• Anonym (Längtar...)

Skaffa barn trots tufft ekonomiskt?

Jag och min sambo har längtat efter barn i många år, efter att ha blivit oplanerat gravida i början på året - som tyvärr slutade i missfall - så är vår längtan ännu större.. Vi är båda 27 år, bor i radhus, stabilt förhållande sedan 11 år tillbaka - det enda som saknas är barn..Rynkar på näsan

Men.. Vi har det tufft ekonomiskt..

Lite bakgrund:
    Min sambo blev av med jobbet i höstas då företaget han jobbade på gick i konkurs, han blev inskriven på AM och har sedan dess sökt jobb.. Han har i många år haft stora problem med smärtor i armar och ben och han är nu under utredning för en neurologisk sjukdom.. AM bedömde att han kunde arbeta 100% med lönebidrag från deras håll och han fick en arbetsprövning på ett liknande arbete som han hade tidigare.. Efter 3 dagar hade han så ont att han blev sjukskriven.. Han är nu sjukskriven till den 24/6 och efter det är det tal om att han kan bli långtidssjukskriven.. Det är inte ens säkert att han någonsin kommer kunna arbeta som läget är nu..

Jag har precis fått en fast tjänst på 80% som fritidspedagog, efter att ha vikarierat i över 2 år.. Jag stormtrivs där jag är - vet inte om jag fixar att byta jobb psykiskt bara för att få mer %... Jag har pratat med min chef och han vet om vår ekonomiska situation och förhoppningsvis kanske jag kan få lite till längre fram..

Vi har räkningar i snitt på strax under 13000kr/mån (exkl. mat+bensin). Jag kommer att få ut efter skatt ca 14400 och sambon kommer få ut runt 8-9000kr från FK om vi har räknat rätt..

Är vi helt dumma i huvudet om vi försöker skaffa barn på dessa premisser??

Jag mår så jävla dåligt av det här, jag drömmer om barn hela tiden. Sover ingenting om nätterna, går jämt omkring och drömmer och längtar...

• Svar på tråden Skaffa barn trots tufft ekonomiskt?
  • Dr Mupp

Tj vi har en totainkomst på 25 000 och fyra barn. Inget större problem. Räkningar för ca 10 000 kr.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (!)

Har ni nån buffert om nåt händer med ert boende? Jag hade personligen inte skaffat barn på era ekonomiska premisser då er föräldrapenning inte blir hög men det är jag

• Anonym (FP)

Klarar ni er på hans sjukpengar och föräldrapengar för dig? Kan han klara att vara föräldraledig och ta hand om ett barn med sin sjukdom, så du snabbt kan komma tillbaka till jobb?

• Flisan79

Vi försökte bli gravida i hela 7 år. Ekonomin han gå både upp och ned. Inte kunde vi skita i att försöka bara för att vi var i en svacka. Det blev som det blev. När vi äntligen blev gravida var jag arbetslös och min man jobbade men inte fast. Det gick ändå.

Idag har vi tre barn och fortfarande bara en inkomst+ barnbidrag. Ca 21 000 och med räkningar på runt 11 000. Det går alldeles utmärkt. Det blir vad man gör det till.

• Vinterankan

Mins funderingar kring detta: 1) Kommer din sambo kunna vara föräldraledig så att ni kan ta 7 dagar i veckan tills barnet är gammalt nog för dagis och också få jämställdhetsbonus? 2) Kan ni sänka utgifterna?Jag tycker ni har ganska mycket räkningar, vi har räkningar på ca 2000 mer än er och vi har huslån på 4 miljoner och 2 bilar. ______________ I övrigt så kommer läget kanske inte bli så mycket bättre i framtiden heller om din sambo inte kan arbeta. Fast han borde väl kunna utbilda sig till kontorsarbete eller så, fast det tar ju tid. Du har ändå en fast tjänst och det är ju bra, om du ska byta för att få 100% så kommer det ju dröja rätt länge innan du får fast där. Men du borde inte utesluta att byta i framtiden om du inte kan få mer där du är nu.

• En blå giraff

Det skulle ju vara bra om ni kunde sänka era fasta utgifter lite. Kan du inte precisera de där 13 000 som era räkningar går på? 

