• skyline

Är det ok att äta "gammal" potatis?

Var på affären o glömde köpa potatis, hittade en påse delikatess potatis längs ner i kylen, glad jag blev tänkte ugnsrosta dom..men såg på baksidan att bäst för 130424? dom ser jätte fina ut inget kons nånstans.... 

• Svar på tråden Är det ok att äta "gammal" potatis?
  • castafiore

Ja. ser de bra ut och luktar de bra skulle jag inte se några problem.

• Anton Chigurh

Köp dom, koka dom, ät dom. Vaknar du i morgon och andas för egen maskin var det ingen fara.

All lycka till.

Mvh, //Anton.....Glad 

Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anton Chigurh
    Anton Chigurh skrev 2013-06-08 13:48:01 följande:
    Köp dom, koka dom, ät dom. Vaknar du i morgon och andas för egen maskin var det ingen fara.

All lycka till.

Mvh, //Anton.....Glad 
    Correction :

Stryk "köp dom
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • kattm

Konstigt att det ens finns bäst-före-datum på potatis. Potatis håller väldigt länge så länge man förvarar den rätt. Förr i tiden åt man ju årsgammal potatis från jordkällaren.

• Nyfikna72

Det är gör att svenskar inte klarar av att avgöra om mat är dåligt..........någon måste sätta upp riktlinjer först och främst

• La Lola

Tvekar du om de ser fina ut o känns ok?
    Varför då?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • frappa
    skyline skrev 2013-06-08 13:44:49 följande:

Var på affären o glömde köpa potatis, hittade en påse delikatess potatis längs ner i kylen, glad jag blev tänkte ugnsrosta dom..men såg på baksidan att bäst för 130424? dom ser jätte fina ut inget kons nånstans.... 
    LoL

När potatis är dålig, så lovar jag dig att du kommer känna detta.
    kattm skrev 2013-06-08 13:52:18 följande:
    Konstigt att det ens finns bäst-före-datum på potatis. Potatis håller väldigt länge så länge man förvarar den rätt. Förr i tiden åt man ju årsgammal potatis från jordkällaren.
    Allt måste ha bäst före datum.
    Detta bäst före datum är det bästa branschen hittat på.
    Dom har tjänat många många miljarder på folks okunskap.
    Som slänger mjölk när man träffat bäst före datumet, att öppna paketet och smaka finns inte ens i deras tankar.
    Finns en del som tom slänger maten dagen före detta datum.

• Aniiee

Jag äter ibland potatis som det blivit groddar på..... så länge potatisen inte är så mjuk att tummen åker rätt igenom när man trycker på dem, så.....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • pluvdo

Jag har ätit gammal potatis utan att märka någon skillnad,men det kanske är så att exempelvis fast poratis blir mindre fast och så när den gått ut, så man inte längre kan gå efter "egenskaperna" som står på påsen? Bara en gissning dock.

• annca
    Aniiee skrev 2013-06-09 13:13:45 följande:
    Jag äter ibland potatis som det blivit groddar på..... så länge potatisen inte är så mjuk att tummen åker rätt igenom när man trycker på dem, så.....
    Exakt!

Om du odlar egen potatis, vem sätter bäst före-datumet på den då om inte du själv!
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Är det ok att äta "gammal" potatis?