• Catja820

Gammal hund som ibland darrar. Vad kan det vara?

Min blandrashund på 11 år har den senaste tiden börjat att darra (mest bakbenen) från och till. Idag hände det efter en promenad på cirka 15 minuter. Stannade efter cirka 10 minuter och pratade med ett par bekanta och när jag tittade på min hund, som stod och väntade, såg jag att bakbenen darrade. Slutade då vi började gå igen. Hon har alltid varit frisk och kry. Vi har inte bytt något foder och hon visar inga tecken på att vara sjuk. Äter, sover och är som vanlig förutom darrningarna som kommer och går. Kan tillägga att hon är blandning av Golden , Samojed , Karelsk björnhund och Flat. Vad kan det vara?

• Svar på tråden Gammal hund som ibland darrar. Vad kan det vara?
  • Jackson

Att det är en nerv som är i kläm eller att hennes rygg håller på att stryka med. 
    Har du inte varit hos veterinären så borde du gå dit omgående!

The only thing to do with good advice is to pass it on. It's never of any use to oneself.
  • Dexter dot com

Allt från dålig muskelatur till begynnande diskbråck och lite till. En ordentlig seniorkoll är på sin plats!

• Petroleum

Kolla hos vet. och om du inte får vettiga svar där så gå till en duktig hundfysioterapeut.

Tiken vi är hundvakt åt ibland darrar ofta på frambenen. Hon var med en gång hos fysioterapeuten när jag var där med min och då frågade jag varför eftersom hennes matte inte fått nåt vettigt svar hos veterinären. Hon förklarade att när en helt "frisk" hund står still så "klickar" armbågarna i precis som våra knän gör när vi står rakt upp. Det gör att vi inte behöver använda våra muskler speciellt för att bara stå. Tikens armbågar har lite pålagringar (det vet vi sen tidigare) och kan därför inte klicka i, därför blir hennes muskler ibland överansträngda och hon darrar. Hon kände även igenom henne men hon visar inga som helst tecken på smärta än märkligt nog. Givetvis har hon större risk för muskelinflammationer men än så länge (6år gammal) verkar hon klara sig. 

Tror du att det finns något okänt där ute? Som mirakulöst förblev oupptäckt...
  • Lillatjorven

Min tik har samma "problem", har haft sen hon var valp och nu är hon 6 år. Brukar bero på att en nerv ligger "i kläm", kan ofta synas tydligare efter ansträngning... Ser jobbigt ut men helt ofarligt :) Tror nog det är vi som har mer ont av det än vovven. Har hon dock aldrig haft de problemen så bör nog veterinären ta en titt på henne.

Svar på tråden Gammal hund som ibland darrar. Vad kan det vara?