Ni skulle alltså ha ca 9000 kr kvar då räkningarna var betalda, men då ha mat och bensin att betala? Måste ni ha bil om någon av er (du?) är föräldraledig? Kan ni ställa av bilen ett tag och gå cykla/åka buss istället under föräldraledigheten? Vilken typ av boende har ni? Tänk på att man inte måste bo stort för att det ska fungera med en bebis. Hellre ha lite trångt än att gå på knäna ekonomiskt säger jag.

• Anonym (lycka till!)

skulle nog titta på om det går att minska utgifterna på en del ställen... storhandlar ni? lever efter era förutsättningar? kan ni sätta undan så ni har för nödsituationer?

att kunna göra en liten buffert är till STOR fördel när man skaffar barn men jag tycker inte på något sätt att det är förbehållet de med fantastisk ekonomi att skaffa barn! bara man ser till att prioritera rätt saker och inte lägga pengarna på saker som den dyraste vagnen och märkeskläder till ett spädbarn 

man kommer rätt långt på beggat, schyssta vänner och ihärdighet! (och nej, beggat innebär inte alltid slitet och skrangligt! konsumtionssamhället slänger iväg fina märkesvagnar för en spottstyver på blocket och dylikt!)

jag pluggar, min man jobbar, och vi väntar vårat tredje vi hyr ett hus av en bonde och köpte en billigare bil och har inte så mycket utgifter eller höga krav på designprylar osv. vi tar oss runt liksom, och har alltid gjort. sen när jag får jobb så blir det förhoppningsvis lite mer än så så man kan ha bättre pensionskonton och semesterkonton.

• Anonym (medicinering)

Beroende på vad din man får för diagnos, kan det vara så att han behöver medicinera för sin sjukdom framöver? En del mediciner ska man inte ta om man försöker få barn, och i så fall kan det vara bra att ha med även det i beräkningen. Passa på innan hans kurer börjar, liksom.

• Anonym (Längtar...)

Vi har en hyfsad buffert med 12000 på sparkonto + 30,000kr i fonder.. De minskade en del då vi enbart levde på min inkomst i 5 månader då sambon varken fick A-kassa eller sjukpenning pga. förseningar med hans papper.. Vi bor i ett hyreshus så skulle något hända där så är det inte vi som står för det.

Det är svårt att försöka tänka nyktert när man nästan är desperata efter att få bilda familj. Det är INTE kul när alla ens vänner får barn till höger och vänster när man själv måste vänta trots sin otroliga längtan..

Våra räkningar en månad ser i snitt ut såhär just nu

Hyra (ink. Vatten, värme + garage): ca 8700kr

El + nätavgift: ca 680kr

TV-licens: 259,50 kr

Hemtelefon: 100kr

Fackavgift sambon: 222kr

Fackavgift: 440kr

Mobil sambon: 299kr

Mobil jag: 299kr

TV-box: 452kr

Hyresgästföreningen: 75kr

Försäkringar (b.la. hund+bil): 1160

Totalt: 12686,50kr

Våra mobilabonnemang går ut i sept/okt och vi kommer då att byta till något billigare. Hemtelefonen har vi kvar då vi ringer en del utomlands till familj och vänner och då är det billigare med hemtelefonen än mobilt. TV-boxen funderar vi på att säga upp, men vi har kvar det för sambons skull då att titta på tv är i princip det enda han gör nu..

Det är svårt att hitta något arbete som sambon i dagsläget klarar av. Han klarar inte av att sitta ner någon längre stund utan att benen domnar bort och han får smärtor. Pga. de operationer han har gjort så har han nedsatt känsel och finmotorik i ffa. höger arm vilket gör att han har svårt att greppa mindre saker (t.ex pennor och pengar). Han kan inte sitta vid dator då skrivandet på tangentbord ökar hans smärtor i händerna och armarna.

Drömmen är ju helt klart att vara mammaledig så länge som möjligt men i dagsläget är ju inte det aktuellt.. Vi hoppas ju på att kunna dela föräldraledigheten lika under 1 års tid.. dvs. 6 månader var.. Har försökt kolla upp det via Föräldrakollen på FKs hemsida.. Men vet inte hur pass bra det stämmer där.. När jag är mammaledig så kan bilen vara avställd då sambon inte får köra pga sin medicin, så då skulle vi tjäna in lite på det..

