• sininen

Hög puls och blodtryck... hjälp?

Är det någon annan som har/har haft liknande besvär? Jag har hela tiden högt puls och blodtrycket har varit hög varenda gång dom mätt det på mvc, jag har inte havandeskapsförgiftning, men något är fel. Så fort jag anstränger mig det minsta, så blir jag väldigt varm, pulsen stiger och sedan blir jag helt matt.

Någon som vet vad det kan bero på? Är i vecka 25.

• Svar på tråden Hög puls och blodtryck... hjälp?
  • Jessie23

jag hade havandeskapsförgiftning med min första, det är ingen fara om övertrycket är högt, det är när undertrycket är högt som man ska oroa sig. Pulsen kan vara snabb pågrund av att kroppen ska pumpa runt mer blod, det kan oxå ligga psykiskt, om man tänker på det så går det fortare, så är det för mig. Oron kan göra så pulsen ökar oxå.

• grabbmamman linda

Att den skall komma förtidigt tror jag inte du behöver va orolig för.. Det som händer mig är att jag får gå på oftare kontroller.. nu en ggr i månaden.. sedan ännu oftare. + Att jag skall göra ett tillväxt UL för att se att babyn växer som den skall.

Försök att byta BM om du känner så.. du skall ju känna dig trygg med henne!

• Noninona

Har oxå högt blodtryck, ligger runt 140/90. Jag går på kontroll hos BM varje vecka, men både jag och den lill* mår bra.
    Kollar din BM äggvita i urinen? Det är ju det vanligaste tecknet på havandeskapsförgiftning, alltså att man har högt undertryck samt äggvita i urinen. Har du inte det så tycker jag inte du ska oroa dig. Jag tror det är som Jessie23 skriver, att tänker man på det så går pulsen automatiskt upp.

• Jocsan

!40/80 är inte ett högt blodtryck!!! Jag hade högt blodtryck under min förra graviditet då låg jag på 160/95 osv... då blev jag sjukskriven och ordinerad vila. Det blev inte så mkt bättre och då fick jag medicin. Min son föddes i v 41 och var helt normal. Hade inte havandeskapsförgiftning och man vet inte vad trycket berodde på. Jag mådde inte bra jag oroade mig jämt. (jag tror att det beror på det mest).

Nu under min andra graviditet ligger mitt tryck bra. Förrförra gången jag var hos BM hade jag 120/85 och hon reagerade inte nämnvärt över det (hade stressat till dagis osv precis innan). Nu i veckan hade jag 115/60...

Byt BM om du känner så, det är din rätt. Lycka till!

/ Jocsan v 23

• sininen

Mitt blodtryck har legat runt 135/90 sedan från början, men har inte äggvita i urinen, det har sett bra ut varenda gång.
    Som jag innan konstaterat så tror jag inte att det är något psykiskt.

• marmelade

Mitt undertryck i blodtrycket låg på 90 när jag skrev in mig och jag har fått extra kontoller för att kolla att allt går som det ska. Man kan ju medicinera om det är för högt och om det behövs. Min barnmorska sa att de skulle utreda om blodtrycket berodde på graviditeten eller om jag hade det ändå. Så tydligen kan det spela roll också? Är det större risk för havandeskapsförgiftning om man har högt undertryck? Bör man oroa sig?

• sininen

Det är större risk för havandeskapsförgiftning om man har högt undertryck, har jag förstått det som.

Mitt undertryck har varit 90 också, men jag går inte på extrakontroller...

• Anlin

Intressant... Mitt blodtryck har enligt mig varit högt de senaste gångerna. Brukar ha 110/65, 110/60. Hade 110/60 i mina två tidigare graviditeter. Nu hade jag 130/75. Har aldrig haft så högt i hela mitt liv. Tycker precis som TS att jag blir matt av "ingenting" och får väldigt hög puls vid minsta anträngnign. Tog min vilopuls imorse och den låg på ca 65. Imorn ska jag till bm och ta blodprov för att se om det är järnet samt blodtrycket när jag sa att jag tyckte det var högt. Vi får se vad hon säger då.

• Anlin

Mitt järnvärde var jättebra, så det är inte det... Blev sjukskriven på halvtid ett tag, kanske hjälper, men jag vill ju veta varför jag känner så här. Får en puls på ca 130 bara av att gå - långsamt! Hos läkaren hade jag en puls på 85, hade 65 i morse, när jag vaknade... Blodtrycket var 130/85 vilket enligt henne inte var så högt! För min kropp är det ju det! Vad ska man gå efter? Blir ordentligt anfådd bara av att gå upp på övervåningen hemma, men inte som om jag har sprungit, får ingen luft liksom... Obehagligt och jobbit. Är nu i v. 16

• marmelade

Mitt undertryck hade stigit från 90 till 94 och så hittade de spår av äggvita i urinen... Ska gå på kontoll nu på måndag igen och ska träffa läkaren i början av veckan därpå. Hoppas inte jag fått havandeskapsförgiftning. Bm sa att äggvita kunde tyda på eninfektion också så jag får väl hoppas på det...

