• carhe

Döpa någon till....

..... Jag blir lie förvånad över att så många, i stort sett alla, blandar ihop dop och namngivning. Det är ju två helt skilda saker. Man döper aldrig ett barn till nåt. Man ger det ett namn. Eller är det jag som missat nåt. Har ordet döpa helt plötsligt fått en annan betydelse.

• Svar på tråden Döpa någon till....
  • fluu

Jag tror att de flesta vet att det är skillnad,men att "döpa" är ändå ett så vedertaget begrepp att det används även om icke religiös namngivning.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • carhe

Nja... Det finns inget som heter religiös namngivning. Dopförrättaren säger efter att fråga föräldrarna om vilket namn de har gett sitt barn. "NN, jag döper dig i Faderns och Sonens och den helige Anderns namn" aldrig "Jag döper dig till NN". Är det kanske så att man tror att dopförrättaren säger "döper dig till...? Har vi blivit så okunniga???

• Vulpecula

Det är knappast något nytt, tvärtom är det väl en betydelseförskjutning med mycket gamla anor.

Ett odöpt barn ansågs ju förr vara typ lovligt byte för alla onda makter, och som jag förstått det så var det då lite farligt att använda dess namn öppet (jämför med dagens föräldrars något mer realistiska farhåga att namnmössor gör barn enklare att röva bort!). Därför offentliggjordes namnet först vid dopet.

Dessutom var också först efter dopet som namnet skrevs in i kyrkböckerna, dåtidens folkbokföring. Att döpa sitt barn då, var helt enkelt lite som att skicka in namnblanketten i dag - även om du kallar ditt barn Pelle, så heter han det inte officiellt innan Skatteverket har fått uppgifterna.

Namngivning och dop blev alltså helt enkelt så starkt förknippade med varandra att folk började se på dopet som en namngivningsceremoni. Och eftersom alla barn döptes, så var det väl inte direkt någon som invände. I modern tid, när allt färre barn faktiskt döps, däremot ... Men bruket av "döpa till NN" är så etablerat att det bara är bortkastad tid att uppröras över det.

Min blogg om namn: olympiasoliver.blogspot.com
  • Lindsey Egot NO1

Förr hade kyrkan hand om folkbokföringen och då när man döpte barnet skrevs barnet automatiskt in i folkbokföringsregistret. Det var krångligare att få barnet inskrivet i registret om man uteslöt dopet faktiskt. fler blanketter att fylla i.
    Därav tror folk att man döps till namnet men man döps för att personen har tagit emot Jesus Kristus som sin frälsare. Hur nu en bebis kan göra det? Och när ändå barnen tillhör himmelriket.

Så därför säger folk att de är döpta till.
    Men hade de gått till kyrkan och tagit sitt dop på allvar hade de inte varit så korkade utan haft kunskap i att dopet och namnet är två helt skilda saker.

• carhe

Tack för era inlägg! Med den bakgrunden föestår man bättre varför det ser ut som det gör, och som någon skrev, det är nog inget man bör uppröras över. Missförståndet kring namngivning och dop beror troligen på historielöshet och okunskap.

Svar på tråden Döpa någon till....