Sambon äter just nu en massa medicin (22 tabletter/dagen) och enligt hans läkare (+ alla andra läkare vi har frågat) så är det OK att skaffa barn medan man äter dem.. Just medicineringen kommer med all sannolikhet inte att ändras framöver heller..

Överlag försöker vi vara väldigt ekonomiska.. När vi hade råd så sparade vi 1000kr/mån.. Jag för en noggrann budget över in/utgifter så att vi kan hålla koll.. Vi köper storhandlar 1-2ggr/månaden och färskvaror när det behövs.. Vi har inga större nöjesutgifter alls; är inga krogmänniskor, handlar kläder/skor max 1-2ggr om året, köper inga märkeskläder.. När det gäller barnsaker så har vi inga större krav alls utan köper gärna begagnat; det enda som behövs är en BRA vagn för sambons skull och en bra bärsele åt honom också..

Usch.. Nu blev det en lång roman känner jag.. Men jag vet inte alls.. Tänk om det visar sig att han aldrig kan jobba igen och vi skjuter på det här med barn.. En utredning kan ta år innan den är klar.. Vet ärligt talat inte om jag kan vänta så länge..
  • SVBk4rr1ng

Jag undrar hur ni tänkt när ni planerar att ta hälften av föräldraledigheten var? Hur ska din sambo klara av att vara föräldraledig med en liten bebis när han inte klarar av att jobba?

• zarah

Jag blev med oplanerat gravid. Då min man bara har haft strö jobb (vikariat, sommarjobb mm) så har han inte kunnat få akassa så vi har levt oå min inkomst ca 17 efter skatt. Har räkningar på ca 7-8000. Fick prioritera bort bilen då ekonomin inte klarade avbetalning försäkring osv. Nu har vi bara min fp på 14500 efter skatt plus barn bidrag. Jag tar inte ut alla dagar i veckan då det känns onödigt. Vill gärna vara ledig med dottern lite längre. Vi får det att funka. Mycket planering med mat i köp har underlättat brutalt. Allt går bara man prioriterar rätt.

• Pudel

Du har väldigt hög fackavgift, är det Kommunal? Du vet att du kan vara med i Lärarförbundet som obehörig (om du nu är det) och på så sätt få lägre fackavgift. 

Tråkigt att din sambo är sjuk, kan du på något sätt se att han skulle kunna plugga vidare för att få ett annat typ av jobb som han skulle klara av fysiskt? Många akademiska yrken kräver nästan ingen fysisk aktivitet, och om det exempelvis behövs rörlighet i händer och fingrar finns det bra hjälpmedel som löser det mesta. 

Sedan tycker jag att er buffert kanske är i det minsta laget, vill inte låta Mona-Sahlinig nu, men tre månadslöner är bra att ha som buffert. 

• Anonym (Längtar...)

Vi har vänner och familj som kommer ställa upp och hjälpa till den dagen min sambo är föräldraledig, behöver han hjälp med någonting så finns t.ex. han mor bara ett hus bort..

Jag är redan medlem i Lärarförbundet, är utbildad F-6 lärare.. Kommer få något längre avgift till hösten då jag får lite mindre i tjänst då (har 85% nu)..

Själv funderar jag på att försöka hitta ett till jobb som jag kan jobba kvällar/helger för att få mer pengar att spara undan..

Min sambo är ingen akademiker, han har läs-och skrivsvårigheter och har en väldigt avig inställning till skolor/utbildning pga en tuff uppväxt.. Han är en hantverkare ut i fingerspetsarna.. Därför har detta tagit extra hårt på honom.. Jag kan inte se honom läsa vidare till något akademiskt yrke tyvärr.. Annars hade det absolut varit ett alternativ!

• Vinterankan

Skulle han klara av att arbeta i en yrkesbutik? Typ beijers eller liknande. Ni kanske skulle skippa garaget för bilen för att få ner kostnaderna lite.

Svar på tråden Skaffa barn trots tufft ekonomiskt?