utredning....?
Jag ska på utredning på tors...
Är det nån som kan berätta för mej vad som händer steg för steg nu?
lite nervös faktiskt :=)
Jag ska på utredning på tors...
Är det nån som kan berätta för mej vad som händer steg för steg nu?
lite nervös faktiskt :=)
Hej, det beror nog lite på vart du kommer och vilken åtgärd de föreslår.
Gick grundläggande utredning privat och fick sedan remiss eftersom de inte hittade något. På den grundläggande delen togs massa prover för att kolla ev sjukdomar och hormonnivåer. Dessutom gjordes VUL. Eftersom de inte hittade något då och mannens simmare var ok så fick jag göra ett test om det var fri passage i äggledarna (lite obehagligt) ett par veckor efter. Ofrivillig barnlöshet utan spårbar anledning...
fick remiss till HS - första besöket där pratade vi bara, gjorde VUL och lite tester. Eftersom vi hamnade i IVF kön direkt så fick vi efter undersökningen gå till barnmorskan och höra om behandlingen samt prova att ta sprutorna i magen. Det gick fortare än vad jag trodde faktiskt, som tur fick man med sig papper att läsa efter. Hade glömt allt innan eftersom det är lite omtumlande.
hur går VUL till? lät lite läskigt det med...
vad frågar dom där?
Hur har det gått för dej sen efter detta?
VUL är inget läskigt, det är bara ett vaginalt ultraljud... Dom brukar sätta en hanske på en dildoliknande stav som de kollar äggstockar och så med. Det är inte obehagligt alls så inget att vara nervös för.
Massa hälsofrågor och så diskuterades också. Inget var läskigt eller så men det är klart att det kan kännas lite pinsamt att svara på frågor om sitt sexliv inför en vilt främmande människa.... Tror dock att jag hanterade det bättre än mannen min!
Det enda som var lite obehagligt som sagt var är passage testen men den gör man bara efter ett tag när alla prover kommit tillbaks och det har nog också att göra med ålder, hur länge man försökt och så. Eftersom IVF var valet direkt för våran doktor eftersom vi försökt över 10 år så kanske det gick lite snabbare att få de "jobbiga" testerna överstökat. Passagetesten var egentligen heller inget för att vara rädd för som sådant men det var lite ömt ett par timmar efter....
Jodå, vi påbörjar hormonbehandlingen i denna vecka för vårat första IVF försök så håll tummarna. Lycka till med utredningen och fråga gärna på!
TACK så jätte mycket för all info! det kanske smyger in nån fer fråga med tiden :)