• Anonym (trådskaparen)

Går det att ändra en felaktig journal?!

Jag skulle logga in på mina vårdkontakter för att se om de gick att läsa min förlossningsjournal online och fick en chock när jag läste vad vårdcentralen skrivit om mig!
    Förlossningsjournalen fick jag skicka efter men jag kunde läsa att de stod att jag hade "alkoholmissbruk" något som verkligen inte stämmer alls då jag inte ens dricker alkohol, Jag gick till vårdcentralen för ganska exakt ett år sedan för att en person som stod mig väldigt nära hade tagit livet av sig och de gjorde att jag inte mådde så bra. 

Personen jag fick prata med på vårdcentralen förstod inte svenska så bra och jag hade väldigt svårt att förstå honom. Jag försökte på flera olika sätt förklara vad som hänt och varför jag var där.
    Hon som stod mig väldigt nära hade fått alkoholmissbruk och tagit livet av sig med alkohol och tabletter och det var väldigt jobbigt för mig. Jag förklarade att jag aldrig ätit någon ångestmedicin innan och vanligtvis inte ens äter huvudvärkstabletter när jag har ont i huvudet men att jag nu undrade om jag kunde få något tillfälligt mot ångesten. Läkaren frågade mig då om jag ville ha p-piller, vilket var de enda han kunde hitta om mig i mina journaler och jag försökte på nytt förklara att jag inte ätit något mot ångest innan men ville ha något nu.
    Han frågade om jag drack alkohol och jag svarade "nej", han svarade mig på de att jag inte fick dricka alkohol varpå jag svarade "nej. jag dricker inte alkohol." Jag fick lergigan mite 5 mg mot ångest utskrivet och sedan hade han tydligen skrivit att jag hade haft alkoholmissbruk? De står även i journaler efteråt när jag träffat andra på vårdcentralen att jag har alkoholmissbruk enligt tidigare journaler bara för att han inte förstod att jag pratade om en person som tagit livet av sig som hade alkoholmissbruk.

Långt och lite rörigt kanske, men är det någon som vet om det går att ändra så att det blir rätt och hur man ska gå till väga? Detta känns verkligen inte roligt :(

Ps, hittade inget passande ämne, vet inte riktigt hur de fungerar när man postar om de går att flytta i efterhand om någon tycker att ett annat ämne hade passat bättre?

• Svar på tråden Går det att ändra en felaktig journal?!
  • Anonym (emma)

men ring och prata med dem på vårdcentralen. Berätta hur det ligger till och att det inte alls känns bra att det står så. Lycka till! Även om de inte kan ändra skrivna (vilket säkert går) så kan de ju lägga till i dina nya att det inte stämmer. 

• Momalicious

Har för mig att det inte går att ta bort saker från journaler men däremot går det att komplettera med en anteckning som säger att det inte stämmer.

• Anonym (åsa)

Du måste ansöka om att få jouralanteckningen borttagen hos socialstyrelsen. Sjukhuset får inte själv radera i journaler. Däremot kan de lägga till en journalanteckning om att du uppger att det som de skrivit inte stämmer.
    Har för övrigt varit med om samma sak, även då pga språksvårigheter.

• Anonym (trådskaparen)
    Anonym (åsa) skrev 2013-06-09 18:19:37 följande:
    Du måste ansöka om att få jouralanteckningen borttagen hos socialstyrelsen. Sjukhuset får inte själv radera i journaler. Däremot kan de lägga till en journalanteckning om att du uppger att det som de skrivit inte stämmer.
    Har för övrigt varit med om samma sak, även då pga språksvårigheter.
    Tack för att ni svarar så fort!

Hur går man till väga då? Tog dom bort dina journaler och om dom gjorde det, hur lång tid tog det ungefär?

• Anonym (-o-o-o-)

Bor du i norduppland månne? Ta kontakt med din VC och säg åt dom att anteckningen måste ändras.

• Anonym (åsa)
    Anonym (trådskaparen) skrev 2013-06-09 19:27:52 följande:
    Tack för att ni svarar så fort!

Hur går man till väga då? Tog dom bort dina journaler och om dom gjorde det, hur lång tid tog det ungefär?

Googla på det så finns det en blankett som man ska fylla i. Du behöver en utskrift av journalen också. Jag gjorde aldrig en ansökan eftersom jag tänkte att det inte var lönt. Hur ska jag kunna bevisa att läkaren missförstått? Det är ord mot ord, och alla missbrukare hade kunnat begära borttag isåfall. Men jag vet inte, det var som sagt bara så jag resonerade så jag gav upp.
Svar på tråden Går det att ändra en felaktig journal?!