• jennaA

Varför fäster inte ägget?

Jag har gjort ett ivf försök, jag fick tillbaka en 5 dagars blastosyst och en kom till frysen. Blastosysten som jag fick tillbaka var fin sa läkaren, min slemhinna var också bra. På missfallsutredningen hittade dom inga fel och jättemånga prover togs. Men trots detta så fäste inte denna blastosyst.. man blir så förtvivlad och frustrerad och undra vad är felet? Är det någon som vet vad orsakerna kan vara?

• Svar på tråden Varför fäster inte ägget?
  • Juliette F
    Juliette F skrev 2013-06-25 17:13:24 följande:

Jättebra soda!! Tack Zinfandel. Har själv haft problem med gluten, men har nu uteslutit det ur kosten. Citerar vad Zinfandel skriver på sin sida om gluten och fertilitet:

Gluten är glutaminrika proteiner som finns i våra vanligaste sädesslag. Vid intag av gluten leder celiaki till inflammation och villusatrofi i tunntarmen, varvid upptaget av näringsämnen, vi- taminer och spårmetaller försämras. De vita blodkropparna angriper slemhinnan i tunntarmen vid Celiaki. Vid en autoimmun sköldkörtelsjukdom, angriper de vita blodkropparna sköldkörteln, som är en körtel i halsen som styr kroppens ämnesomsättning. Magont, utspänd buk, diarré eller förstoppning kan vara initiala symtom. Gluten triggar immunförsvaret varför det är all idé att utesluta gluten ut kosten vid svårigheter att bli gravid. (min fetstil).

Dumma tryckfelsnisse, SIDA ska det stå, såklart.Skäms
  • jennaA

Tack Juliette för informationen! Jag slutade med gluten för ett tag sedan och jag tog om mina tsh och t4 prover och dom hade faktiskt sjunkit så nu är dom på en bra nivå igen :) vet inte om det är gluten eller vad som gjorde att de sjönk men nog kan det vara det. Annars hade jag fått levaxin. På fredag är det dags igen för återföring av embryo från frysen, får se om det fäster denna gång. Läkaren ska även göra en AHA innan återföring, det kan hjälpa embryot att fästa, ska även promenera en halvtimma efter återförandet, blev rekommenderad det. Har också börjat cykla en hel del för att öka cirkulationen.

• Juliette F
    jennaA skrev 2013-06-25 22:18:42 följande:
    Hur går det med ÄD Juliette?
    jennaA, det går framåt - men vi har nu gått över till embryoadoption, då makens spermier inte håller måttet. Tyvärr. Vi är på g på två kliniker i Tjeckien fn - Reprogenesis och Gennet. Anledningen till det är att den sistnämnda har väntetid på 4-6 månader, så vi står i kö där. Men ska antagligen göra ett försk på Reprogenesis först. Repro är dyrare, men har mycket goda resultat på embryoadoption med FET, närmare 50% för två frysta blastisar.

Jag har tidigare gjort ÄD på Unica i Tjeckien, som jag varmt kan rekommendera, men fick tyvärr minus (poor embryo development due to poor sperm quality enl doktorn) o fick iinget över till frysen. De gör inte embryodonationer med frysta embryor på Unica längre pga för låg success rate, så därför har vi valt bort dem nu. Jag vill göra FET till varje pris då jag inte mår bra av hormonbehandlingarna. Annars är det en superbra klinik, fantastiskt bemötande av både läkare o annan personal!! Men Sötisa här på FL hann få trillingar via Unica, med frozen embryo donation... BabyBabyBaby

