• Anonym (Kalorijakt)

1400 kalorier om dagen - behöver tips och hjälp! Menyer, matlistor!

Har av olika orsaker behov av att minska mitt kaloribehov.

Men jag måste ha hjälp med  vettiga menyer och matlistor jag kan följa. 

Jag vill INTE följa någon särskild diet då jag av allergiskäl inte kan följa såna dieter.

Jag vill helt enkelt ha tips o råd om vettig vardagsmat .

Frukost, lunch, middag och vettiga mellanmål.  jag känner mig lite lost här.

Vad kan ni tipsa om och hjälpa mig med? 

• Svar på tråden 1400 kalorier om dagen - behöver tips och hjälp! Menyer, matlistor!
  • Anonym (Me 2)

Ägg till frukost, finncrisp med mjukost

Mkt kokta grönsaker typ broccoli, sparris och blomkål till alla måltider för att "dryga ut" 

Något mål kan man ju byta ut mot en bar/shake

Sallader med kyckling, räkor

:) 

• Anonym (Me 2)

Jag gör gör massor med lax/kyckling/tacofärs och så gör jag sallader av det med lätt creme fraiche till. Lätt och gott! Typ stekt lax på bädd av färsk bladspenat och körsbärstomater. 

Soppor är ju också bra och kalorisnålt + att det mättar bra 

• Lilia

1400 kcal låter extremt lite. Då jag vill gå ner i vikt äter jag 2000 kcal per dag, då går jag ner ett halvt kilo i veckan.

Så till saken. Är gärna havregrynsgröt till frukost, det står man sig på länge och det innehåller lite kalorier. Ha gärna på färska bär istället för sylt.

Undvik sockerfällor som fruktyoghurt, läsk, juice och dylikt. Drick bara vatten, osötat te, kaffe och mineralvatten. Ät också på regelbundna tider och hoppa inte över något mål.

Läs kaloriinnehållet på det du köper hem. Använd gärna appen Shape up.

• MissNora

Använd Appen Shape Up och investera i en matvåg. Du får du koll på exakt vad du äter. Har hjälpt mig enormt mycket

• Anonym (Kalorijakt)

Tack

Fler tips?  

Behöver mer konkreta matförslag 

• Anonym (VV)

Viktväktarna, är det ett alternativ? Jag hade ett tre-månaders online abonnemang hos dem för att lära mig vad som var vettigt att äta och vad som inte var det och i vilka mängder det var vettigt för just mig. För mig funkade det jättebra och jag är mycket nöjd med kunskaperna jag fick.

• Elin 885

Såhär ser en vanlig vardag ut för mig med mat och träning.

08:00 Frukost: ca 1,5dl yoghurt (jag har fruktyoghurt, vet att det är mkt socker i det) med någon form av musli eller flingor (alltid nyckelhålsmärkta, gillar pauluns musli) och så en smörgås till det med ost och någon grönsak. bregott. just nu äter vi bröd som bakats av brödmix. mumms! till det har jag  1 glas vatten och en kopp kaffe.

10:30 Mellis: Drink med aminosyror och en banan och en kaffe.

11-12:00 ca Träning: Högintensiv så som styrketräning eller dans.

12:30 Lunch: äter enligt tallriksmodellen med minst 1/3 del grönsaker.

16:00 Mellis: En proteindrink och någon frukt eller två.

18:00 Middag samma upplägg som lunchen.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Anonym (?)
    Lilia skrev 2013-06-08 16:40:11 följande:
    1400 kcal låter extremt lite. Då jag vill gå ner i vikt äter jag 2000 kcal per dag, då går jag ner ett halvt kilo i veckan.

Så till saken. Är gärna havregrynsgröt till frukost, det står man sig på länge och det innehåller lite kalorier. Ha gärna på färska bär istället för sylt.

Undvik sockerfällor som fruktyoghurt, läsk, juice och dylikt. Drick bara vatten, osötat te, kaffe och mineralvatten. Ät också på regelbundna tider och hoppa inte över något mål.

Läs kaloriinnehållet på det du köper hem. Använd gärna appen Shape up.

En genomsnittlig kvinna förbrukar 2000 kcal per dag så vill en genomsnittlig kvinna gå ner så behöver hon äta ca 1400-1500 kcal/dag.

Se till att minst 1/3 av tallriken är blandade grönsaker och rotfrukter. Sen ska du hellre äta potatis än pasta. Såser kan du göra på buljong och mjölk istället för smör. 

Chili con carne med linser, Lax, pressad potatis, broccoli. Spenatsoppa med ägg. Potatis- och purjolökssoppa.

• Antebellum

det där med havregrynsgröt på morgonen har jag aldrig förstått mig på, gott och nyttigt, men mättande..? knappast..

