Bokföra i månadsskifte
Hur skall man bokföra leverantörsfaktura i månadsskifte? Kan jag bokföra en faktura i maj med fakturadatum i juni när kostnaden avser maj?
Hur skall man bokföra leverantörsfaktura i månadsskifte? Kan jag bokföra en faktura i maj med fakturadatum i juni när kostnaden avser maj?
Gör en reservering för kostnaden i maj, som du sedan bokar mot fakturan.
Fakturadatum är det som gäller, det är inte god bokföringssed att ändra på det......
Och vad är det för kostnad som måste vara på just en månad?
Vill du ha med kostnaden i maj så kan du lägga in den som en interimsskuld mot kostnaden (beloppen exkl moms). Sen läggs fakturan in som vanligt i juni månad med moms, levskuld etc. Du kan tyvärr inte boka in levskulden i maj månad då det inte är förenligt med momslagen...dessutom är det ju så att du per 31/5 inte hade leverantörsskulden...dock kostnaden. Hoppas du hängde med på min något krångliga förklaring! :-/
Ok det var så jag tänkte.
Har börjat arbeta i Agresso och har inte riktigt förstått deras system med perioder. En faktura från mars har period 201302 medans fakturadatumet är i mars. Det borde ju vara period 201303 då. Någon som arbetar i Agresso och kan förklara?