Inlägg från: Anonym (Ägg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ägg)

Ska man koka eller steka ägget för att göra äggvita till marängen?

Alexiandra skrev 2013-06-12 23:55:59 följande:
    Nix, för det blir vitt innan man vänder i sockret i äggslemmet ;P Det är som tidigare sagts luften. Vill du bevisa det för dig själv vispar du äggslemmet vitt, och sen ställer du det på bänken över natten, och så kollar du på det nästa morgon. 

Min kille åt upp våra sista ägg nyss så jag måste köpa nya imorgon så jag kan inte vispa ägg nu o låta stå över natten.. Inte måste det s över natten för att bli vitt? Då tar det ju jätte lång tid att göra maränger. Jag trodde det var lätt att göra maränger
  • Anonym (Ägg)

Inser så här på morgonen att jag faktiskt har bakat sockerkaka utan problem, sätter mig i ett hörn o skäms

• Anonym (Ägg)
    La Lola skrev 2013-06-13 08:41:50 följande:
    Med äggslem?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*

Mmmmm.....
  • Anonym (Ägg)
    Matkvinnan skrev 2013-06-13 22:13:28 följande:
    Ts MÅSTE ju vara ett troll. Dessutom ligger tråden i känsliga rummet, av vilken anledning?

För att jag kände att frågan var väldigt korkad o jag vill inte outa mig som dålig kock då jag i själva verket är super bra på att laga mat o baka i normala fall... Köpte iaf färdiga maränger tillslut
  • Anonym (Ägg)
    Anonym (dg) skrev 2013-06-14 00:11:55 följande:
    Hur kan du vara bra på att laga mat om du inte kan använda äggvita utan att tro att du ska steka eller koka den först? Äggallergiker eller?

Nä, hjärnsläpp bara
  • Anonym (Ägg)
    Sephrenia89 skrev 2013-06-14 00:29:38 följande:
    Rå äggvita, se upp med ALLT fett för det får inte ha kontakt med det. Ta ett kryddmått eller mindre ättika. Vispa till ett skum du kan vända upp och ned på bunken utan att det ramlar ur. Rör försiktigt i sockret och när det är helt blandat så spritsa du ut dem med en tyll ;)

Men socker innehåller ju bara en massa fett?
  • Anonym (Ägg)
    titti81 skrev 2013-06-14 18:05:48 följande:
    Nej. Socker innehåller inte fett. 

Joho du, när jag äter massa godis (godis innehåller socker) så blir jag tjock, tjock = fet, fet = fett, fett = socker
  • Anonym (Ägg)
    Anonym (Jag) skrev 2013-06-14 18:27:32 följande:
    Mycket missbruk av likhetstecken och felaktigt dragna slutsatser! Det är ungefär som om jag skulle säga att man blir smal av att sitta ned, bara för att jag sitter ner just nu (och är smal). Socker är kolhydrater. Det är uppbyggt av monosackarider, det har inget med fett att göra. Att du äter annat som hindrar insulinet från att låta sockret gå in i cellerna så att det stannar kvar i blodet och omvandlas till triglycerider är något helt annat.

Mono??? Trigly?? Va?
  • Anonym (Ägg)

Koagulerar? :-O som blod?

• Anonym (Ägg)
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-20 22:00:52 följande:
    Denna TS cirkulerar på Facebook just nu.

Haha, nehe? Så korkad är jag väl ändå inte
  • Anonym (Ägg)
    bramble skrev 2013-06-20 22:32:12 följande:
    Jo. Den har 126 gillamarkeringar om du tittar ovanför din egen trådstart.

Vad innebär de? Om man gillar en tråd här via FB? Syns den där då? Kan man diskutera saken? När f*n blev FB och fl ihoplänkat? Vad innebär det här för mig? Syns mitt FB konto som ts?
  • Anonym (Ägg)
    Knasis skrev 2013-06-27 21:30:49 följande:
    Att TS cirkulerar på Facebook var väl lite TS syfte med hela trådstarten..
    Hoppas inte för mycket så mister du inte allt

Visste faktiskt inte att man kunde göra så, har för övrigt inte settvdär här på fb
  • Anonym (Ägg)

Meeeeeeen vilken tid de tar att vispa äggslem o socker. Det måste gå fortare med kokta ägg?

• Anonym (Ägg)
    stickkontakt skrev 2013-07-19 12:05:11 följande:
    Oj, har du hållit på i över en månad och fortfarande inte fått till några maränger? 

Ja det tar ju tid att vispa glömde bort att jag ville göra maränger, fixar idag istället. Nu är dom i ugnen iaf
  • Anonym (Ägg)

Marängerna i somras blev Inge bra, jag provade att koka äggslemmet då, det blev inte bra. Idag gjorde jag ett nytt försök där jag bara vispade äggslemmet och DET BLEV GOTT jag kan göra maränger!

Svar på tråden Ska man koka eller steka ägget för att göra äggvita till marängen?