• Anonym (osäker)

Bokföring - straffbart att bokföra "fel"?

Jobbar på ett företag med ekonomin. Har halkat in på ett banaskal då det förut var mina föräldrar som ägde det. 
    Det är ett seriöst företag men har nu nya ägare.
    De använde sina företagskort (kreditkort) titt som tätt och vill att jag ska ta allt på företaget. Mest handlar det om restaurangbesök som egentligen inte har med företagandet att göra.

Nu sist kom de med kvitton från tex systembolaget då de skulle vara borta på en mässa och sova över och då var det fest såklart. Då får jag in kvitton från systembolaget, 7-eleven (chips och godis) parkeringskvitton á 5:- osv osv.

Det är svårt att bokföra för jag vet ju att allt det här inte är OK egentligen. sen vet jag att alla inte är paragrafryttare men jag undrar om jag kan bli straffad eftersom jag medvetet bokför tex systembolaget som diverse kostnader...?

JAg har inte gått mer än 2 småkurser i bokföring och är därmed inte så erfaren...

NÅgon som vet vad som gäller?

• Svar på tråden Bokföring - straffbart att bokföra "fel"?
  • Anonym (-)

Vore jag dig så hade jag avsagt mig uppdraget så jag kunde ha rent mjöl i påsen....

• Anonym (Ja)

Du jobbar med bokföringen, du ansvarar för vad so är ok och inte ok. Systembolagskvitton är INTE ok och det borde du neka!

• Anonym (Jo då.)

Om jag vore dig så hade jag inte gjort det. Ja, det är straffbart att fiffla med bokföring. Risken finns att de sätter dit/skyller på dig om nån skulle komma på fifflet. Läs på mer och kanske även byta arbetsplats om du känner att de nya ägarna försöker lura dig.

• chrissepisse

Ja, det är straffbart att bokföra privata levnadskostnader som avdragsgilla kostnader i företaget. Däremot så lär det inte vara du som åker dit för det, utan ägaren till företaget samt företaget i sig.

• Nellieee

Det är styrelsen/ägarna som ansvarar för att bokföringen är korrekt men du som redovisare bör fråga vad vissa kvitton/inköp/transaktioner avser. 

När det gäller restaurangbesök, parkeringskvitton, mässor osv så kan dessa faktiskt ha med verksamheten att göra, beroende på vad det är för mässa givetvis. 

• jannej

Måltider max avdrag 90 kr oavsett vad måltiden kostat

• jannej

Har de en monter kan även godis vara avdragsgillt

• Anonym (Ja)
    chrissepisse skrev 2013-06-10 13:11:09 följande:

Ja, det är straffbart att bokföra privata levnadskostnader som avdragsgilla kostnader i företaget. Däremot så lär det inte vara du som åker dit för det, utan ägaren till företaget samt företaget i sig.

De kan mycket väl skylla på ts och då är hon körd
  • chrissepisse

Jag skulle förresten råda dig att bokföra kostnaderna på andra konton än diverse kostnader. Bokför parkeringsavgifter som parkeringsavgifter, restaurangbesök som representation osv och följ de regler som gäller för kostnader som är rörelsegilla.

• chrissepisse
    Anonym (Ja) skrev 2013-06-10 13:16:50 följande:

De kan mycket väl skylla på ts och då är hon körd

Vad ska de åtala ts för, tänker du. I ett privatägt AB är privata levnadskostnader främst en fråga av intresse för Skatteverket. Ägarna lär bli upptaxerade för att de har låtit företaget stå för deras privata kostnader, inte ts. Dessutom ansvarar inte ts för bokföringen på det sättet att det är hennes huvud som rullar om fusket är så omfattande att SKV lämnar ärendet vidare till åklagaren.     
Svar på tråden Bokföring - straffbart att bokföra "fel"?