• kråkis

Bokföra i månadsskifte

Hur skall man bokföra leverantörsfaktura i månadsskifte? Kan jag bokföra en faktura i maj med fakturadatum i juni när kostnaden avser maj?

• Svar på tråden Bokföra i månadsskifte
  • Nyfikna72

Fakturadatum är det som gäller, det är inte god bokföringssed att ändra på det......

• Tuvis0806

Vill du ha med kostnaden i maj så kan du lägga in den som en interimsskuld mot kostnaden (beloppen exkl moms). Sen läggs fakturan in som vanligt i juni månad med moms, levskuld etc. Du kan tyvärr inte boka in levskulden i maj månad då det inte är förenligt med momslagen...dessutom är det ju så att du per 31/5 inte hade leverantörsskulden...dock kostnaden. Hoppas du hängde med på min något krångliga förklaring! :-/

• kråkis

Ok det var så jag tänkte.

Har börjat arbeta i Agresso och har inte riktigt förstått deras system med perioder. En faktura från mars har period 201302 medans fakturadatumet är i mars. Det borde ju vara period 201303 då. Någon som arbetar i Agresso och kan förklara?

• Stormorsan
    kråkis skrev 2013-06-09 19:00:51 följande:
    Ok det var så jag tänkte.
    Har börjat arbeta i Agresso och har inte riktigt förstått deras system med perioder. En faktura från mars har period 201302 medans fakturadatumet är i mars. Det borde ju vara period 201303 då. Någon som arbetar i Agresso och kan förklara?
    Det handlar väl om helt vanlig periodisering. Att en kostnad skall bokföras den period man har haft nytta av den. T ex att man har ett evenemang i februari men fakturan kommer i mars. 

Man bokför då kostnaden mot ett interimskonto som en upplupen kostnad i februari och motbokar när fakturan kommer.  Moms och leverantörskulder påverkas först i mars medan kostnaden påverkar februari månads resultat.

Svar på tråden Bokföra i månadsskifte