Planen är att jag ska göra mitt EA i slutet av augusti, hinner tyvärr inte innan pga semester osv. 
  • Juliette F
    jennaA skrev 2013-06-25 22:17:33 följande:
    Tack Juliette för informationen! Jag slutade med gluten för ett tag sedan och jag tog om mina tsh och t4 prover och dom hade faktiskt sjunkit så nu är dom på en bra nivå igen :) vet inte om det är gluten eller vad som gjorde att de sjönk men nog kan det vara det. Annars hade jag fått levaxin. På fredag är det dags igen för återföring av embryo från frysen, får se om det fäster denna gång. Läkaren ska även göra en AHA innan återföring, det kan hjälpa embryot att fästa, ska även promenera en halvtimma efter återförandet, blev rekommenderad det. Har också börjat cykla en hel del för att öka cirkulationen.
    Grattis till bra provresultat! Det kan säkert vara gluten som spelat roll, en riktig bov i dramat för många med fertilitetsproblem. Citerar vad Zinfandel skriver på sin utmärkta sida:

" Skadorna av spannmålet, gluten samt skador av komjölk och mejeriprodukter visar sig allt längre ner i åldrarna men läkarna vill hellre behandla biverkningarna eller ge tillskott än att utesluta det som verkligen skadar immunförsvaret, tarmen och näringsupptaget som uteblir genom den förstörda tarmen. Ny studier (ej Sverige) visar att ett betydande antal patienter med autoimmun sköldkörtelsjukdom har också celiaki i botten, man fann också att autoantikroppar (dvs sköldkörtelantikroppar)  försvann efter 3 till 6 månader i en glutenfri diet."

Jag är glutenfri sedan februari, och mår sååå mycket bättre!! Min magen fungerar bra, det "bränner" inte längre när jag äter bröd (som nu är glutenfritt), jag har åtgärdat många av de vitamin- och mineralbrister som glutenintoleransen förde med sig osv. Jag rekommenderar alla att "go gluten free" eller åtminstone skära ner på vetemjölet kraftigt. Enligt min läkare behöver INGEN gluten, och det är som ett klister som fastnar på tarmarna. tänk att det är glutenet som gör degen så där elastisk och kletig. Det ska tarmarna sen ta hand om.. Obestämd 

Lyckat till med ditt FET, och det låter vettigt att du ökar blodcirkulationen i samband med ET! Samma princip som akupunktur, och det ska ju hjälpa till enligt många insatta! Min klinik erbjuder akupunktur i samband med ET, det ska jag nog ha känner jag :).   
  • jennaA
    Juliette F skrev 2013-06-26 09:52:18 följande:
    Grattis till bra provresultat! Det kan säkert vara gluten som spelat roll, en riktig bov i dramat för många med fertilitetsproblem. Citerar vad Zinfandel skriver på sin utmärkta sida: " Skadorna av spannmålet, gluten samt skador av komjölk och mejeriprodukter visar sig allt längre ner i åldrarna men läkarna vill hellre behandla biverkningarna eller ge tillskott än att utesluta det som verkligen skadar immunförsvaret, tarmen och näringsupptaget som uteblir genom den förstörda tarmen. Ny studier (ej Sverige) visar att ett betydande antal patienter med autoimmun sköldkörtelsjukdom har också celiaki i botten, man fann också att autoantikroppar (dvs sköldkörtelantikroppar)  försvann efter 3 till 6 månader i en glutenfri diet." Jag är glutenfri sedan februari, och mår sååå mycket bättre!! Min magen fungerar bra, det "bränner" inte längre när jag äter bröd (som nu är glutenfritt), jag har åtgärdat många av de vitamin- och mineralbrister som glutenintoleransen förde med sig osv. Jag rekommenderar alla att "go gluten free" eller åtminstone skära ner på vetemjölet kraftigt. Enligt min läkare behöver INGEN gluten, och det är som ett klister som fastnar på tarmarna. tänk att det är glutenet som gör degen så där elastisk och kletig. Det ska tarmarna sen ta hand om..   Lyckat till med ditt FET, och det låter vettigt att du ökar blodcirkulationen i samband med ET! Samma princip som akupunktur, och det ska ju hjälpa till enligt många insatta! Min klinik erbjuder akupunktur i samband med ET, det ska jag nog ha känner jag :).   

