• Anonym (TS)

Giftermål, hur blir det med huset?

Jag och min sambo blev tillsammans 2009, fick vår dotter 2010, flyttade till hus 2011. Det är enbart jag som betalat huset och som som ensam ägare.
    Nu i sommar planerar vi att gifta oss. Men vad händer med huset om vi skiljer oss? Tillfaller det mig eller måste vi dela på det?
    Vad händer med huset om jag dör?
    Nu i sommar ska vi ha vårt andra barn.

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Giftermål, hur blir det med huset?
  • LFF

Skriv ett avtal på att huset är din enskilda egendom och inte ska tas med i en bouppteckning vid en eventuell skiljsmässa. Prata med en jurist via tex banken om hur det ska se ut. Där kan du även skriva vad som gäller vid eventuellt dödsfall skulle jag gissa.

• Ramborg

Eftersom du köpte huset för att ni skulle bo där tillsammans, blir det ingen skillnad om ni är sambo eller gifta om ni separerar. Halva husets värde är hans. Om ni inte har samboavtal eller äktenskapsförord förstås.

Om du dör ärver han dig om ni är gifta. Eftersom ni bara har gemensamma barn får de vänta på sitt morsarv tills även far är död.

42.
  • Anonym (TS)

Då så är det lika bra att ta kontakt med en jurist, man vet ju aldrig vad som händer i framtiden. D

• Anonym (TS)

Det är lite konstigt det där att om vi skulle separera nu som sambor, att halva huset skulle tillfalla honom, fast det är JAG som betalat!
    Men kan man skriva äktenskapsförord innan giftermålet, eller måste jag vänta tills vi är vigda?
     Mvh // TS 

• LFF
    Anonym (TS) skrev 2013-06-12 15:34:21 följande:
    Det är lite konstigt det där att om vi skulle separera nu som sambor, att halva huset skulle tillfalla honom, fast det är JAG som betalat!
    Men kan man skriva äktenskapsförord innan giftermålet, eller måste jag vänta tills vi är vigda?
     Mvh // TS 

Om huset är köpt för gemensamt boende spelar det ingen roll vem som betalt om man inte skrivit papper på det hela. Ja, äktenskapsförord kan ni skriva innan vigseln.
  • Lowika
     Mvh // TS 
    Om det nu kommer göra någon skillnad i ditt fall; absolut innan! Efter finns det ju ingen anledning för honom att skriva på; då förlorar han ju halva huset! Frågan är hur det fungerar nu eftersom DU köpte huset för att NI skulle bo i det.... Nog redan kört. Ingen som förklarade det för dig på banken? Mäklaren?
  • Kjell2
     Mvh // TS 

Äktenskapsförord kan ni skriva både före och efter giftemålet. Att rekommenerar i ert fall är at göra det före.

Om ni nu separerar eller senare skiljer er, utan äktenskapsförord,  kommer huset ingå i det som skall delas. Om ni inte kan komma överrens om vem som ska bo kvar kommer en domstol besluta att det är den med störst behov. Den personen får sen lösa ut den andra.

Dör någon av er kommer, utan äktenskapsförord eller testamenet, huset delas mellan den kvarlevande och barnen. i praktiken kommer den kvarlevande få huset då han eller hon bli sittande i orubbat bo.
  • Lowika

Är ni överens om att huset är ditt, så se till att få det på papper medan ni fortfarande är överens!

• Anonym (TS)
    Lowika skrev 2013-06-12 15:40:15 följande:
    Om det nu kommer göra någon skillnad i ditt fall; absolut innan! Efter finns det ju ingen anledning för honom att skriva på; då förlorar han ju halva huset! Frågan är hur det fungerar nu eftersom DU köpte huset för att NI skulle bo i det.... Nog redan kört. Ingen som förklarade det för dig på banken? Mäklaren?
    Nej, jag köpte det privat (blocket) och banken nämnde inget om det. Jag hade inte en tanke på det då! Givetvis litar jag på honom när han säger att han aldrig skulle ta halva huset om vi separerar, men känns tryggare som sagt att ha det på papper, man vet ju aldrig!
  • Anonym (TS)

Jag kan tillägga att vi alltid betalat lika på renoveringsarbete eller nya inköp, exempelvis tvättmaskin, torktumlare osv. Det känns ju lite taskigt på nåt sätt av mig, men jag ser det lite som att han "betalar hyra".
    Men man drar sig för att göra större renoveringar, för då känns det som att jag ska bekosta allt, eftersom det är mitt hus. 

Svar på tråden Giftermål, hur blir det med huset?