Loriyana skrev 2013-06-13 09:29:05 följande:
Åh jag har varit på 3 bröllop i Polen. De är alldeles fantastisk! Det jag kan råda dig till är att inte ta för mycket mat. Jag trodde att det skulle serveras förätt, huvudrätt och efterätt. Men så var inte fallet utan det serverades mat hela natten lång. Jag tappade räkningen över hur många rätter som serverades. Då förstod jag varför alla tittade konstigt på mig när jag tog så mycket vid rätt nr 1.
En annan sak är att kvinnor förväntas tydligen inte dricka vodkan vid lekarna. Vi hade en lek där den som förlorade skulle dricka ett glas vodka. De första som förlorade var män och de halsade glaset. Sedan förlorade jag, och jag drack vodkan. Det skulle jag tydligen inte ha gjort. Alla kvinnor efter mig nekade vodkan, och min dåvarande pojkvän sa till mig att kvinnor avstår från att dricka under vodka-lekarna. Jaha, kunde han inte typ ha sagt det i förväg!?
I kyrkan behöver man inte nödvändigtsvis ha något på huvudet, men det tillhör god sed att ha axlarna täckta.
Oj - det låter som att det kan bli rejält festande! Härligt! Roligt!
Toppen att du säger att det är okej att avstå vodkan som kvinna.....för det har oroat mig en del! Jag klarar knappt av en hel snaps vid midsommarfirandet utan att bli rejält påverkad och hade en misstanke att det kanske kan bli mycket Vodka i Polen men det är alltså helt okej att tacka nej till det eller bara smutta?
Jag tåler ganska små mängder alkohol så jag förstår att jag får försöka ta det lugnt men helst utan att vara oartig!
Ser väldigt mycket fram emot maten - har hört så mycket om den! Hoppas att vi får traditionella rätter.
Har du något tips om presenter? Min man som har varit på bröllop i Polen tidigare har sagt att det är ganska vanligt att man ger penningsummor till paret. Det är en anställ till min man som vi skall på bröllop till, men bör vi inte också ge någon symbolisk sak till det nya hemmet?
Vi är inbjudna att bo hos brudgummens föräldrar och jag letar efter hotell i närheten, men det ser lite svårt ut. Är det något jag bör tänka på om det blir övernattning hos brudgummens föräldrar, jag vill naturligtvis gärna ha med mig någon present till dem också och funderar på vad som kan vara lämpligt.
Täcka axlarna - ja det skall jag göra. Det gör vi ju även här. även om man såg en del skräckexempel på motsatsen på Prinsessans Madeleines bröllop...hrrrm.