callimero skrev 2013-06-30 16:41:35 följande:
Så tråkigt att det inte fungerat med ÄD Juliette. Hoppas ED är vägen till ert barn!
Måste höra med dig då vi också har problem med spermierna, (har en lång historik med misslyckade ICSI) och vi nu är lite tveksamma om ÄD kanske också blir svårt pga detta. Klinikerna ger lite otydliga svar.
Vet du hur pass dåliga din mans spermier är?
Tack callimero. Ja det är flera embryologers och gynekologers övertygelse att det är makens spermier som ställer till det för oss, inga fel är hittade på mig trots rejäla utredningar. Ok, nu är jag 40+++ men det var jag inte när vi började bebisverkstaden för 8 år sen.
Vi är kraftigt avrådda från att försöka fler gånger med makens spermier, då 5 av våra 7 ED-embryor dog bort ett efter ett, trots ung donator som hade kanonägg som gett upphov till graviditet förr. Trist, men nu vet vi. Vi ville så gärna testa med makens celler, så att det fanns åtminstone ETT genetiskt band. Så nu blir det EA, och "kärleksband" istället för genetiska band :). Och så förstås ett biologiskt band mellan mig och bebisen, så klart.
Hade vi vetat detta tidigare hade vi ju kunnat köra med insemination när mina ägg fortfarande var pigga, men det är ju så dags nu det, 40+++ och allting. Fast jag har regelbunden mens, ägglossning o hela kittet enligt gyn och blodprovstester. Men men, statistiken har man ju emot sig.

Så vi är nöjda med EA, tror det kommer bli ett fantastiskt äventyr!
Om ni misstänker att makens spermier ställer till det, så är tipset att använda hälften donatorsperma, hälften din mans sperma och sedan kolla i embryo scope (finns på flera kliniker i Tjeckien nu) exakt hur embryorna utvecklar sig. Sedan använda de embryor som fått högst poäng. Embryo scope kan användas ända till blastocyststadiet, och metoden, som är relativt ny, ska öka chansen till plus med ca 10 % enl uppgifter jag fått ta del av. Kostar lite mer, men väl värt det om det ger plus!
Lycka till!!