Slagathor skrev 2013-06-12 20:22:38 följande:
Det låter ju rimligt, bara det att jag var inte alls beredd på att det kunde komma nu när hon fortfarande är så liten. Men jag ska börja med att sluta förvänta mig middagsvila, så får hon göra som hon känner. Hon är på mig på dagtid, nattetid vill hon inget speciellt när hon vaknar. Inatt ville hon att vi skulle sjunga, och att jag skulle gå ifrån hennes säng men ändå vara kvar. Alltså, hon är inte förändrad på det viset, beteendemönster de gånger hon vaknar nattetid. Men dagtid är det konstant och har varit så längre tid än någon annan utvecklingssprång eller vad det kallas. De brukar ju pågå nån vecka eller så annars, men nu har hon aktivt bortvalt pappan och alla andra när jag finns i närheten. Hon vrålar och slår efter alla som närmar sig henne eller mig, när jag är i hennes närhet. Är jag borta funkar det utan problem med andra. Jag får aldrig gå utom synhåll, och det är bara mig hon pussar och slår samtdiigt. Detta har pågått i ett par månader om inte mer, och jag fattar noll.
Välkommen till närmandefasen. Och nej, den går inte över på en vecka eller två
.
"Under närmandefasen närmar sig barnet modern aktivt och tycks ständigt upptaget av var hon finns. Till barnets rädsla att förlora objektet läggs dess behov av att vinna objektets kärlek och rädslan för att förlora kärleken. Barnet blir känsligt för gillande och ogillande. Denna fas kan i sin tur delas in i tre delar.
1. Begynnande närmandefasen. Fokus flyttas från att utforska ting till att mer och mer utforska den sociala interaktionen mellan människor. Barnet börjar jämföra sig självt med andra barn. Kroppen upplevs som egen, barnet värnar om sin autonomi. Barnet märker att man kan få beröm och bli beundrad.
2. Närmandekrisen. De mindre behagliga sidorna av särskildheten från modern börjar göra sig påminda. Barnet vill vara separat och omnipotent, och vill samtidigt att modern uppfyller barnets önskan utan att barnet behöver förstå att hjälpen kommer utifrån. Då barnets önskan att få fungera som en separat individ och lämna modern projiceras detta ofta till att barnet istället upplever sin moder som avvisande.
Barnet har vid denna tid lärt sig objektkonstans, vilket betyder att barnet inser att modern kan vara någon annanstans men att man ändå kan finna henne. Trots det visar många barn svårigheter med att säga adjö till modern. Detta brukar bemötas med passivitet vilket kan tolkas som att barnet försöker hålla kvar minnesbilder av modern.
3. Individuella lösningar på närmandekrisen. Barnet hittar sitt eget passande avstånd till modern. Bland annat genom att börja använda ”jag” och andra personliga pronomen i språkbruket och genom att använda sig av lek för att uttrycka önskningar och fantasier.
Efter lösningen av närmandekrisen träder barnet in i konsolideringsfasen vilket innebär att barnet utvecklas mot individualitet samtidigt som barnet kommer fram till en viss grad av själv- och objektkonstans. Barnets intresse för lekar och lekkamrater ökar. Barnet kan sitta och leka ensamt med större behållning än tidigare."