• Smyckis

mitt undertryck har pendlat mellan 109-93 men oftast så ligger det på runt 100! går på koll 2 ggr/vecka hos MVC och kollar trycket å urinen. Är sjukskriven tom 1/5 och doktorn sa att jag troligen blir sjukskriven fram till bf. Lider av svår huvudvärk som kom när jag blev gravid.. jobbar inom vården med tunga lyft å mkt stress!

min Bm är jättebra...hon träfar mig en liten stund varje gång jag kommer för att ta trycket...hon får in journalen å tittar å kommer ut å frågar hur jag mår och så där om jag har frågor eller vill nåt!

Börjas rock lbi tråkigt att gå hemma dåjag varit sjukskriven sedan 16/1 och jaghar rensat ut i garderober mm för Myrans ankomst!

• Bamses matte

Hej

Jag har oxå haft på gränsen till högt blodtryck innan jag blev gravid. Under hela graviditeten har blodtrycket legat på 140/90 vilket är på gränsen för högt blodtryck. Enligt min BM så kan faktiskt blodtrycket ligga på samma nivå som innan och det är ingen fara, det kan vara att min kropp fungerar med just det blodtrycket, att det är normalt för mig.
    Oroa dig inte för mycket, det är säkert ingen fara. Bara dom kollar blodtrycket + urinen å allt är okej så går det ju bra

Jag är i v.24 och känner mest av att jag mår illa och lite foglossning men har inga problem med blodtrycket o jag tycker att så länge du mår bra så mår barnet bra, du är ju en parameter på hur det går i magen

• sininen

Jag var på Östra för kontroll för att jag kunde knappt gå upp ur sängen för att jag var så otroligt trött och fick hjärtklappning för minsta lilla. Läkaren konstaterade att jag hade väldigt hög puls hela tiden. (över 100 hela tiden och jag var inte närvös eller stressad) Bebisen mådde bra i alla fall, trots att kotten inte ville röra på sig när läkaren knuffade massa.
    Jag har fortfarande inte fått provsvaren för att dom skulle se till att jag inte bar på någon infektion men dom verkade inte hitta något fel. Dom skulle ta en EKG på mitt hjärta men jag orkade inte ta mig dit dagen efter. Men nu är jag som tur är, piggare än vad jag har varit under hela graviditeten. Skumt det där.

• Monster

Högt blodtryck och förhöjt blodtryck är visst lite oliika saker? Det är väl förändringen i blodtrycket som är det viktiga. Jag har ett väldigt lågt blodtryck, mitt övre värde ligger normalt under 90 skulle mina värden höjas till de siffror som diskuteras här skulle jag antagligen redan blivcit akut snittad. Bm har en skala på hur mycket de olika värderna får höjas innan man skall bli orolig. Det är beroende på normalvärde´, eller inskrivningsvärde och graviditetsveckorna.

Monstermor

• PetraGos

Mitt blodtryck ligger på i genomsnitt på 165/100 och jag går på rutinmässiga kontroller... Innan jag blev gravid hade jag aldrig haft högt blodtryck... Har haft liten mängd äggvita..
    Jag har inte fått veta om det kan vara farligt för den lille.. Jag är i v.15.. och enligt läkaren så kan man inte få havandeskapsförgiftning före vecka 28..
    //Petra

• Realmilla

jag hade på inskrivningen 130/80 och sen har det höjts till 140/85 o 140/90
    nu är dt nere i 130/85...
    läkaren på spec förlossningen sa att det inte var någon fara eftersom jag låg lite högre innan...han sa dt är värre att få en höjning från ex 100/60 till 140/90 en att få det höjt från 130/80 till 140/90....

• Ackleja

Enligt tidningen Amelia så är det bra att få i sig mycket kalcium om man har högt blodtryck pga att kalkbrist kan höja blodtrycket.
    (Kalcium hämmar dock upptaget av järn)

• Anlin

Innan jag blev gravid hade jag ett blodtryck på 110/65 och nu 130/85 Min vilopuls var ca 55, nu i helvila 65 men i sittande vila ca 85-88. Min arbetspuls var ca 70 innan, nu är den 120-145. Om man då ska ta hänsyn till vad man hade innan så tycker jag att min puls och mitt tryck har ökat mycket. Jag ska gå till min husläkare på onsdag eftersom min BM inte tar mig på allvar. Jag orkar ju inte ens gå normalt! Jag tycker det är så j*vla jobbigt!

Nu är jag i vecka 17. Hur länge ska det här pågå....?

• Anlin

justmystica: Hur hanterade du den situationen? Känner igen mig i det. När jag har klätt på mig för att gå till jobbet måste jag ta en paus... Vad sa din läkare?

Svar på tråden Hög puls och blodtryck... hjälp?