• Pissenisse

Allergiskt barn utomlands.

Hej alla kloka föräldrar till allergiska barn. 
    Jag har en son på nyss fyllda 1år som är allergisk mot mjölkprotein, ägg, soja och alla baljväxter. Nu har vi planerat att resa till Mallorca i sommar, vi har inte betalat resan än eftersom jag är så orolig över allergin.

Förr fanns det mjölkfri Enago gröt som han kunde äta, finns det något liknande nu? Sinlac innehåller baljväxter så den går bort. Det hade känts tryggt att kunna ta med sig gröt att blanda till frukost och kvällsmat. Här hemma kokar vi havregröt med havremjölk. Vi kommer inte ha eget kök men däremot vattenkokare.

Är det någon som vet vart man kan beställa allergikort eller har andra tips och råd? 
    Får man ta med sig burkmat i bagaget?

Tack på förhand

• Svar på tråden Allergiskt barn utomlands.
  • Maggzan

Burk mat får du ta med dig. Spanien har ett hyfsat bra sortiment med allergivaror iallafall på Kanarieöarna vet dock inte hur det är på mallorca. Ta med så mycket som möjligt i baggaget det brukar vi gör sen tittar vi runt i affärern när vi kommer fram. Havremjölk finns ju i longlife varianter som inte behöver vara i kylskåp.

Ring och kolla med hotellet vad de kan ordna. Kolla även med er resebyrå. Allt löser sig tänk positivt!

• Zmart

Hej

Följande får du som medlem i Astma & Allergiförbundet, bra att ha med på resan.

Matallergikortet – Översätt dina matallergier till 30 olika språk. World Medical Card – Ett akutkort du kan ha med dig på resan, i plånboken eller i mobilen. Skriv in dina diagnoser, mediciner, uppgifter till anhöriga m.m. Du får hjälp med översättning och utformning så att sjukvårdspersonal världen över förstår dina behov vid en ev. akut situation.

astmaoallergiforbundet.se/vad-du-kan-gora/bli-medlem/

• Alexi

Men kan ni inte ha en lägenhet och fixa all mat till honom själva? Vill ni gå på restauranger kan ju han äta innan och sen bar få tugga på något kex eller så.

• Pissenisse

Tack för era svar. Att ta med sig burkmat hade ju verkligen släppt en del utav oron så man inte står där utan mat. Har man ett par burkar så borde det gå att lösa.

Även om vi byter hotell så vi kan laga mat själva så är jag orolig för att behöva tyda innehållsföreckningar i mataffärerna. Då känns det tryggare med burkmat hemifrån och erbjuda ett lyxigt pommes frites då o då..

• Lindisgbg

Min son var mjölkproteinallergisk fram till knappt 2 år. Vi hade med oss all mat till honom när vi var utomlands när han var liten. Ville inte chansa. Så hade gröt, burkmat, kex/rån m.m. så att han klarade sig under en vecka. Även viss färdigmat går att ta med i kylväska såsom korv, köttbullar m.m.Sedan kan de ju ändå äta frukt m..m Problemet är att klara vikten på planet men annars får man betala lite extra för att kunna ha med sig mer, det kan det vara värt.

Tycker absolut du ska åka :)

Stolt mamma till Casper och Alexander mammasbusungar.blogspot.com/
  • Jenita659

Pasta lär vara bättre alternativ på restaurang än pommes frites. Pommes friteras tillsammans ofta med ex ost som friteras. Därför finns det alltid mer eller mindre spår av mjölk i pommes.vi har semestrat i Italien med två mjölkproteinallergiska barn och det var tufft att få ok mat på restaurang. Pasta med tomatsås piffades gärna till med parmesan... Melin och skinka åt de ibland och bara pasta. Lättast att laga maten själv om barnet inte tål spår av mjölk.

• Pissenisse
    Lindisgbg skrev 2013-06-18 17:17:42 följande:
    Min son var mjölkproteinallergisk fram till knappt 2 år. Vi hade med oss all mat till honom när vi var utomlands när han var liten. Ville inte chansa. Så hade gröt, burkmat, kex/rån m.m. så att han klarade sig under en vecka. Även viss färdigmat går att ta med i kylväska såsom korv, köttbullar m.m.Sedan kan de ju ändå äta frukt m..m Problemet är att klara vikten på planet men annars får man betala lite extra för att kunna ha med sig mer, det kan det vara värt.

Tycker absolut du ska åka :)
    Ja det finns ingen gröt i butikerna nu som han tål sen de tog bort Enago, det tycker jag är jobbigast eftersom det hade underlättat om man hade ett säkert kort med sig.
    Jenita659 skrev 2013-07-01 21:17:57 följande:
    Pasta lär vara bättre alternativ på restaurang än pommes frites. Pommes friteras tillsammans ofta med ex ost som friteras. Därför finns det alltid mer eller mindre spår av mjölk i pommes.vi har semestrat i Italien med två mjölkproteinallergiska barn och det var tufft att få ok mat på restaurang. Pasta med tomatsås piffades gärna till med parmesan... Melin och skinka åt de ibland och bara pasta. Lättast att laga maten själv om barnet inte tål spår av mjölk.
    Pasta innehåller ofta ägg så det vågar jag mig inte på utomlands, men bra att du sa det där om pommes.
Svar på tråden Allergiskt barn utomlands.