• AnnaPanna81

hjälp min 9 månaders son mat- och flaskvägrar...

Jag skrev på familjeliv när sonen var runt 4 månader och vägrade flaska och bröst och inte gick upp i vikt ordentligt.
    Fick superbra svar här om rutiner och det gjorde susen för hnm.
    Vi har haft fasta matrutiner med mat 6 ggr per dygn:
    06:00 ersättning
    09:00 en portion gröt med fruktpure
    13.00 en stor burk mat plus fruktpure
    16.30 0,5-1 burk mat igen
    19.30 en halv portion gröt
    23.00 välling när han sover

Han har alltid vägrat ta flaskan i vaket tillstånd. Vidare har jag svårt att mata honom med skeden rakt upp och ner - han måste ha saker att pilla med så som plockmat eller en sked etc. Men det har FUNKAT.

MEN NU VÄGRAR HAN ALLT!!! han kniper ihop munnen och vägrar äta mat och flaskan gråter han när han ser. förut har han slukat 150-200 ml på flaska men nu är det stopp. I fyra dagar har han bara får i honom ett mål på flaska, turkisk yoghurt och lite bröd samt vatten och apelsinjuice.

Han gråter och har sig när jag försöker mata. Är helt knäckt.

Ser att han har 5-6 tänder på G i överkäken. Kan det vara det? Eller är det ren matvägran pga negativa associationer till mat? Tex att han alltid gnällt vid matning tidigare varvat med skratt... han har älskat att pilla själv med maten men nu är han helt ointresserad.
    Försöker vara cool och lyfter ner honom när han börjar protestera. Men vet inte hur länge till jag klarar när han äter såhär lite. Han är redan smal som det är...

Ingen allergi eller annan sjukdom - var hos barnläkaren senast igår. De säger bara att jag ska ha is i magen. Men inte alls lätt när jag ser hur lite han får i sig.

Blir rädd att detta ska fortsätta...

Några tips och råd?

// Ledsen och orolig mamma

• Svar på tråden hjälp min 9 månaders son mat- och flaskvägrar...
  • Lovisblomman

Min tös är 10,5 månad. För drygt två v började hon matvägra. Upptäckte då fem tänder som var på g. Gjorde förstås jätte ont i munnen! Men nu har hon kommit igång med maten igen:) bara att ha lite is i magen.
    Jätte vanligt att det matvägras i samband med tänder!

• Lovisblomman

Ett tips också. Min tjej har varit lite krånglig vid maten ibland o. Då brukar jag starta datorn, spela ett klipp på youtube så hon har ngt att fokusera på. Då börjar hon gapa:)
    Babblarna är en hit för henne.

• AnnaPanna81

Åh! Tack för svar. Hur länge strulade hon med maten? Ammade hon/drack flaska som vanligt? Sån pärs detta! Har varit såhär sedan i lördags (började märka liiite nedsatt aptit i torsdags)

Ser redan att han börjar magra av, plutten...

Ja youtube har varit ett trix jag tagit till när plockmaten/skeden etc inte funkat. Men nu funkar ingenting...

//oroliga mamman

• Lovisblomman

Riktig mat åt hon inte på 1,5 v ungefär. Munnen vart bara som ett streck när skeden nörmade sig. Fick Dock i hon gröt och ersättning. Googlar du på tänder och matvögran kanske du kan få nå tips:) men tyvärr kan man inte göra annat än att bara erbjuda. Inte truga för det gör bara dom mer anti.
    Tillsätt extra smör i den mat du erbjuder så får liten i sig extra fett iaf:)

• AnnaPanna81

Åh om jag ändå fick i honom ers/välling/gröt. Men det går inte. Har fått i honom 3 små små små bitar blodpudding (som en liten nagel typ) och lite jordgubbar. Pressade apelsinjuice som han brukar gilla. Men neej.

Hur länge kan han få hålla på såhär? Dvs hur mkt får ett barn tappa i vikt? Han är redan smal... 

• Lovisblomman

Som paincake säger, prova alvedon. Många som blivit hjälpt av d:) hoppas matvägran släpper snart!

• AnnaPanna81

Jag kör redan med Alvedon. Hjälper INTE. Han vägrar fortfarande äta och ta flaskan. Det enda jag får i hnm är en flaska på natten när han sover. Det är allt. Jag är helt förstörd.

• Paincake

Är han pigg och vaken eller slö? 

Kontakta bvc/vc och säg som det är, att en liten smalis vägrar äta och nu är du rädd för hans hälsa. Han kanske har ont i halsen eller nåt sånt?

Ett sista hemmaförsök kan ju vara att kombinera ipren och alvedon, gärna flytande eftersom det ger en viss bedövande effekt i munnen och svalget. 

• phillipha

Om han väger tillräckligt prova flytande ipren. Det hjälpte min son när han fick tänder vilket alvedon inte gjorde!

• VIDE MI

Min son är likadan och det ger sådan ångest, smal är han ju redan. Favoritar denna tråd för tips.

• AnnaPanna81

Halloj! Neej inte bättre med maten. Jag får INTE mata honom, vilketjag fick förut, utan han ska prompt pilla själv. Så helt övergått till plockmat. Inte mkt han får i sig. Tar typ 5 min att tugga en liten korvbit och efter 2-3 st har han ju typ tröttnat... Och inga kladdiga maträtter går hem, utan ren plockmat. Han verkar inte så intresserad av mat öht... Dock tar han nu flaskan när han sover... Så ger hnm den när han sover på dagen 2 ggr samt kväll och tidig morgon. Han får i sig ersättning samt minimax barnsondnäring som vi fick av barnläkaren i fredags...

Antar att maten får ta ett steg tillbaka och så får han lära sig äta/tugga maten i egen takt. Tror inte han fattar att plockmaten ska göra honom mätt...

Suck...

• AnnaPanna81

@VIDE MI: hur gammal är din son? Vad äter han/ vad äter han inte?

Ammar du eller tar han flaskan?

Har du fått ngn sondnäring? Som man kan ge i flaska? Ger dubbelt så mkt kalorier som ers/välling och innehåller all näring de små behöver.

• AnnaPanna81

En gammal tråd men jag vill återkoppla och ge besked hur det gick, såhär när sonen närmar sig 5 årsdagen...

Han var riktigt strulig med mat och flaskan första 1,5 åren. korv och att äta framför ipaden vart vändningen. Även runt 1,5 år så började han älska vällingen och frivilligt dricka den på kvällen. (Hade sedan länge infört kvällsvälling m saga som rutin, även om han ofta inte drack ngt alls. Men en dag bara vände det! )Från 2 års ålder slutade jag vara orolig för hans mat. Idag äter han lite av det mesta, mycket av sånt han gillar extra. Han är en smal, ganska lång kille med massa spring i benen och världens goaste. Älskar grönsaker och frukt, men även många vanliga barnvänliga rätter. På dagis äter han superbra! Har perioder med mindre aptit, och andra med en aptit som får till och med pappa att häpna! Lillasyster är nu den som strular med maten hemma. Men av helt andra skäl. Hon var amningstokig och älskar sött! Och petig med maten. Men jag tar det med ro... tänker att det reder sig! ????

Lycka till alla oroliga föräldrar t barn som strular med maten. Ger er en dos av hopp och insikt att det varar inte för alltid!

Kram

Svar på tråden hjälp min 9 månaders son mat- och flaskvägrar...