• jennaA

    Varför fäster inte ägget?

    Jag har gjort ett ivf försök, jag fick tillbaka en 5 dagars blastosyst och en kom till frysen. Blastosysten som jag fick tillbaka var fin sa läkaren, min slemhinna var också bra. På missfallsutredningen hittade dom inga fel och jättemånga prover togs. Men trots detta så fäste inte denna blastosyst.. man blir så förtvivlad och frustrerad och undra vad är felet? Är det någon som vet vad orsakerna kan vara?

  • Svar på tråden Varför fäster inte ägget?
  • jennaA

    Man tycker ju att om man fått tillbaks ett fint ägg men att det ändå inte fäster kan det ju inte bero på ägget, det måste vara något annat, frågan är ju bara vad? Tänk om man bara visste...

  • jennaA

    Tack för era svar och för stödet! Jo visst är det säkert så att det kan vara kromosomfel på äggen, men jag har försökt i 2 år men det har resulterat i 3 missfall och nu ivf som inte gick. Vi har ett barn tidigare så läkarna tror att det kan gå igen men det gör det inte. Har läst en del om immunproblem, jag har lite förhöjt anti-tpo, jag har 46. Läkaren påstår att det ska inte störa men tanken finns där hela tiden.... kan man äta medicin mot ett taggat immunförsvar ävensom det inte riktigt är så taggat? Min sambo har inga problem med spermierna. Jag tror jag blir knäpp snart av detta...väntar nu på att tant otrevlig röd ska komma så jag kan få tillbaka mitt embryo i frysen. Kunde jag så skulle jag forska i ämnet.

  • jennaA
    callimero skrev 2013-06-09 16:58:50 följande:
    Om jag var yngre skulle jag absolut kolla upp immunologin! Svenska läkare har tyvärr på sig skygglappar när det gäller detta fortfarande. Kolla upp Aten-tråden och andra om immunologi här på FL, finns mycket värdefull kunskap! Kan rekommendera Zinfandels fantastiska sida hon satt ihop: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    Tack callimero, vad snällt av dig att dela med dig av informationen, ska genast kolla upp detta. Kram på dig.
  • jennaA

    Har ju funderat mycket på om det kan vara mitt immunförsvar som är för taggat. Callimero, jag läste på länken du gav mig, tack!! Där stod att tsh värdet bör ligga på 1, jag har 1, 7. mitt tpo ligger på 46 och tror inte det bör överstiga 5, 6. På onsdag ska jag iallafall ta om både tsh och t4. Kommer kräva att få levaxin. Har börjat motionera idag, var längesedan sist, kanske kan det påverka lite? Jo så kom häxan rödtant idag också, hon är ju alltid så välkommen.....INTE!!!

  • jennaA

    Tack Juliette för informationen! Jag slutade med gluten för ett tag sedan och jag tog om mina tsh och t4 prover och dom hade faktiskt sjunkit så nu är dom på en bra nivå igen :) vet inte om det är gluten eller vad som gjorde att de sjönk men nog kan det vara det. Annars hade jag fått levaxin. På fredag är det dags igen för återföring av embryo från frysen, får se om det fäster denna gång. Läkaren ska även göra en AHA innan återföring, det kan hjälpa embryot att fästa, ska även promenera en halvtimma efter återförandet, blev rekommenderad det. Har också börjat cykla en hel del för att öka cirkulationen.

  • jennaA
    Juliette F skrev 2013-06-26 09:52:18 följande:
    Grattis till bra provresultat! Det kan säkert vara gluten som spelat roll, en riktig bov i dramat för många med fertilitetsproblem. Citerar vad Zinfandel skriver på sin utmärkta sida: " Skadorna av spannmålet, gluten samt skador av komjölk och mejeriprodukter visar sig allt längre ner i åldrarna men läkarna vill hellre behandla biverkningarna eller ge tillskott än att utesluta det som verkligen skadar immunförsvaret, tarmen och näringsupptaget som uteblir genom den förstörda tarmen. Ny studier (ej Sverige) visar att ett betydande antal patienter med autoimmun sköldkörtelsjukdom har också celiaki i botten, man fann också att autoantikroppar (dvs sköldkörtelantikroppar)  försvann efter 3 till 6 månader i en glutenfri diet." Jag är glutenfri sedan februari, och mår sååå mycket bättre!! Min magen fungerar bra, det "bränner" inte längre när jag äter bröd (som nu är glutenfritt), jag har åtgärdat många av de vitamin- och mineralbrister som glutenintoleransen förde med sig osv. Jag rekommenderar alla att "go gluten free" eller åtminstone skära ner på vetemjölet kraftigt. Enligt min läkare behöver INGEN gluten, och det är som ett klister som fastnar på tarmarna. tänk att det är glutenet som gör degen så där elastisk och kletig. Det ska tarmarna sen ta hand om..   Lyckat till med ditt FET, och det låter vettigt att du ökar blodcirkulationen i samband med ET! Samma princip som akupunktur, och det ska ju hjälpa till enligt många insatta! Min klinik erbjuder akupunktur i samband med ET, det ska jag nog ha känner jag :).   

    Tack Juliette för informationen! Ja jag tror faktiskt också att det är för att jag slutat med gluten som mina värden sjunkit.
  • jennaA

    Jaha då kom mensen på ruvardag 3 efter FET. Hur e det möjligt? Frustrerad är bara förnamnet just nu!

