• Anonym (lchf)

LCHF och litet matkonto - går det?

Har efter många tankar och mycket läsande kommit fram till att vi (min man och jag) vill börja med lchf. Varför eller om vi ska börja med lchf hör inte till min fråga därför vill jag inte ha kommentar omkring detta.

Det jag undrar är om det är möjligt för 2 vuxna och 3 barn (2,4 och 6 år) att äta lchf och samtidigt ha ett matkonto på endast 4000 kronor per månad?

Förutsättningarna är att all mat till de vuxna lagas hemma och lunch till jobbet tas med i matlåda. Barnen äter frukost, lunch och mellanmål på förskola/fritids ca 4 av 7 dagar i veckan. Till kvällsmat äts det endast flingor m fil, mackor och liknande för barnen medans de vuxna helst äter lagad mat. 

Innan det blir ramaskri vill jag bara förtydliga att barnen inte är intresserade av att äta lagad mat på kvällen. Försökt flera gånger med att servera varm mat till barnen men det är inget de vill ha när de är trötta efter en hel dag på dagis/skolan. .

• Svar på tråden LCHF och litet matkonto - går det?
  • Anonym (lchf:are)

Jodå, det går nog. Om du inte tänkt dig äta ekologiskt kött och köpa specialprodukter för bakning.

• Anonym (hmm)

Tror det beror på om du verkligen ska köra LCHF konceptet vilket innebär Ekologiskt. närproducerat och faktiskt laga från grunden för att minska alla kemikalier. 
    Sen beror det på om du ska ha bröd som är gjort på mandelmjöl osv, det är ju ganska dyrt att köpa allt till bakning eller kokosfett osv. 
    Köper du däremot typ köttfärs från irland/brasilien osv så kanske ni kan klara det.
    Men kvalitet kostar oftast ganska mycket.. 

• Anonym (lchf:are)

Jag håller verkligen inte med om att man måste äta närproducerat och ekologiskt för att äta lchf... Kanske man skulle vilja det, men alla som äter lchf har faktiskt inte budget för det.

Man behöver ju inte äta nötter som snacks och baka på mandelmjöl etc. Man kan äta kålsallad och mer kålsallad, och andra grönsaker som är i säsong och kött som är på kampanj. Men kål är alltid bra. 

• Anonym (hmm)
    Anonym (lchf:are) skrev 2013-06-11 19:54:40 följande:
    Jag håller verkligen inte med om att man måste äta närproducerat och ekologiskt för att äta lchf... Kanske man skulle vilja det, men alla som äter lchf har faktiskt inte budget för det.

Man behöver ju inte äta nötter som snacks och baka på mandelmjöl etc. Man kan äta kålsallad och mer kålsallad, och andra grönsaker som är i säsong och kött som är på kampanj. Men kål är alltid bra. 
    Jag har inte sagt att TS måste äta närproducerat eller ekologiskt för att köra LCHF men för att köra konceptet fullt ut så innebär det kvalitet framför kvantitet, mer ren mat med mindre kemikalier och att man ska äta LCHF för att sin kropp ska må bättre.  

• Sweet life

Klart det går, funkar fint för oss som har en mat och hushållsbudget på 3500 kronor för tre vuxna och två barn.

• Anonym (hmm)
    Sweet life skrev 2013-06-11 20:52:46 följande:
    Klart det går, funkar fint för oss som har en mat och hushållsbudget på 3500 kronor för tre vuxna och två barn.
    Får jag fråga hur en typisk dag ser ut för er eller vecka med LCHF mat?
    Kör ni strikt LCHF för barnen också eller fuskar ni med pasta/potatis osv? 
  • Sweet life
    Anonym (hmm) skrev 2013-06-11 21:02:41 följande:
    Får jag fråga hur en typisk dag ser ut för er eller vecka med LCHF mat?
    Kör ni strikt LCHF för barnen också eller fuskar ni med pasta/potatis osv? 
    Barnen har alltid ett alternativ till maten såsom pasta, potatis osv. Dom får äta det om dom vill, men oftast väljer iaf femåringen att äta våra tillbehör.

