• roja22

när slutade du nattamma

När slutade du amma på natten? Hur gammalt var barnet? Var det du eller barnet som bestämde? Hur gjorde du? Var det svårt? Hade barnet börjat äta annan mat?

• Svar på tråden när slutade du nattamma
  • broglo

Nu senast så var nattamningen det jag släppte sist. På dagarna hade den "vanliga maten" gradvis tagit över, men någon liten slurk nattetid nu och då behöll vi ett tag till. Tror hon var tio månader när vi slutade. Vid det laget märkte jag att det inte direkt var några större volymer hon åt längre (jag producerade säkert inte så mycket mjölk vid det laget heller), så det gick ganska lätt att byta ut mot annan närhet då hon vaknade till.

• MeAngeleyes

Den amning jag hade kvar till sist var natten. Jag bestämde att det var färdigammat när hon bet mig så jag fick ett köttsår, amningen då var mest snutt men första nätterna var riktigt tuffa. Jag erbjöd henne flaska med vatten och höll henne i famnen när hon vaknade, tre nätter sen sov hon! Runt 9-10 mån var hon då!

• Flickan och kråkan

Jag slutade nattamma båda mina vid 8 månader. Ammade dagtid länge efter det. Gick upp och vaggade istället - äldsta på pilatesboll, yngsta i sjal. Ingen gråt och skrik.

• keron

Jag har ammat mina barn nattetid lika länge som vi ammat överlag. Första barnet till 22 mån, andra till 18 mån, tredje till 16 mån och fjärde är nu 11 mån och kommer troligtvis att ammas längst av alla barnen (så länge han själv vill). Både natt och dag.

• Mercurialis

Första barnet slutade självmant att äta på nätterna vid 3,5 månads ålder. Andra barnet slutade jag ge mat på nätterna vid 8 månaders ålder.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • En blå giraff

Jag slutade nattamma i samband med att jag helt avslutade amningen. Vid ca 7 månaders ålder med båda mina barn. Nattamningen blev kvar till sist. Jag ersatte den med välling helt enkelt och mina barn hade även börjat med annan mat. Med båda mina barn har det blivit en naturlig utfasning av amningen då den ersatts med annat. Har inte varit så svårt. Tror att pappan tog ett par nätter med äldsta pojken just i samband med avslutet och han erbjöd då flaska istället på natten till bebin.

• daimstrut

Nattamningen hängde kvar till 14,5 månader med sonen, han tog inte napp så det var svårt att sluta. Slutade amma genom att resa bort två nätter. Var en del skrik första kvällen jag kom hem men sen gick det bra. Med dottern slutade jag nattamma när hon var nio månader, också genom att åka bort två nätter, henne ammade jag dock på morgonen till elva månader.

• LindaMattias

Jag slutade nattamma våra tvillingar när de var 6 månader, och det var jag som bestämde mig för att sluta. De ammades då på kvällen och sedan tidigt på morgonen.

• LindaMattias

Oj, slutet föll bort. Jag gav vatten i nappflaska och så hade de napp. Det var inga problem att sluta.

• tundra

Slutade nattamma både stora och lilla sonen runt 6 mån - men fortsatte att dagamma till 9 mån.

Svar på tråden när slutade du nattamma