Inlägg från: hellokill3r |Visa alla inlägg
  • hellokill3r

Vad innebär för stora hålrum i hjärnan hos en 1,5-åring?

Min dotter har en liknande skada på hjärnan, men för henne handlar det om förvärvad hjärnskada. Hon är utvecklingsförsenad pga detta så det kan ju helt klart hänga ihop med det i ert fall också. Min dotter har gjort 2 st CT röntgen och två stycken MR, men att röntga små barn kan vara skadligt för hjärnan så det är bra att de väntar om de kan. Ska ni få komma till barnhabiliteringen?

Kram på er

• hellokill3r
    anna hepp skrev 2013-06-15 23:37:59 följande:
    Hur gammal är din dotter? Jag vet inget om barnhabiliteringen, men hoppas få mer svar snart!

Min dotter är 7 månader. Barnhabiliteringen får man gå till när man har barn med speciella behov, utvecklingsstörning, utvecklingsförsening, olika hjärnskador, downs syndrom etc. De jobbar med hjälpmedel tex rullstolar eller anpassade leksaker, sjukgymnastik och utvecklingsfrämjning, lära barnen och träna dom i sin utveckling. Här kan du läsa mer:

m.vardguiden.se/c.jsp&artid=www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Stod/Habilitering/%3ff%3drss20

Tycker du ska be om en remiss. Kram
  • hellokill3r
    anna hepp skrev 2013-06-16 14:27:15 följande:
    Tack! Det ska jag fråga om. Får jag fråga på vilket sätt din dotter är utvecklingsförsenad?

Hon är 4 månader utvecklingsförsenad, så hon är som en precis nybliven 3 månaders. Har de sista veckorna börjat ta ögonkontakt och le igen (något hon gjorde innan skadan vid 4 månaders ålder) hon kan inte gripa i saker, eller hålla uppe sitt huvud (hon kunde sitt med stöd innan) hon ger dock inga svarsleenden. Hon kan inte äta annat än flytande föda (det funkade också bra innan skadan), hon rör inte armar och ben liksidigt eller koordinerat hon har stora neurologiska skador, vänster sida var hon helt lam i tidigare men de hoppas på bättring eftersom hon verkar ha återfått en del känsel. De tror att hon antagligen aldrig kommer kunna lära sig gå. Hon lärde sig följa med blicken efter mycket mycket träning för 10 dagar sedan. Jollra/ge ljud ifrån sig lärde hon sig när hon var 6 månader.
Svar på tråden Vad innebär för stora hålrum i hjärnan hos en 1,5-åring?