• ExitSong

18 mån som ska få syskon (förbereda?)

Hej!

Som rubriken lyder har vi en son på 18 månader som ska bli storebror till två små syskon om några månader, då han är strax under 2 år. Jag oroar mig för att det ska bli ett trauma för honom när mamma och pappa plötsligt kommer hem med två bebisar som tar en massa uppmärksamhet och ställer allt på ända. Samtidigt så är det väl nästan omöjligt att förbereda honom på det, när han är så liten? Det enda jag kan göra är väl att ställa fram bebissakerna och spjälsäng ett tag innan, kanske köpa en bebisdocka till honom? Han blir ju svartsjuk bara jag pratar med ett annat barn..!

När de blir lite äldre tycker han säkert att det är roligt med syskon, men just första tiden, när man måste ha bebisarna så nära inpå sig hela tiden och man är rädd att han ska råka göra illa dem...

Hur har ni andra i samma sits gjort?

• Svar på tråden 18 mån som ska få syskon (förbereda?)
  • Flickan och kråkan

Min äldsta var 16 månader när lillebror kom. Vi förberedde inte honom alls egentligen för han var för liten för att förstå. Första halvåret drygt var väldigt harmoniskt. Lillebror var ju bara en liten amöba som inte gjorde något mer än så att säga hängde med. Det var sedan när lillebror blev rörlig på egen hand följa efter, ta hans grejor, rasa hans torn, tugga på hans pusselbitare etc etc som konkurrensen och svartsjukan dök upp. Jag tycker att ni ska ta det lite som det kommer. Barn är olika och reagerar olika och så får man finnas där.

Vi väntar nummer tre här inom de närmsta två veckorna. Mina små har nu hunnit bli 4 respektive 5 år och förstår så klart mycket mer och har dessutom varandra (de går knappt en meter utan varandra) men framför allt för lilla tror jag att det kommer att bli lite jobbigt.......även om han tycker att det ska bli kul också. Men inte heller de förstår ju vad det faktiskt innebär det här med ett småsyskon. Vi får helt enkelt vänta och se. Med våra har vi läst lite böcker om att få syskon. De har känt lite på magen och vi har pratat om namn, men så mycket mer har vi inte förberett dem heller. 

• ExitSong

Tack för svaret! Så har jag inte tänkt på det förut, att det är mindre jobbigt för dem i början när bebisarna är "små amöbor". Jag tänker ju att det ovana för honom är att de kommer ta en massa tid och uppmärksamhet i anspråk. Å andra sidan är det nog nyttigt att ha syskon så man inte alltid är i centrum, också.

Det var intressant det där att det är först när de börjar interagera det blir jobbigt. Men då har vi lite tid på oss att förbereda oss iaf :)

Hoppas det blir för mina tre som för dina att de knappt går en meter utan varandra. Det är ju fördelen med att få dem tätt. De kommer bli en trio som säkert kommer få mycket roligt ihop om något år.

Och dina kommer säkert bli väldigt stolta över att ha en lillasyster och nog pyssla om henne.

• Alexi

Vår dotter var 23 månader när lillebror kom och hon hade verkligen inte en aning. Det går ju inte för dem i den åldern att förstå. Det viktiga för er är väl att ni är hemma båda två så länge som möjligt så att ni kan hjälpas åt och ge alla barn uppmärksamhet.

• isht

Vår flicka var 18 månader när lillebror föddes. Hon var för liten för att i förväg förstå vad som skulle hända. De första två veckorna var lite jobbiga eftersom hon var (och är fortfarande) pappas flicka, hon var väldigt ledsen när pappa hade lillebror i famnen.
    Vi har låtit henne vara med och hjälpa till när hon själv har visat att hon vill det, hämta blöjor, välja kläder och hålla i famnen t.ex. Det har fungerat bra för oss.

Svar på tråden 18 mån som ska få syskon (förbereda?)