• Eleonor86

Hjäääälp!

Min älskade bil vill inte längre! 

Jag är stolt ägare till en Ford Fiesta, VIP 1980. Den är rostig, den är charmig och den är död. Jag var på väg mot jobbet i stadiga 90 km/h när hela bilen helt plötsligt la av. Till och med den lilla analoga klockan i bilen slutade ticka. Finito kaputto. Jag rullade sakta in på en liten informationsficka utefter landsvägen och sen dess har min fina bil inte gjort ett knyst ifrån sig. 

Efter lite research så är jordkabeln från minuspolen på batteriet undersökt, den är ok! Vad jag kan se så verkar alla kablar till tändningen vara ok. Huvudsäkring vet jag inte om jag har någon? Jag har åtminstone inte hittat någon men det kan ju bero på att jag inte har en aning om hur den ser ut eller vart den ska sitta? Haha! :)

Det händer alltså inte ett skvatt när jag vrider om nyckeln. Inte ett knäpp, inte ett pip, inte ett endaste litet levnadstecken.

Finns det någon barmhärtig själ som kan komma med hjälpande tips?

För att ni ska få en känsla av min kärlek till bilen så lägger jag upp en bild på skönheten.

Visst är hon vacker? 

• Svar på tråden Hjäääälp!
  • Eleonor86

Haha! :) vi har testat med kablar också, inte ett knyst! Vi har också provat med kablar från batteriet till startmotorn, inget hände då heller!

Hälsa maken tack för tipsen! (Men det sista lyssnar jag inte på, haha! :)

• Eleonor86

Ja men det gör den inte! Haha! :) Men bilen kan väl inte lägga av medan man åker om det är startmotorn som är trasig?

• Eleonor86

Vi har redan provat det och vi har mätt med en sån där dosa, det finns massor med ström i batteriet! :)

• Eleonor86

Åh så många bra tips!

Vi har också varit inne på det där med tändningslåset, vi behöver nog undersöka det närmare.. Kanske finns tjuvkopplungsinstruktioner på Google? Haha! :) men helt klart värt ett försök!

Vi har inte gjort rent polerna, det blir det första på morgondagens att göra-lista! :)

Tack så jättemycket för tipsen!! :)

• Eleonor86

Nej inte än, den har inte fått så mycket tid dom senaste dagarna! Men har rengjort polerna och det hjälpte inte!

Men vet du exakt hur man tjuvstartar startmotorn? För då borde man få igång bilen om det skulle vara tändningen som är kaputt? Förstod inte riktigt hur du menar nämligen! Ska skruvmejseln röra alla kablarna samtidigt? Eller ja, inte kablarna.. Men infarterna, haha :)

• Eleonor86

Tack för allt intresse! 

Jag ska väl erkänna att jag inte ens har varit ut till bilen på några dagar nu.. Har gett upp lite! Meeen. Det här med tändningslåset tror jag att jag har avskrivit.. När allting slocknade så menar jag verkligen allt, till och med klockan.. och den har väl inget med tändningen att göra? 

Ström..Volt.. Haha! Grannen slog ihop startkablarna och då blixtrade det till ordentligt.. så batteriet är inte tomt iaf oavsett vad det nu innehåller! :)

Jordkabeln är också kollad, den är ok! 

Jag har kollat alla säkringar som jag hittar och dom är ok! Däremot så är det några som har påpekat att det borde sitta en huvudsäkring någonstans i motorutrymmet... Men jag hittar ingen! Det finns bara ett ställe jag inte har tittat på och det är en "kabelhärva" som är ihoptejpad, inbrottssäker! Men jag ska ta mig i kragen och vira upp tejpen och se om det sitter någon trasig liten huvudsäkring där! "Härvan" sitter inte långt från batteriet så det är inte helt omöjligt att dom har tejpat den som skydd kanske? Eller är jag ute och cyklar nu? :)

Kabelbrott vet jag inte.. Jag har kollat alla kablar som jag kommer åt/ser och dom ser helt okej ut.. Men dom kanske kan gå av invändigt också? Alltså innanför sitt plasthölje? Det är ju en gammal bil så det vore ju inte helt omöjligt förstås..

Ingen här som vet vart, på ett ungefär,  en sån där huvudsäkring borde sitta?  

• Eleonor86

Ååååh! Hon lever!!

Jag gick ut och började vira upp lite tejp men gav upp ganska snabbt. Min man gick ut och fortsatte vira upp tejpen och när han gjorde det så hittade han en kabelsko (heter det så?) som var av! Han satte dit en ny och bilen startade på en gång!

Tack för all hjälp och alla tips!

Kram!

Svar på tråden Hjäääälp!