• Anonym (Mamma)

Umgänge ettåring

Hej! Min son har inte träffat sin pappa på 6månader och nu vill han ha umgänge via en stämning. Jag har valt att lämna hans pappa pga upptrappat våld. Min son har sett och lidit av detta. Dom hade ingen bra relation tidigare och han har knappt frgat efter honom, Hur snabbt går det? Vad kan tingsrätten bestämma sig för? Min son har nu äntligen blivit en lugn och trygg kille och börjat sova bra på nätterna. Jag hoppas verkligen att dom ser till att han är liten och att ingen relation finns. Jag har skaffat advokat men vill så gärna ha era erfarenheter....skriv

• Svar på tråden Umgänge ettåring
  • Anonym (Mamma)

Hur gammal var din son? Var det med umgängesstöd?

Griseknoen35 skrev 2013-06-10 23:53:03 följande:
    Var i liknande läge... Blev varannan helg.. Först var det bara umgänge dagtid varannan helg i 4 månader sedan blev det en dags övernattning i fyra månader och sedan två övernattningar och så är det än flera år senare. I början mådde sonen dåligt av umgänget men nu när han är äldre går det bättre. Men alla tvister ser olika ut, så här blev det för oss. Pappan hade heller här ingen relation, jag ensam vårdnad (har än), pappan söp men det kunde jag inte bevisa. Se till så att du har bevis för att sonen skulle må dåligt utav umgänge om han nu skulle det. Har du anmält det pappan gjort mot dig?

• h8him

Har han gjort interimistiskt yrkande om umgänge kan det gå rätt fort. Men du har naturligtvis möjlighet att lägga fram yrkande på umgängesstöd första tiden osv.

• Anonym (undrar)
    h8him skrev 2013-06-28 01:27:35 följande:
    Har han gjort interimistiskt yrkande om umgänge kan det gå rätt fort. Men du har naturligtvis möjlighet att lägga fram yrkande på umgängesstöd första tiden osv.
    Är du utbildad jurist?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-06-28 00:59:34 följande:
    Får man fråga varför ni hamnade i vårdnadstvist? Var du också med om våld? Hade pappan och pojken någon bruten kontakt? Minns du hur snabbt det blev varannan helg? Sågs dom med umgängesstöd? Många frågor, skulle bli jätteglad för svar!
    Fattar inte hur man kan få umgänge när pappan slagit mamman och barnet sett på. Barnet måste ju varit rädd för att gå hem till/vara med en våldsam pappa. Hemskt! O inte kul för dig ha sonen hos  honom..
  • h8him
    Anonym (undrar) skrev 2013-06-28 19:30:44 följande:
    Fattar inte hur man kan få umgänge när pappan slagit mamman och barnet sett på. Barnet måste ju varit rädd för att gå hem till/vara med en våldsam pappa. Hemskt! O inte kul för dig ha sonen hos  honom..
    Barnet kan få umgängesstöd om Tingsrätten anser att det är befogat.
  • Anonym (Mamma M)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-06-28 00:59:34 följande:
    Får man fråga varför ni hamnade i vårdnadstvist? Var du också med om våld? Hade pappan och pojken någon bruten kontakt? Minns du hur snabbt det blev varannan helg? Sågs dom med umgängesstöd? Många frågor, skulle bli jätteglad för svar!
    Jag stämde pappan på ensam vårdnad, vilket jag även fick igenom. Jag minns inte hur snabbt det blev varannan helg men det dröjde väl ett par månader eller så.
    Ja det fanns både våld o alkoholism med i bilden, men ingen dom eller så. O pappan o hans nya sambo satt förstås i rätten o lovade att han var näst intill helnykterist.
    Nja, pappan o sonen hade ingen bruten kontakt direkt, men så länge vi var tillsammans (vi var särbos vid tillfället då hand rack väldigt mkt) så ägnade han sig inte så jättemycket åt sonen, så de hade väl ingen jättebra kontakt ändå.

Kan tillägga att idag är det slut mellan pappan o hans nya sambo, han har börjat dricka igen o har så gjort under de senaste tre, fyra åren o det förekommer knappt något umgänge alls mellan honom o sonen.
    Allt bråk för ingenting,på något vis...
    Han överklagade tingsrättens dom till hovrätten vilket kostade oss båda X antal tusen kronor.
    Och till syvende o sist är ändå spriten viktigast.
    Men jag är ändå glad över att jag fick ensam vårdnad, så vårdnadstvisten var inte helt förgäves ändå..

• Anonym (Mamma)
    h8him skrev 2013-06-28 01:27:35 följande:

Familjerätten ska nu utreda vår son så att ett intremistisk beslut kan tas. Är det inte så att ett sånt beslut tas tillsamans i ett möte med tingsrätten "muntlig förberedelse" kallas det väl? Det kan väl inte tas utan att man har ett möte med dom?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma M) skrev 2013-06-28 20:59:29 följande:
    Jag stämde pappan på ensam vårdnad, vilket jag även fick igenom. Jag minns inte hur snabbt det blev varannan helg men det dröjde väl ett par månader eller så.
    Ja det fanns både våld o alkoholism med i bilden, men ingen dom eller så. O pappan o hans nya sambo satt förstås i rätten o lovade att han var näst intill helnykterist.
    Nja, pappan o sonen hade ingen bruten kontakt direkt, men så länge vi var tillsammans (vi var särbos vid tillfället då hand rack väldigt mkt) så ägnade han sig inte så jättemycket åt sonen, så de hade väl ingen jättebra kontakt ändå.

Kan tillägga att idag är det slut mellan pappan o hans nya sambo, han har börjat dricka igen o har så gjort under de senaste tre, fyra åren o det förekommer knappt något umgänge alls mellan honom o sonen.
    Han överklagade tingsrättens dom till hovrätten vilket kostade oss båda X antal tusen kronor.
    Men jag är ändå glad över att jag fick ensam vårdnad, så vårdnadstvisten var inte helt förgäves ändå..

Skönt att du fick ensam vårdnad och boendet. Ju mer din son spenderar tid med dig kommer han att få rätt värderingar. Det är så jag tänker i allafall. Förstår precis vad du menar med att slänga pengar i skön. Dom borde skaffa vård och hjälp för pengarna istället. Tack för att du delar med dig. Får man fråga vad det hela gick loss på totalt? Fick du rättshjälp?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma M) skrev 2013-06-28 20:59:29 följande:

Polisanmälde du din pappan?
  • boandersson

Tycker växelvis boende för ett barn i den åldern är alldeles för påfrestande. Tror nog isåfall max en dag i veckan istället.

Svar på tråden Umgänge ettåring