• Nallemajatjejen

Någon som vet vad det kostar att montera ur airbag i saab?

Är det någon som vet vad det kostar att montera ur airbagen i en saab 9-5?

• Svar på tråden Någon som vet vad det kostar att montera ur airbag i saab?
  • waersta

2000:- tror jag.. men överväg saken. Mina barn har alltid åkt i baksätet, efter att jag krockade när jag hade sonen fram. Satt och tittade på honom istället för på vägen. :-P som tur var sp gick allt bra.

• timberhochmandie

Nej, tyvärr... Varför måste ni montera ur den? Kan ni inte ha bilbarnstolen där bak? Det har vi, i en 9-3.

*kram*

• EmMax

vi har oxå en 9-3a vi fick uppgifter om att det skulle kosta 1500 kr att koppla ur den och lika mkt att koppla in den igen,
    vi har valt att låta bli då vi oxå har en opel astra utan airbag fram.
    jag kan tänka mig att priset skiljer lite från ställe till ställe! lycka till

• Liselotte

Vi har en saab 9-5, men vi har våra tvillingkillar där bak.

• Nallemajatjejen

Vi har henne bak nu. problemet är att stolen får inte plats bakom förarsätet (då kan inte min man köra bilen för han är för lång). I mitten är det också trångt pga "mittkonsollen" (stödbenet får inte plats ordentligt så stolen kan inte hänga på kanten som den ska.
    Bakom förarplatsen blir jobbigt att ha den eftersom det innebär att vi måste köra ut bilen ur carporten för att få in henne (måste vi visserligen om vi har henne fram också) men dessutom försvinner ju två sittplatser om vi har henne bakom passagerarsätet (framsätet blir för tångt att sitta i).
    När hon blir större kommer vi inte kunna ha stolen i mitten för då kommer inte benen få plats ordentligt...

Så därför funderade vi på om vi skulle koppla ur airbagen... Men det låter som det blir för dyrt...

• waersta

Vi har båda pojkarna bak, vilket innebär att mittenplatsen försvinner och det är jättetrångt i passagerarsätet.. men så ska ju stora pojken bara sitta baklänges 1,5år till. hehe.. inte så ofta vi åker allihopa heller.. blir någon gång på helgen och så överlever vi. :-P

Men om hon sitter bakom passagerarplatsen och din man kör, kan inte du sitta bak då? Jag menar om det blir trångt fram.. Har ni fler barn?

• nattinattio

när vi köpte nya bilen (ej saab) så var vi ikvalet å valet att sätta henne bak eller kopla ut air bagen, men valde baksätet.
    då vi från flera håll fick veta att det delt inte är 100 % säkert att airbagen inte kommer ut fast den är bortkopplad, dessutom vet man inte om den funkar när man kopplar in den igen osv..

• Samina

Ha stolen i mitten det är det säkraste platsen i bilen.

• MSI

Kolla med olika Saab verkstäder då det inte verkar finnas ngt fast pris på jobbet.

Jag har kollat med två verkstäder och fick följande svar (gäller 9-5 som är äldre än 2001):

Verkstad 1:
    Urkoppling: 1334kr
    Inkoppling: 1125

Verkstad 2:
    Urkoppling 800kr
    Inkoppling 600kr

Bägge är givetvis auktioriserade saab verkstäder.

• Liselotte

Jag har för mig att jag hört 900 kr.

• Prinsessan Zelda

vad har ni för bilstol som inte går att ha i mitten? vi hade en acta graco med bas, den funkade jättebra i mitten på vår 9-5.

• timberhochmandie

Aj, aj... Ni skulle ha testat att montera stolen i bilen innan ni köpte den... Vi har en gigantisk stol i mitten där bak. Den går inte att ha utan stödben så att den kan stå lutad mot framsätena? (Sådan är vår stol.)

Om ni inte har börjat använda stolen ännu skulle jag kolla på om ni kan få byta den (då måste den nog ligga kvar i förpackningen eller så) mot en som passar bättre i mitten bak.

*kram*

• Nallemajatjejen

waersta
    Tyvärr kan jag bara sitta bak kortare sträckor eftersom jag är extremt åksjuk. och att hålla på och flytta stolen är inte aktuellt eftersom det var jättekrångligt att montera den i våran bil (enligt montören pga att vi har elstolar och troligtvis pga att vi har aeron)

MSI
    Villken skillnad. Men var det verkligen för att montera ur den då tro eller var det bara för att "koppla ur" den? Vill ju att de ska plocka ur den helt.

Prinsessan ZeldaDen går att ha i mitten (det är där den är nu) men det kommer bli trångt för benen när hon blir äldre

• Nallemajatjejen

timberhochmandie
    Vi provade den i bilen innan vi köpte den och det var enligt butiken den som tog minst plats i bilen.

• timberhochmandie

Får du inte plats i mitten bak då, om dottern sitter bakom passagerarplatsen? Då kan du väl se bra framåt så att du slipper må dåligt?

*kram*

• Nallemajatjejen

Fast problemet kvarstår ju att man inte kan lasta in henne från passagerar sidan. Har man vagnen är det väl ok. då kan man ställa henne i den. Backa ut bilen och sedan lasta in henne men då får hon ju stå i avgaserna (inte så trevligt).
    Vi kan tyvärr inte ställa bilen på annat sätt för carporten är så trång och då kommer vi inte in på förarplatsen. Vilket ju är en förutsättning för att vi ska kunna åka iväg
    Den kommer nog dock bli kvar i mitten bak ett år till eller nått i alla fall. Tror själv på att det är säkraste platsen.

• MSI

Priserna var för att koppla ur den dvs man sätter ett motstånd som gör att airbagen inte kan lösas ut. Det är den metoden som Saab använder sig av som standard.

Ska man ta bort airbagen rent fysiskt också så handlar det nog om helt andra summor är jag rädd för..

Svar på tråden Någon som vet vad det kostar att montera ur airbag i saab?