hjälp min 9 månaders son mat- och flaskvägrar...
Jag skrev på familjeliv när sonen var runt 4 månader och vägrade flaska och bröst och inte gick upp i vikt ordentligt.
Fick superbra svar här om rutiner och det gjorde susen för hnm.
Vi har haft fasta matrutiner med mat 6 ggr per dygn:
06:00 ersättning
09:00 en portion gröt med fruktpure
13.00 en stor burk mat plus fruktpure
16.30 0,5-1 burk mat igen
19.30 en halv portion gröt
23.00 välling när han sover
Han har alltid vägrat ta flaskan i vaket tillstånd. Vidare har jag svårt att mata honom med skeden rakt upp och ner - han måste ha saker att pilla med så som plockmat eller en sked etc. Men det har FUNKAT.
MEN NU VÄGRAR HAN ALLT!!! han kniper ihop munnen och vägrar äta mat och flaskan gråter han när han ser. förut har han slukat 150-200 ml på flaska men nu är det stopp. I fyra dagar har han bara får i honom ett mål på flaska, turkisk yoghurt och lite bröd samt vatten och apelsinjuice.
Han gråter och har sig när jag försöker mata. Är helt knäckt.
Ser att han har 5-6 tänder på G i överkäken. Kan det vara det? Eller är det ren matvägran pga negativa associationer till mat? Tex att han alltid gnällt vid matning tidigare varvat med skratt... han har älskat att pilla själv med maten men nu är han helt ointresserad.
Försöker vara cool och lyfter ner honom när han börjar protestera. Men vet inte hur länge till jag klarar när han äter såhär lite. Han är redan smal som det är...
Ingen allergi eller annan sjukdom - var hos barnläkaren senast igår. De säger bara att jag ska ha is i magen. Men inte alls lätt när jag ser hur lite han får i sig.
Blir rädd att detta ska fortsätta...
Några tips och råd?
// Ledsen och orolig mamma