Skaffa barn trots tufft ekonomiskt?
Jag och min sambo har längtat efter barn i många år, efter att ha blivit oplanerat gravida i början på året - som tyvärr slutade i missfall - så är vår längtan ännu större.. Vi är båda 27 år, bor i radhus, stabilt förhållande sedan 11 år tillbaka - det enda som saknas är barn..
Men.. Vi har det tufft ekonomiskt..
Lite bakgrund:
Min sambo blev av med jobbet i höstas då företaget han jobbade på gick i konkurs, han blev inskriven på AM och har sedan dess sökt jobb.. Han har i många år haft stora problem med smärtor i armar och ben och han är nu under utredning för en neurologisk sjukdom.. AM bedömde att han kunde arbeta 100% med lönebidrag från deras håll och han fick en arbetsprövning på ett liknande arbete som han hade tidigare.. Efter 3 dagar hade han så ont att han blev sjukskriven.. Han är nu sjukskriven till den 24/6 och efter det är det tal om att han kan bli långtidssjukskriven.. Det är inte ens säkert att han någonsin kommer kunna arbeta som läget är nu..
Jag har precis fått en fast tjänst på 80% som fritidspedagog, efter att ha vikarierat i över 2 år.. Jag stormtrivs där jag är - vet inte om jag fixar att byta jobb psykiskt bara för att få mer %... Jag har pratat med min chef och han vet om vår ekonomiska situation och förhoppningsvis kanske jag kan få lite till längre fram..
Vi har räkningar i snitt på strax under 13000kr/mån (exkl. mat+bensin). Jag kommer att få ut efter skatt ca 14400 och sambon kommer få ut runt 8-9000kr från FK om vi har räknat rätt..
Är vi helt dumma i huvudet om vi försöker skaffa barn på dessa premisser??
Jag mår så jävla dåligt av det här, jag drömmer om barn hela tiden. Sover ingenting om nätterna, går jämt omkring och drömmer och längtar...