man ska göra i olika situationer för att det ska bli så bra som möjligt för alla. 

Ett exempel: På helger och lov vill ju de stora vara uppe sent och se film och sånt. Jag måste ju gå i säng tidigt då lillen stiger upp 06.30 på mornarna. Det funkar ju inte att jag följer både ungdomarnas och lillens tider och vanor...Obestämd Jag vill heller inte lämna de stora själva så mycket, tycker att de också ska få föräldratid och de skulle nog aldrig gå och lägga sig alls om inte jag "gör kväll" åt dom, och förmodligen se filmer som inte är så lämpliga. 

Till saken hör att min man ofta jobbar nätter och helger vilket gör att jag ofta är själv på kvällarna. När han är ledig är det ju inte alltid roligt att dela upp familjen (han och ungdomarna - jag och lillen).

Ett annat exempel: Hitta på saker med barnen på helger och lov. De har ju lite olika intressen om man säger så Flört

Hur gör ni andra som har stor åldersspridning på barnen? Tar tacksamt emot tips och råd som gör det lättare att räcka till som förälder.

Kram S-J

• Svar på tråden Ni som har barn med stor åldersspridning
  • I969

Vi har en 14-åring och en 4-åring. Nu behöver vi inte gå upp 6.30 men så var det ju tidigare. Vi har varit ganska noga med att sängtiden för vår store hålls rimlig. Han bör kunna skrapa ihop ca 9 timmars sömn vilket betyder att man ligger i sängen före 22. På helgen 23 om det inte är något särskilt. Då lägger vi oss samtidigt, och då tycker jag att även jag får tillräcklig sömn. Men du kanske behöver lite längre natt för att må OK?

• lövet2

Det har varit lite olika i perioder. Om det har funkat, så har jag sovit en stund mitt på dagen. Annars har jag helt enkelt sovit för lite och försökt ta igen det då maken varit ledig.

• En blå giraff

Ni måste nog hitta en kompromiss. Jag har själv stort sömnbehov så jag kan förstå om man inte orkar ta av sin egen sömn för att lösa problemet. Kan ni bestämma att stora barnen får se på film till en viss tid på helgerna t.ex., som är rimligt även för dig? Efter kl 22 tycker jag det är vettigt att även storbarnen lägger sig på en helg. Och om du också lägger dig då så hinner du ju få ihop skaplig sömn till kl 6.30. 

Och följa med de stora på aktiviteter - kanske det är svårt för dig då du är ensam men att du kan ta igen det när din man är ledig? Det är nog svårt att helt och hållet räcka till åt alla. Du kan ju inte klona dig. Alla måste nog anpassa sig till varandra lite i er situation. 

Svar på tråden Ni som har barn med stor åldersspridning