Anonym (...) skrev 2013-06-14 08:26:45 följande:
Absolut kommer det förekomma fall där mannen jävlas som du beskriver. Men ingen kommer stötta det beteendet utom möjligen mannens närmaste vänner och anhöriga som blir islagna en massa lögner. Men gör man det lättare att få enskild vårdnad rent generellt så är det ett mindre problem.
Om alla vet om att jävlas man så blir det enskild vårdnad så kanske färre jävlas.
Idag jävlas istället kvinnan kring vårdnad, umgänge, skolval, dagisval, flyttar osv med den skillnaden att hon generellt har stöttning från både FR, socialen och samhället i stort. Hon är ju mamma och henne ska man förstå och stötta. Ingen stöttar ju att hon jävlas men det är ganska lätt att dra valser om varför man agerar som man gör och placera sig själv i offerrollen i dessa situationer.
Mannens enda alternativ många gånger är att driva det i tingsrätten där han måste bevisa hur duktig och fantastisk han är, kvinnan har inte behövt göra eller bevisa någonting för att ha den position hon har.
Norm borde vara gemensam vårdnad och gör det lättare att tilldela enskild vårdnad istället.
Jag förstår inte vad det är får dagar du talar om som ska hållas inne för pappan. har man inte vårdnad får man inga dagar och en mamma som inte går med på gemensam vårdnad kommer knappast ge bort några dagar. Eller menar du att dagarna ska delas mellan föräldrar baserat på föräldraskap och inte vårdnad?
Jag är i denna situation själv så visst kan man tycka att jag talar i egen sak. Men efter fyra månader har farfar träffat sitt barnbarn 1 gång och hållit honom 0 gånger. Det var på dopet där jag inte fick hålla mitt eget barn en gång förrän min mamma blev förbannad. Jag får inte umgås enskilt med mitt barn varken i hemmet eller eller på promenad. Mitt umgänge i fyra månader har bestått i att jag sitter i mitt ex föräldrahems soffa omringad av hennes släkt i 1 timme två gånger i veckan. Det är inte jag som inte samarbetar men det spelar ingen roll för samhället har gett henne makten att köra med mig till tusen och mitt enda alternativ om jag vill ha en chans längre fram är att låta mig bli hunsad tills hon känner för att roa sig med något annat.
Ja, jag menar att föräldradagarna ska delas på föräldraskap, inte vårdnad, men att om pappan inte visat sitt intresse, alltså haft regelbundet umgänge med barnet så går dagarna till mamman. Detta medför att pappan får lättare att få till umgänge redan från start och mamman får svårare att jävlas.
Pappan kan inte heller jävlas, eftersom han kommer att antingen ha umgänge och få sina dagar, eller så får mamman dem.
Det är just män i din sits jag vill 'komma åt'. Så snart faderskapet är fastställt ska det finnas en typ av norm att följa för de föräldrar som inte kan komma överens. Att som du, sitta ett par timmar två ggr i veckan utan möjlighet att V E R K L I G E N knyta an gör ingen lycklig, mer än möjligen puckomamman.
Om det då är så att mamman inte får dagarna automatiskt så har hon inget att vinna på att jävlas. Om det dessutom finns en norm att följa, som inte är valfri (om man inte själva kommer överens) så finns ingen möjlighet att jävlas.
Självklart ska inte barnet utsättas för en dålig pappa, men en mamma som försöker jävlas är ingen bra mamma. Om mamman av någon anledning inte orkar träffa pappan när pappan har sitt umgänge så får man ordna det på annat vis.