• Anonym ("Bara" gravid.)

Svårigheter att få den blivande pappan engarerad.

Som kvinna och gravid så är det kanske naturligt att man tänker på det kommande barnet lite oftare än pappan. Men jag börjar bli orolig för att han inte har lust att engagera sig alls.

Jag påpekar allt oftare att vi kanske borde börja tänka på allt som behöver förberedas när det ska bli en liten i huset. Veckorna tickar på i raskt takt.

Men så fort jag försöker komma med förslag på till exempel barnvagn, namn, eller bara frågar om han vill känna på magen när det sparkar, så möter jag ointresse.

Det är inte så att han struntar i mig, utan behöver jag stöd och hjälp med något så får jag det, men det är precis som om han inte förstår att barnet är påväg, jag är "bara" gravid.

Är han nervös? Frågar jag honom så får jag nej till svar.
    Är det normalt att pappan inte engagerar sig speciellt mycket innan barnet är fött?

Tjatar jag kanske för mycket om det? Vilken väg bör jag ta för att väcka hans intresse för det som komma skall?

Jag antar att jag vill "bygga bo" som det så fint heter. Känna att allt är förberett inför nedkomsten, men jag vill så gärna att vi gör det tillsammans!

Hjälp!

Svar på tråden Svårigheter att få den blivande pappan engarerad.