Tack Juliette för informationen! Ja jag tror faktiskt också att det är för att jag slutat med gluten som mina värden sjunkit.
  • Juliette F
    jennaA skrev 2013-06-29 23:12:15 följande:

Tack Juliette för informationen! Ja jag tror faktiskt också att det är för att jag slutat med gluten som mina värden sjunkit.

Visst är det underbart när man hittat problemet, åtgärdat det - och får det bekräftat av provsvaren! {#emotions_dlg.flower}
  • callimero

Så tråkigt att det inte fungerat med ÄD Juliette. Hoppas ED är vägen till ert barn!

Måste höra med dig då vi också har problem med spermierna, (har en lång historik med misslyckade ICSI) och vi nu är lite tveksamma om ÄD kanske också blir svårt pga detta. Klinikerna ger lite otydliga svar.
    Vet du hur pass dåliga din mans spermier är?

• Juliette F
    callimero skrev 2013-06-30 16:41:35 följande:
    Så tråkigt att det inte fungerat med ÄD Juliette. Hoppas ED är vägen till ert barn!

Måste höra med dig då vi också har problem med spermierna, (har en lång historik med misslyckade ICSI) och vi nu är lite tveksamma om ÄD kanske också blir svårt pga detta. Klinikerna ger lite otydliga svar.
    Vet du hur pass dåliga din mans spermier är?
    Tack callimero. Ja det är flera embryologers och gynekologers övertygelse att det är makens spermier som ställer till det för oss, inga fel är hittade på mig trots rejäla utredningar. Ok, nu är jag 40+++ men det var jag inte när vi började bebisverkstaden för 8 år sen. 

Vi är kraftigt avrådda från att försöka fler gånger med makens spermier, då 5 av våra 7 ED-embryor dog bort ett efter ett, trots ung donator som hade kanonägg som gett upphov till graviditet förr. Trist, men nu vet vi. Vi ville så gärna testa med makens celler, så att det fanns åtminstone ETT genetiskt band. Så nu blir det EA, och "kärleksband" istället för genetiska band :). Och så förstås ett biologiskt band mellan mig och bebisen, så klart.Hjärta 

Hade vi vetat detta tidigare hade vi ju kunnat köra med insemination när mina ägg fortfarande var pigga, men det är ju så dags nu det, 40+++ och allting. Fast jag har regelbunden mens, ägglossning o hela kittet enligt gyn och blodprovstester. Men men, statistiken har man ju emot sig. Obestämd Så vi är nöjda med EA, tror det kommer bli ett fantastiskt äventyr!

Om ni misstänker att makens spermier ställer till det, så är tipset att använda hälften donatorsperma, hälften din mans sperma och sedan kolla i embryo scope (finns på flera kliniker i Tjeckien nu) exakt hur embryorna utvecklar sig. Sedan använda de embryor som fått högst poäng. Embryo scope kan användas ända till blastocyststadiet, och metoden, som är relativt ny, ska öka chansen till plus med ca 10 % enl uppgifter jag fått ta del av. Kostar lite mer, men väl värt det om det ger plus! 

Lycka till!!   
  • callimero

Juliette, känner igen mig så. Jag var inte purung när vi började men bra värden och inga fel hittades. Men allt fokus riktades mot mina "gamla ägg'". Vi frågade sophiahemmet flera gånger om det inte kunde bero på spermierna men då skrattade de mer eller mindre åt oss och sa att bara de befruktat ägget så har de gjort sitt. 10 försök litade vi på detta. Önskar vi lyssnat på vår intuition tidigare och testat m donerade spermierna medans jag var hyfsat ung. Vi har fått ok i Riga att använda hälften som du skrev. I ert fall har ni ju fått tydligt svar i och med försöken. Hoppas det går fint nu med ED!

Svar på tråden Varför fäster inte ägget?