Inlägg från: Varärstorken |Visa alla inlägg
  • Varärstorken

Fler lesbiska som kämpar efter misslyckade inseminationer

Hej! Jag och min flickvän står i kö till sahlgrenska, har köat 18 månader, väääldigt lång tid.

Nu har vi tröttnat och åker till danmark för insemination. Har gjort 3 försök som inte tagit.

Vår klinik rekommenderar 4-5 inseminationer och att man därefter byter till IVF.

Jag har börjat nojja över att det är nåt fel på mig eftersom det inte funkar...

Vet ni om man kan få hjälp med fertilitetsutredning?

Skönt att höra att det inte funkar "på en gång" för alla.

• Varärstorken

Vilken intressant resa! Hur hade ni tänkt göra med faderskap och vårdnad och sånt? Jag har också funderat på heminsemination, men är rädd för att det juridiska ska bli för komplicerat.

• Varärstorken

Nu är jag ingen expert, men det görs väl en faderskapsutredning när barnet är fött?

Antingen får man säga att man inte vet vem fadern/donatorn är. Men då kan utredningen fortsätta att vara öppen (dvs man kan inte genomföra närstående adoption).

Säger man vem donatorn är så kommer han alltid att stå som fader, man kan aldrig frånsäga sig faderskap. Det betyder att barnet har rätt att ärva honom och att han kan också bli skyldig att betala underhåll.

Han kan ju också ångra sig och vilja vara en del av barnets liv.

Jag tycker att det är för mycket risker och gråzoner för att jag ska våga välja det.

Men om lagstiftningen var enklare hade jag valt att göra så direkt! Mycket bättre att veta hur personen är, ser ut osv. Trevligare att göra det hemma än på en tråkig klinik. Så jag förstår verkligen ert val och jag vet flera som gjort så med jättebra resltat.

• Varärstorken

Så skönt att ni känner att ni har hittat rätt. Hur hittade ni er donator? Jag har många gånger tänkt på detta alternativ, jag har några i min bekantskapskrets som jag skulle kunna fråga.

Jag tror att jag analyserar för mycket :)

När bebis väl är här så löser sig allt.

• Varärstorken

Vi har gjort 3 försök i danmark som inte funkat. Väntar in ÄL nu och sen bär det iväg på försök nr 4!

Vi köar ju samtidigt till Sahlgrenska, har väntat 18 månader.

• Varärstorken

Hur går det för er tjejer?

Vi gjorde insemination nr 4 i tisdags, har BIM på nyårsafton.

Pratade med bm och gyn på kliniken om min oro och de skrev ut pergotime och otrivelle som jag kan ta nästa cykel om inte denna insemination funkar. Men då måste jag hitta en gyn i sverige som kan hjälpa mig med ultraljud.

Känns bra med en plan :)

• Varärstorken

Snöfrid, Jag tror att ni har 2 ägguttag med återinföring plus eventuella frysförsök. Men är inte helt säker,bäst är om ni frågar. Lycka till!

Rainyhill, använder du äl-tester? Det borde hjälpa till med timingen. Hur hittade du din donator? Lycka till!

• Varärstorken

Nej så tråkigt! Lider med er. Hoppas att det går bättre nästa försök. 7 embryon låter lovande! Kram

• Varärstorken

]Expectingababy.Nu ska vi äntligen efter ett juluppehåll starta vår IVF-behandling. Den 4/2 börjar vi med nässprayen. Nu hoppas vi att denna metod fungerar för oss! :)

Jag håller tummarna för er! Spännande! Var gör ni ivf nånstans?

Lycka till!

Svar på tråden Fler lesbiska som kämpar efter misslyckade inseminationer