Hur får jag katten att gå på lådan igen?
Min hankatt som är kastrerad har haft urinsten, och slutade i samband med detta att kissa i kattlådan, bajsa i lådan går däremot bra.
Jag tror han förknippar lådan med att det gjorde ont att kissa när han hade stenar. Men nu är han behandlad, och friskförklarad av veterinär och det börjar bli besvärligt att ha en katt som dels håller sig, sen kissar han på något mjukt, typ en handduk eller dörrmattan eller något plagg dottern lämnat på golvet. Om jag inte är hemma måste jag stänga in katten i ett begränsat utrymme där inget mjukt finns, när jag är hemma så hör man när han är på gång, då hinner jag ta honom och sätta honom på lådan, då står han på kanten och kissar under högljudd protest.
Jag har börjat fundera på avlivning, för det är tröttsamt att ha en katt som pinkar lite varstans. Men jag vill inte, han är ju en sån fin och trevlig katt annars. Och han är bara 5 år.
Så nu vill jag ha tips på hur jag får honom att kissa på lådan igen?
Jag har testat att flytta lådan, ha låda utan tak, byta kattsand, ha flera lådor. Jag köpte en grej för att lära honom gå på toaletten också, dyr fungerade inte. Det har pågått under lång tid okynneskissandet, det är 2 år sen han hade stenar senast. Och han är nyligen kollad av veterinär, då han har forl så sövs han och han tänder kollas varje år, då kollar de igenom resten av katten och de två andra katterna i huset på samma gång.