• MissStrawberry

Namnet Estelle?

Vi pratade idag möjliga namn till vårt framtida barn (inte gravid ännu men vi försöker) och kom fram till att både jag och mannen verkligen gillar namnet Estelle. Det namnet förknippar vi, och nog alla andra, med vår svenska lilla prinsessa så min fråga är, vad tycker ni andra om namnet Estelle och är det för starkt förknippat med prinsessan?

• Svar på tråden Namnet Estelle?
  • Skogshallon

Fast det spelar väl ingen roll om folk frågar om hon är döpt efter prinsessan? Det är väl bara att ge folk ett svar i så fall. De flesta namn går ju att associera till någon mer eller mindre känd person, kunglig eller ej.

TS: Är det ett namn ni båda tycker om, kör på!

• tacopaj

Jag tycker det är fint men alldeles för förknippat med prinsessan för min smak. Vore en sak om namnet vore vanligt, typ Maja, men eftersom det är ett namn av lite ovanligare slag skulle jag undvika det. 
    Vad sägs istället om Stella, Estella, Ester? 

• LängtansMirakel

Jag tycker att Estelle är ett jättefint namn som jag i flera år haft på dn lista över tänkbara namn för en eventuell framtida dotter. Efter att prinsessan Estelle fick namnet är jag dock väldigt tveksam, eftersom det är så pass ovanligt så är det starkt förknippat med prinsessan Estelle, tyvärr.

• Jackson

Det är väl klart att du kan döpa din dotter till Estelle om du vill, jag personligen tycker att namnet är väldigt fint och skulle själv kunna tänka mig att döpa en framtida dotter Estelle. Skit i om folk tycker det är fult eller inte, det enda som spelar roll är om ni gillar det. 

Namnet kommer att bli mer populärt och givetvis kommer det att vara förknippat med prinsessan, men vems namn idag är inte förknippat med någon man känner eller har hört talas om? Kör på vetja.  

The only thing to do with good advice is to pass it on. It's never of any use to oneself.
  • MissStrawberry
    fluu skrev 2013-06-08 18:52:44 följande:
    Givetvis är det starkt förknippat med prinsessan. Och med Joey Tribbianis agent...

Men jag tycker ändå att du kan köra på det om ni gillar det.
    Haha, hans agent hade jag helt glömt men när du säger det så... Då föredrar jag nog att folk förknippar det med prinsessan! :P
  • MissStrawberry
    Skogshallon skrev 2013-06-08 20:02:32 följande:
    Fast det spelar väl ingen roll om folk frågar om hon är döpt efter prinsessan? Det är väl bara att ge folk ett svar i så fall. De flesta namn går ju att associera till någon mer eller mindre känd person, kunglig eller ej.
    Instämmer faktiskt här, och jag tänker att jag hellre hade förknippats med en prinsessa än med många andra kändisar eller saker. Har en vän som är döpt efter prinsessan Madeleine och hon har aldrig lidit av det. Fast det namnet är ju iofs rätt vandligt. 

Min gamla klasskompis är döpt efter Elvis, rätt kompiskt då han är en äkta hårdrockare som inte alls gillar musiken av mannen han döptes efter. Men namnet tycker han han om! Min lillebrors bästa kompis är däremot döpt till Björn och ogillar starkt namnet som hans ABBA tokiga mamma gett honom , men jag tror det mest beror på att hans bror är döpt till Benny och det därför blir så överdrivet tydligt... ..
  • MissStrawberry
    Jackson skrev 2013-06-09 00:34:21 följande:
    Det är väl klart att du kan döpa din dotter till Estelle om du vill, jag personligen tycker att namnet är väldigt fint och skulle själv kunna tänka mig att döpa en framtida dotter Estelle. Skit i om folk tycker det är fult eller inte, det enda som spelar roll är om ni gillar det. 
    Tack!  Efter sju år tillsammans har vi ju än så länge bara hittat två flicknamn vi verkligen gillar båda två, Estelle och Cornelia, så tror nog vi låter namnet stå kvar i topp om vi någonsin får en dotter. =)
  • Trixxy

Det var förra året prinsessan döptes till Estelle.
    Det är för tätt inpå att döpa sitt eget barn till samma namn.
    Det tolkas säkerligen som att man haft idetorka eller enbart vill apa efter.
    Och detta kommer folk känna ett tag till då Estelle enbart är 1 år.

Nej välj ett annat namn.

• MissStrawberry
    Trixxy skrev 2013-06-09 09:26:08 följande:
    Det var förra året prinsessan döptes till Estelle.
    Det är för tätt inpå att döpa sitt eget barn till samma namn.
    Det tolkas säkerligen som att man haft idetorka eller enbart vill apa efter.
    Och detta kommer folk känna ett tag till då Estelle enbart är 1 år.

Nej välj ett annat namn.

Jag förstår hur du tänker men samtidigt så älskar jag, och min man, verkligen det namnet och jag är ju inte gravid ännu så jag kommer ju som tidigast att få ett barn när Estelle är två år gammal. Sen vet jag ju inte om det första barnet ens blir en flicka. Kanske att vi döper första till något annat och spar Estelle till barn två eller tre, alternativt som ett mellannamn,
Svar på tråden Namnet Estelle?