• Anonym (undrande)

höja sgi?

Hej!

Jag har fasta tider på mitt jobb men är i snitt 2, 5 dagar i veckan och jobbar extra när folk e sjuka osv. Så min inkomst är ganska ojämn. Nu under sommaren har vi nytt schema och jag kommer jobba/tjäna mer än vanligt under ett par månader.

Vad jag förstått det som så ska min arbetsgivare fylla i senaste årets inkomst.

Min fråga är väl, kan hon räkna ut vad jag kommer tjäna(enligt schema) de närmsta månaderna och räkna ett år tillbaka så jag får med det som jag kommer tjäna eller måste hon fylla i en summa som jag redan tjänat?

Säg att jag skickar in papprena i juli men hon har räknat inkomsten från september. Går det?
    (Har bf i september).

• Svar på tråden höja sgi?
  • Försäkringskassan

Hej,

Om du har varierad arbetstid samt inkomst så ska din arbetsgivare fylla i månadsvis hur mycket du har tjänat samt vilken inkomst som du har haft.

Din arbetsgivare kan fylla i vad du beräknas tjäna framåt i tiden. En handläggare kommer då att göra en bedömning samt fatta beslut i ditt ärende.

Hälsningar

Allan, Handläggare 

• Anonym (undrande)

Ok, tack! Jag har haft ett till jobb senaste året så även den arbetsgivaren ska ju fylla i en inkomstlapp.

Kan jag ringa in när som helst och beställa en sån eller måste ni fått mitt moderskapsintyg först?

• Försäkringskassan

Hej igen,

När du skickat in ditt moderskapsintyg så skickas blanketten ”inkomst och årsarbetstid för en anställd” till dig automatiskt. Om du behöver 2 blanketter så kan du själv ta en kopia. I annat fall är du välkommen att kontakta vårt kundcenter så skickar vi ut detta till dig.

Hälsningar

Allan, Handläggare

Svar på tråden höja sgi?