Inlägg från: ådärsattdenja |Visa alla inlägg
  • ådärsattdenja

Paranoid? borderline? vad sak jag ta mig till?

Hej! Jävlar vad jag känner igen mig i din beskrivning. Jag har en mormor som är ungefär likadan. Mitt ex beskrev henne på ett jättebra sätt: hela hennes liv är en film, där hon är regissören, manusförfattaren och har huvudrollen. Dessvärre är min mormor idag 91 år och det är försent för det mesta. Dessutom har det alltid varit alla andra det varit fel på, inte henne. Jag är säker på att min mormor är borderline-narcissist plus att hon har svår adhd men som sagt så är det för sent att utreda.

Några tips till dig är (så som vi har valt att bemöta henne): Vill du säga ifrån, håll dig så kortfattad som möjligt. Gå inte in i några diskussioner med henne. Då är det större chans att hon kanske förstår någonstans vad du vill säga. En annan strategi kan vara att bemöta henne som ett barn: "Nu är du elak så nu vill jag inte vara med dig längre", och så åker du hem, alternativt att hon får åka hem. Min mormor är lätt att distrahera, så börjar hon älta saker och vara elak brukar jag styra in henne på ett annat ämne såsom matlagning eller dylikt. Kan funka.

Lycka till stackars!   

Svar på tråden Paranoid? borderline? vad sak jag ta mig till?