• iMHotEP

Hur får jag katten att gå på lådan igen?

Min hankatt som är kastrerad har haft urinsten, och slutade i samband med detta att kissa i kattlådan, bajsa i lådan går däremot bra.

Jag tror han förknippar lådan med att det gjorde ont att kissa när han hade stenar. Men nu är han behandlad, och friskförklarad av veterinär och det börjar bli besvärligt att ha en katt som dels håller sig, sen kissar han på något mjukt, typ en handduk eller dörrmattan eller något plagg dottern lämnat på golvet. Om jag inte är hemma måste jag stänga in katten i ett begränsat utrymme där inget mjukt finns, när jag är hemma så hör man när han är på gång, då hinner jag ta honom och sätta honom på lådan, då står han på kanten och kissar under högljudd protest.

Jag har börjat fundera på avlivning, för det är tröttsamt att ha en katt som pinkar lite varstans. Men jag vill inte, han är ju en sån fin och trevlig katt annars. Och han är bara 5 år.

Så nu vill jag ha tips på hur jag får honom att kissa på lådan igen?

Jag har testat att flytta lådan, ha låda utan tak, byta kattsand, ha flera lådor. Jag köpte en grej för att lära honom gå på toaletten också, dyr fungerade inte. Det har pågått under lång tid okynneskissandet, det är 2 år sen han hade stenar senast. Och han är nyligen kollad av veterinär, då han har forl så sövs han och han tänder kollas varje år, då kollar de igenom resten av katten och de två andra katterna i huset på samma gång.

• Svar på tråden Hur får jag katten att gå på lådan igen?
  • nemo1

Katten har garanterat problem igen. Boka snabbt en tid för urinprov och ultraljud av blåsa och urinvägar. Vad ger du för foder?

• iMHotEP
    nemo1 skrev 2013-06-12 18:53:14 följande:
    Katten har garanterat problem igen. Boka snabbt en tid för urinprov och ultraljud av blåsa och urinvägar. Vad ger du för foder?
    Det togs urinprov i 24 maj och ultraljud visade inte något avvikande, det har inte varit stenar eller bakterier sedan 2011. Beteendet är inte nytt utan har pågått hela tiden sedan han var dålig med stenar och blod i urinen 2011.
  • nemo1

Han kan ha idiopatisk cystit så be om Metacam för att se om han kissar på lådan. Det är smärtstillande och antiinflammatoriskt, ett tillstånd som inte behöver synas på urinsticka.
    Jag har en jourkatt som har haft det och när hon fått Metacamet så tog det en timma så gick hon på lådan. Eftersom det var återkommande så fick hon sedan antibiotika.
    Vad ger du för foder fick jag inget svar på? 

• nemo1

Gå över helt på blötmat och skippa torrfodret helt, som du märkt så hjälper det ju ändå inte. Blötmaten ser till att urinvägar och blåsa ständigt spolas igenom och därav minskar risken för återfall drastiskt.  Blötmat innehåller bara animaliskt protein och vatten, precis som deras naturliga bytesdjur.

• iMHotEP

Jag fick dessutom undantag på försäkringen för sjukdomar i urinvägarna då jag missade att ha pengar på kontot då autogirot skulle dras, och jag blev tvungen att teckna om försäkringen.

Nu har vår veterinär tagit ledig resten av veckan, men jag ska försöka ringa på mobilen hennes och se om hon kan skriva ut metacam och få testa.

• iMHotEP

Och dyrt har det varit den där dietfodret, det står en sån skål framme jämt, och så lägger jag upp två mjau tetror varje dag.

• nemo1

Som sagt, alla dessa specialfoder tror jag inte mycket på. Vi får hoppas på Metacamet och avlivning är inte att tänka på då problemet definitivt går att lösa.
    Ha en stor låda tex förvaringsback från öb med ca 10-15 cm finkornig klumpbildande sand tex Extreme Classic i som tömmes ett par gånger om dagen så att den alltid är fräch. Även om katten har accepterat sin låda tidigare så är det inte säkert att han gör det längre iom sina besvär, och han förknippar garanterat lådan med smärta så det är mycket synd om katten.

• Birmafröken

Hur många lådor har du nu?

Vad har du för lådor framme nu?

Vilken sand är det i lådorna nu (märke och sort)?

Hur ofta rensar du lådorna nu?

• iMHotEP
    Birmafröken skrev 2013-06-12 20:15:55 följande:

Hur många lådor har du nu?

Vad har du för lådor framme nu?

Vilken sand är det i lådorna nu (märke och sort)?

Hur ofta rensar du lådorna nu?

Har 6 lådor på 3 katter, 3 uppe 3 nere, 3 med tak utan lucka 3 utan tak. Städar alla lådor minst en gång om dagen, fler om någon nyss bajsat och det luktar. 3 lådor med best friend kristallsand, och tre med pussi compact den finkorniga som ska bli klumpar, dessa kissar ingen av katterna i, de föredrar kristallsanden för kiss.
Svar på tråden Hur får jag katten att gå på lådan igen?