En dag brukar kunna se ut såhär:
    Frukost: en kopp kaffe med kokosolja och två ägg mosade med lite smör, eller en omelett
    Lunch: rester från gårdagens middag, kyckling, fisk eller kött eller liknande med tillbehör såsom blomkålsmos, ugnsrostade grönsaker, zucchinipasta jag tar oftast någon kall yoghurtsås till, min sambo som är mjölkallergiker tar en majonässås till.
    Middag: liknande ovan

Just nu kör jag dock periodisk fasta och då äter jag ingen frukost utan bara svart kaffe och vatten innan 12.00 då jag äter lunch. Äter istället ett kvällsmål liknande frukosten innan 20.00 då fastan tar vid igen.
  • Faile

Det går. Däremot får du räkna med att det troligen blir dyrare i början. Den stora vinsten får man ju när mättnaden infinner sig, när man slutar vara sugen på saker och stoppar i sig i tid och otid. Men det är oftast inget som kommer på en gång utan det tar ett tag. Man kan dessutom vara ännu mer sugen än normalt under omställningsperioden och alltså äta mer än tidigare.
    Vill man dessutom göra eget lchf-bröd och liknande kostar det att byta ut mjölet i skafferiet mot linfrön, mandelmjöl, kokosmjöl och allt man nu vill ha. 

Men när man väl har bytt ut varorna i skafferiet och matsuget lägger sig så klarar man lätt en sådan budget.     

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Sweet life

Tacos är f.ö. bästa LCHF-käket om man har barn. Vi har tacofredag VARJE fredag och barnen får sitt bröd (man kan även göra LCHF tortillabröd) och jag å sambon äter det som sallad med extra CF eller majo till.

Har dock köpt kryddor och gjort egen kryddblandning till köttfärsen och sen gör jag egen salsa..

• Faile
    Sweet life skrev 2013-06-11 21:22:11 följande:
    Tacos är f.ö. bästa LCHF-käket om man har barn. Vi har tacofredag VARJE fredag och barnen får sitt bröd (man kan även göra LCHF tortillabröd) och jag å sambon äter det som sallad med extra CF eller majo till.

Har dock köpt kryddor och gjort egen kryddblandning till köttfärsen och sen gör jag egen salsa..

Taco är jättegott. Vi använder isbergssalladsblad som vi fyller med tacogrejer och äter ( som tacotubes ) . Samma när vi gör hamburgare, salladsblad som "bröd". Sallad är underskattat
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Sweet life
    Faile skrev 2013-06-11 21:26:01 följande:

Taco är jättegott. Vi använder isbergssalladsblad som vi fyller med tacogrejer och äter ( som tacotubes ) . Samma när vi gör hamburgare, salladsblad som "bröd". Sallad är underskattat
    Ah! Har helt glömt bort att man kan göra så. Brukar äta max lowcarbmål om det krisar när vi är ute. Måste prova att göra hemma själv till helgen! Tack för påminnelsen!

Dock avskyr min sambo isbergs, så det brukar bli plock eller krisp här. Men som hamburgerbröd kanske det kan funka.
  • shakennotstörd

Jag brukar köpa mycket kött och kyckling med kort datum till reducerat pris. Tyvärr så verkar allt fler vara ute efter dessa varor och det blir svårare och svårare att fynda.

Fläskfärs, vitkål och ägg är mina tips! Och att använda billiga fettkällor också. Om det verkligen är ont om pengar. Mindre kokosfett och mer olja.  

• Anonym (hmm)
    Sweet life skrev 2013-06-11 21:13:53 följande:
    Barnen har alltid ett alternativ till maten såsom pasta, potatis osv. Dom får äta det om dom vill, men oftast väljer iaf femåringen att äta våra tillbehör.

En dag brukar kunna se ut såhär:
    Frukost: en kopp kaffe med kokosolja och två ägg mosade med lite smör, eller en omelett
    Lunch: rester från gårdagens middag, kyckling, fisk eller kött eller liknande med tillbehör såsom blomkålsmos, ugnsrostade grönsaker, zucchinipasta jag tar oftast någon kall yoghurtsås till, min sambo som är mjölkallergiker tar en majonässås till.
    Middag: liknande ovan

Just nu kör jag dock periodisk fasta och då äter jag ingen frukost utan bara svart kaffe och vatten innan 12.00 då jag äter lunch. Äter istället ett kvällsmål liknande frukosten innan 20.00 då fastan tar vid igen.
    Vad är det då för kött och fisk du äter så att all mat för 3 vuxna och 2 vuxna blir på bara 3500 kr?
    Det innebär ju 23 kr/dag per person.  om du bara äter 2 gånger per 11,5 kr per portion om du inte ens äter mellanmål. 
    Hur gamla är dina barn?
    Om de andra vuxna äter 3 gånger per dag så kostar varje portion 7,7 kr per portion vilket ju är super, har själv svårt att hitta Protein(kött) för en så pass billig summa. Blomkål kostar här ganska mycket där jag bor och bara en portion av blomkål kostar nästan 5 kr. 

Svar på tråden LCHF och litet matkonto - går det?