• ExitSong

Pojknamnet Atreyu/Atrejo?

Hejsan,

väntar en pojke och en flicka, och flicknamnet Idun är spikat, men jag hittar verkligen inget pojknamn som får hjärtat att slå så där lite extra, bara en massa halvbra... Så kom jag att tänka på namnet Atreyu från "Den oändliga historien". Ev. skulle man kunna stava det Atrejo för att underlätta. Eller är det ett svårt namn för en vuxen karl att heta? Tänk om han blir en riktig kontorsnisse, jag tänker mig en Atreyu som en senig krigare men han kan ju lika väl bli tjock, rödaktig i ansiktet och gå runt i kostym?

Storebror heter Tyr.

Också funderat på Tristan, men eftersom pappan heter Kristian vill han inte det eftersom det är för likt.

Vad tycker ni? Jag tycker det låter så fint med Atreyu Ödegården, det är som en dikt :)

• Svar på tråden Pojknamnet Atreyu/Atrejo?
  • Coccolina

Är inte mycket för udda namn på barn men Atreyu gillar jag faktiskt och tycker att original stavningen är den bästa

Visst kanske ett udda namn när han väl blir vuxen men inte värre än alla Cewin, Månfare, och andra udda namn där ute... Det är ju i alla fall ett namn som de som känner till Litteratur och Michael Endes underbara böcker känner till (eller ja även från filmerna så klart

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Pandamamma79

Jag tycker inte att det passar på ett namn med så pass svenskt efternamn.
    Ganska svårt namn också som kommer att uttalas och stavas fel hela livet.

• Dixie

En verklig tungvrikare.... Nä, inget nam jag valt, stakars barn som kommer att behöva bokstavera sitt namn varje gång

• Alby

Tycker inte det passar ihop med efternamnet alls, tristan är finare.

• Vinterankan

Jag tycker det skulle passa bättre med ett namn från den nordiska mytologin om det blir en pojke också. Passar ihop med storebroderns namn och väldigt bra till ert efternamn också. Gillar inte något av de pojknamnen du skriver i ts.

• c4trin

Jag tycker att det passar med storebrors namn men inte alls med flicknamnet.. Idun passar inte så bra med Tyr i mina öron heller.. De e svårt att välja så alla 3 passar ihop de förstår jag. Lycka till =)

• Vinterankan

Jag tycker precis tvärtom. Idun passar jättebra med tyr och atrejo och tristare inte alls. Men det beror ju på hur man tänker. Jag tänker på namnens ursprung, inte hur de låter.

• såärdet

eftersom Tyr och Idun är nordiska så hade jag hellre valt ytterligare ett nordiskt namn och inte ett påhittat namn som bara finns i den boken och ingen annanstans. 

Ni får tänka på att folk i tid och otid kommer fråga er och sonen hur det ska uttalas medan syskonens namn är lätta att uttala .

• c4trin

Ja, jag tänkte inte på ursprunget hehe. Fördelen e ju iaf vad ni som föräldrar tycker, de e era barn =)

• Maisie

Jag faktiskt inte vet hur jag ska betona namnet och det tycker jag är ett stort problem. Tycker nog att något fornnordiskt namn passar bättre än ett fantasynamn.

Svar på tråden Pojknamnet Atreyu/Atrejo?