Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Lite blyg, lite ängslig - otrygg?

Mammamolly skrev 2013-11-11 20:15:23 följande:

Kanske har du ett barn som är högkänsligt? Ca 25-30 procent av alla människor är högkänsliga, enligt Elaine Aron som forskat kring detta personlighetsdrag. På engelska heter det hsp - highly sensitive person. Observera att det inte är någon diagnos utan bara ett personlighetsdrag. Inom detta personlighetsdrag finns det självklart stora variationer, men det som är gemensamt för dessa personer är att de tar in sin omgivning på många fler nivåer än andra. Man uppfattar många fler nyanser, stämningar, känslor, detaljer, och man behöver tid att bearbeta sina intryck. Man vill ofta ha tid för sig själv och smälta saker.

Det här personlighetsdraget är något jag lade märke till hos mitt barn redan när hen var några månader. Hen är fortfarande lätt avvaktande till sin natur, men har också blivit ett ovanligt tryggt barn. Vi har som föräldrar alltid accepterat att hen behöver mycket tid att bara observera och försökt att inte göra "någon grej" av det.

Jag tror att det är missuppfattning att trygga barn med trygg anknytning alltid är socialt utåtriktade. De kan lika gärna vara introverta men trygga ändå.

Mer finns att läsa på hsperson.se. Elaine Aron har skrivit flera böcker i ämnet, men den som finns på svenska heter Den högkänsliga människan. Hon har bland annat även skrivit en bok som heter "Your sensitive child".

Svar på tråden Lite blyg, lite ängslig - otrygg?