  • jennaA
    Juliette F skrev 2013-07-02 16:18:07 följande:
    Är det mycket mens? Om det bara är lite så kan det ju vara en sk nidblödning, dvs embryot är på väg att fästa. Dessutom är det vanligt med småblödningar de första veckorna när man gjort IVF och dyl. Behöver inte betyda att ditt FET är kört!!

    Nej det har bara kommit lite, som tur är, jag hoppas verkligen att det är en nidblödning, kliniken trodde inte heller det var mens, alldeles för många dagar innan beräknad mens, men blev ordinerad vila så nu vågar jag inte så mycket som att hosta. Tack för ditt svar!!
  • jennaA

    Nu fick jag mensvärk också, var på toaletten nyss och det blödde lite mer, usch det känns mer och mer som vanlig mens :(

  • jennaA

    Å Juliette, tack igen och jag hoppas sååå att du har rätt

  • jennaA
    Gizzmo73 skrev 2013-07-02 20:38:28 följande:
    JennaA: Håller tummarna för att du är gravid och att det får stanna kvar denna gång. Själv så har jag gjort 4 IVF:er och 3 FET. Fick varje gång höra att jag fick tillbaka en tiopoängare, guldägg osv. Men fick inget pluss på stickan för det. Vid sista IVF försöket så bytte jag klinik och mediciner (ifrån puregon till menopur) + att de gjorde AHA, och jag fick trombyl, Fragmin och prednisolon.  Och då lyckades det! Så har en liten underbar 2-åring här hemma   

    Tack för ditt stöd! Själv fick jag gonal f på min första stimulerande ivf, men vad är det för skillnad på gonal f och menopur/puregon?
  • jennaA

    Blödde rejält inatt, är nu helt säker på att det är mens. Tror jag gjorde FET för tidigt, borde ha väntat en månad, men hade jag vetat att mensen skulle komma 8 dagar för tidigt hade jag aldrig gjort FET denna månaden :( Jobbigt nu

  • jennaA
    Gizzmo73 skrev 2013-07-03 10:23:04 följande:
    Usch va tråkigt . Antar att det blir ett uppehåll under sommaren nu innan nästa försök? Så deppa några dagar och försök sen njuta av sommaren. Vet faktiskt inte riktigt vad skillnaden är på gonal F, menopur och puregon. Jag fick väldigt bra kvalitet på äggen med puregon men det blev ännu bättre med menopur, antalet var däremot ungefär detsamma men fick några fler med menopur. Försök att få testa trombyl och prednisolon nästa gång. Om det kanske är din kropp som stöter bort embryot. Tyvärr så är det inte alla kliniker som går med på att skriva ut dessa.  

    Läkare ville inte skriva ut prednisolon eftersom mina värden nu är bra så hon ville inte riskera att dom blir för låga. Ska läsa lite om menopur. Nu blir det inget ivf förrän i augusti. Blöder nästan mer än vid vanlig mens nu. Ska införskaffa mig en ny dagbok, behöver bearbeta mina känslor nu, det är så fruktansvärt jobbigt detta, att få minus är en sak, men att också mensen kom hela 8 dagar för tidigt, embryot kan ju inte haft en chans att hinna fästa, tänk om jag hade väntat till augusti, kanske hade det gått bra då? Tankarna är många.
  • jennaA
    Juliette F skrev 2013-07-03 13:11:51 följande:
    SÅÅ tråkigt att läsa. Jag hade hoppats att det var en nidis. Ska du sluta med medicinerna nu? Vad säger kliniken?

    Ja det är jättetråkigt :( jag tar inga mediciner nu mer än vitamintillskott och jättenattljusolja. Kliniken säger att jag får avvakta och ta testet på testdagen som bestämt innan. Men troligen är det mens, hela 8 dagar för tidigt.
  • jennaA
    Juliette F skrev 2013-07-03 14:28:54 följande:
    Hur många embryor satte du in? Har du inte tagit progesteron alls?

    Jag satte in 1 blastocyst, nej ingen progesteron blev det vid denna FET eftersom det var i en ostimulerad cykel. Men hade progesteron vid ET i juni då den var stimulerad.
  • jennaA
    Juliette F skrev 2013-07-03 23:02:41 följande:
    Blöder det fortfarande? Hur som helst så hoppas jag att - om det inte blev plus denna gången - går bättre nästa gång.

    Ja det blöder ännu, har blött jättemycket idag, mer än vid vanlig mens. Jag kommer jag inte göra FET direkt efter ETT igen ( om jag nu har sån tur att jag får embryo och embryo till frysen vid nästa ivf), vill inte riskera att detta med alldeles för tidig mens händer igen, fast det kanske det gör ändå, även om jag väntar en månad, suck...vill ju att det ska gå bra. Tack så mycket för ditt stöd!! Jag håller tummar och tår för dig med!
  • jennaA
    Juliette F skrev 2013-07-03 23:49:28 följande:
    jennaA, Jag vet att det är tidigt för dig att redan nu tänka på nästa IVF - men jag hittade en artikel på internet ikväll när jag satt och googlade lite på FET. Jag ska nämligen göra FET precis som du, och vill vara påläst när jag väl kommer till kliniken. Trillade över en annan artikel som inte har med FET att göra, men som däremot har med IVF med egna ägg att göra. Det kanske kan vara av intresse för dig? Det är en Harvardstudie som har visat att en diet med avocado och vissa växtoljor ska tredubbla chansen till lyckat IVF-försök. Artikeln är på engelska, och om du är intresserad så är länken här: www.dailymail.co.uk/health/article-2168494/Av...

    Tack för tipset! Det är ju absolut värt att pröva!
Svar på tråden Varför fäster inte ägget?