• Anonym (Systern)

Surrogatmamma för systerns barn?

Min syster och hennes man har i flera år försökt få barn men lyckas inte. Inget fel på spermier eller ägg men min systers livmoder vill inte behålla embryot. Får jag vara surrogatmamma för deras biologiska barn? Hur funkar det i Sverige?

• Svar på tråden Surrogatmamma för systerns barn?
  • Anonym (nej)

Nej i sverige får man inte vara surrogat mamma

• 1doli
    Anonym (Systern) skrev 2013-06-12 22:46:04 följande:
    Min syster och hennes man har i flera år försökt få barn men lyckas inte. Inget fel på spermier eller ägg men min systers livmoder vill inte behålla embryot. Får jag vara surrogatmamma för deras biologiska barn? Hur funkar det i Sverige?

Hej, Det är inte lagligt att assistera med detta i Sverige, men inte heller olagligt. Ifall ni bestämmer för detta måste ni vända er till Cypern, Ukraina, USA, Ryssland mm. För IVF-processen. I Sverige skulle din systers man (de mste vara gifta) sedan räknas som biologisk pappa men inte din syster. Du skulle sedan avsäga dig vårdnaden av barnet till fadern och din syster skulle sedan kunna ansöka om närståendeadoption som barnets pappas fru.
  • Prins Williams Mamma

En fråga av ren nyfikenhet, hade du mentalt klarat av att vara surrogatmamma till din systers barn jag menar om ni skriver papper på allting och du skriver under så har du juridiskt sätt ingen som helst rätt att på något sätt göra anspråk på ditt barn sen, alltså du kan inte ändra dig bara för att du känner för det en dag för att din syster sagt eller gjort något som inte passar. Tänk på det bara.

Williiam 110428 lilla bebisen bf 131129
  • 1doli

Det stämmer inte riktigt. SM har i Sverige alltid rätt att ändra sig, samma gäller i många andra länder :) dock vore det ju en tragedi kan man föreställa sig... Jag skulle kunna göra detsamma för min syster.

• Prins Williams Mamma
    1doli skrev 2013-06-14 12:47:07 följande:
    Det stämmer inte riktigt. SM har i Sverige alltid rätt att ändra sig, samma gäller i många andra länder :) dock vore det ju en tragedi kan man föreställa sig... Jag skulle kunna göra detsamma för min syster.
    Okej, men ts kan ju istället vara surrogatmamma åt någon utanför Sveriges gränser.
  • Furstinna
    Prins Williams Mamma skrev 2013-06-14 12:44:14 följande:
    En fråga av ren nyfikenhet, hade du mentalt klarat av att vara surrogatmamma till din systers barn jag menar om ni skriver papper på allting och du skriver under så har du juridiskt sätt ingen som helst rätt att på något sätt göra anspråk på ditt barn sen, alltså du kan inte ändra dig bara för att du känner för det en dag för att din syster sagt eller gjort något som inte passar. Tänk på det bara.

Fast det är ju inte hennes barn? Hon bär ju bara deras barn. Så det vore ju märkligt om man skulle göra anspråk på någon annans barn
  • Prins Williams Mamma

Det har börjat en ny dokumentärserie om mammor som adopterar bort sina barn jag såg det i onsdags på tv3 gripande.

• 1doli
    Prins Williams Mamma skrev 2013-06-14 12:54:59 följande:
    Det har börjat en ny dokumentärserie om mammor som adopterar bort sina barn jag såg det i onsdags på tv3 gripande.

Hade gärna sett! Missade. Ska se om ag hittar det på play.
  • 1doli
    Furstinna skrev 2013-06-14 12:54:35 följande:
    Fast det är ju inte hennes barn? Hon bär ju bara deras barn. Så det vore ju märkligt om man skulle göra anspråk på någon annans barn

Vad jag har förstått så är det mycket, mycket ovanligt att SM faktiskt ändrar sig :). Eller det är vad en SM själv sagt till mig... Har ingen statistik på det Mao.
  • Prins Williams Mamma
    Furstinna skrev 2013-06-14 12:54:35 följande:

På ett sätt ja men nu är det ju så att man lätt knyter an till ett barn man bär på
Svar på tråden Surrogatmamma för systerns barn?