Tränar inte nu så jag äter lite vad som, men när jag gymmade hade jag strikt matschema, enformigt, men det funkade för mig.. Samt att jag bara åt två mål mat om dagen då jag har svårt att äta mat flera ggr om dagen, har en bråkig mage så jag satsade på fler  mellanmål

6 km PW innan frukost

Frukost:  Omelett på 2 ägg, en skvätt mjölk och ca 100 g kassler.. Gurka, paprika och tomat till, samt ca 50 g keso. Två skivor finn crisp med mjukost

Mellis: Proteinshake m. 200 g mjölk

Träning, gym 1 timme

Mellis: Proteinshake m. 200 g mjölk

Middag: 75 g tonfisk, 1 hackad ägg, ca 50 g var av gurka, paprika och tomat. ca 75 g keso. Finn crisp eller flatbröd med mjukost.  ALT. 1 - 1½ kycklingfilé, samma mängd keso men mer grönsaker. Knorrade magen mkt så la jag till nån form av kolhydrater, men ytterst lite.

4 km PW

Kvällsmål:  ca 100 g kvarg, ca 80 g smaksatt youghurt, 1 tsk socker, 1 skopa proteinpulver. Detta blandades till en himla god röra.. Till det blev det frukt av två slag. apelsin, melon, ananas, äpple, kiwi, lite beroende på vad det var säsong för.

Sen kunde nån banan eller så slinka ner mellan måltiderna. Och en dag i veckan åt jag lite hur jag ville.

Att äta så funkade för MIG, man får prova sig fram ett tag. Sen beror det ju lite på varför du vill ha så få kcal om dagen. Men prova dig fram med proteinrik mat, och kolla recept eller bara allmän hjälp på matdagboken.se

• Lilia
    Anonym (?) skrev 2013-06-08 19:05:26 följande:
    En genomsnittlig kvinna förbrukar 2000 kcal per dag så vill en genomsnittlig kvinna gå ner så behöver hon äta ca 1400-1500 kcal/dag.Se till att minst 1/3 av tallriken är blandade grönsaker och rotfrukter. Sen ska du hellre äta potatis än pasta. Såser kan du göra på buljong och mjölk istället för smör. Chili con carne med linser, Lax, pressad potatis, broccoli. Spenatsoppa med ägg. Potatis- och purjolökssoppa.  

Det där stämmer inte, inte för mig iaf. Jag går som sagt ner ett halvt kilo i veckan om jag äter 2000 kcal per dag.
  • Anonym (Me 2)
    Lilia skrev 2013-06-08 19:21:26 följande:

Det där stämmer inte, inte för mig iaf. Jag går som sagt ner ett halvt kilo i veckan om jag äter 2000 kcal per dag.
    Är man VÄLDIGT överviktig, tränar mycket eller är galet lång går man säkert ner då, men genomsnittskvinnan går inte ner i vikt av att äta 2000 kalorier per dag. Behovet för en kvinna ligger mellan 1800-2000 i snitt...
  • Antebellum
    Anonym (Me 2) skrev 2013-06-08 22:16:46 följande:
    Är man VÄLDIGT överviktig, tränar mycket eller är galet lång går man säkert ner då, men genomsnittskvinnan går inte ner i vikt av att äta 2000 kalorier per dag. Behovet för en kvinna ligger mellan 1800-2000 i snitt...
    Fast det beror ju samtidigt på hur mkt man rör sig.. det som räknas är kcal in, och kcal ut
  • Nyfiken gul
    Lilia skrev 2013-06-08 19:21:26 följande:

då kanske du har ätit mer kalorier tidigare ?  I så fall om din kropp är van att få fler kalorier så är det ju inte så konstigt om du nu går ner i vikt på 2000 kalorier. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Lilia
    Nyfiken gul skrev 2013-06-08 22:24:41 följande:
    då kanske du har ätit mer kalorier tidigare ?  I så fall om din kropp är van att få fler kalorier så är det ju inte så konstigt om du nu går ner i vikt på 2000 kalorier.  

Fast så fungerar det inte, äter man mer än man gör av med så går man ner i vikt oavsett vad man har ätit innan. Då jag åt som mest åt jag runt 3500-4000 kcal/dag.
  • Anonym (Me 2)
    Lilia skrev 2013-06-08 22:29:51 följande:

Fast så fungerar det inte, äter man mer än man gör av med så går man ner i vikt oavsett vad man har ätit innan. Då jag åt som mest åt jag runt 3500-4000 kcal/dag.
Svar på tråden 1400 kalorier om dagen - behöver tips och hjälp! Menyer, matlistor!