• Anonym (Gäst)

Bröllop i Polen - hur är jag en god gäst?

Jag är bjuden på ett bröllop i Polen sent i sommar.

Nu är jag angelägen om att vara en så bra gäst som möjligt!

Jag kan tänka mig att det kanske finns en del "sociala fallgropar", i Sverige bär man ju som gäst inte svart och helst inte heller rött, eftersom det finns ett gammalt ordspråk om att man då legat med brudgummen.

Ja, alltså det är sådana saker jag tänker på finns det andra färger som kanske skall undvika i Polen?
    Hur gör man med presenter?  Ger man presenter under bröllopet eller före?

Är det något särskilt man skall tänka på i klädseln?

Bröllopet kommer att äga rum långt ute på landet och först är det om jag förstått det hela en borgerlig vigsel och sedan en kyrklig, katolsk. (Tror att man täcker huvudet i katolsk kyrka - eller är det förlegat och gammaldags?)

Klädseln för herrarna är mörk kostym - innebär det det samma som i Sverige, att man som kvinna har en nättare knäkort klänning? 

Det skall verkligen bli roligt och spännande -  men är lite nervös och väldigt tacksam för alla tips och "etikettsråd" som någon här med förankring eller kännedom om Polska seder och bruk kan tänkas ha!

• Svar på tråden Bröllop i Polen - hur är jag en god gäst?
  • Loriyana

Åh jag har varit på 3 bröllop i Polen. De är alldeles fantastisk! Det jag kan råda dig till är att inte ta för mycket mat. Jag trodde att det skulle serveras förätt, huvudrätt och efterätt. Men så var inte fallet utan det serverades mat hela natten lång. Jag tappade räkningen över hur många rätter som serverades. Då förstod jag varför alla tittade konstigt på mig när jag tog så mycket vid rätt nr 1.

En annan sak är att kvinnor förväntas tydligen inte dricka vodkan vid lekarna. Vi hade en lek där den som förlorade skulle dricka ett glas vodka. De första som förlorade var män och de halsade glaset. Sedan förlorade jag, och jag drack vodkan. Det skulle jag tydligen inte ha gjort. Alla kvinnor efter mig nekade vodkan, och min dåvarande pojkvän sa till mig att kvinnor avstår från att dricka under vodka-lekarna. Jaha, kunde han inte typ ha sagt det i förväg!?

I kyrkan behöver man inte nödvändigtsvis ha något på huvudet, men det tillhör god sed att ha axlarna täckta.     

• Loriyana

Sen så varar festen ofta ett par dar minst

• Anonym (Gäst)
    Loriyana skrev 2013-06-13 09:29:05 följande:
    Åh jag har varit på 3 bröllop i Polen. De är alldeles fantastisk! Det jag kan råda dig till är att inte ta för mycket mat. Jag trodde att det skulle serveras förätt, huvudrätt och efterätt. Men så var inte fallet utan det serverades mat hela natten lång. Jag tappade räkningen över hur många rätter som serverades. Då förstod jag varför alla tittade konstigt på mig när jag tog så mycket vid rätt nr 1.

En annan sak är att kvinnor förväntas tydligen inte dricka vodkan vid lekarna. Vi hade en lek där den som förlorade skulle dricka ett glas vodka. De första som förlorade var män och de halsade glaset. Sedan förlorade jag, och jag drack vodkan. Det skulle jag tydligen inte ha gjort. Alla kvinnor efter mig nekade vodkan, och min dåvarande pojkvän sa till mig att kvinnor avstår från att dricka under vodka-lekarna. Jaha, kunde han inte typ ha sagt det i förväg!?

I kyrkan behöver man inte nödvändigtsvis ha något på huvudet, men det tillhör god sed att ha axlarna täckta.     
    Oj - det låter som att det kan bli rejält festande! Härligt! Roligt!

Toppen att du säger att det är okej att avstå vodkan som kvinna.....för det har oroat mig en del! Jag klarar knappt av en hel snaps vid midsommarfirandet utan att bli rejält påverkad och hade en misstanke att det kanske kan bli mycket Vodka i Polen men det är alltså helt okej att tacka nej till det eller bara smutta?

Jag tåler ganska små mängder alkohol så jag förstår att jag får försöka ta det lugnt men helst utan att vara oartig!

Ser väldigt mycket fram emot maten - har hört så mycket om den! Hoppas att vi får traditionella rätter.

Har du något tips om presenter? Min man som har varit på bröllop i Polen tidigare har sagt att det är ganska vanligt att man ger penningsummor till paret. Det är en anställ till min man som vi skall på bröllop till, men bör vi inte också ge någon symbolisk sak till det nya hemmet?

Vi är inbjudna att bo hos brudgummens föräldrar och jag letar efter hotell i närheten, men det ser lite svårt ut. Är det något jag bör tänka på om det blir övernattning hos brudgummens föräldrar, jag vill naturligtvis gärna ha med mig någon present till dem också och funderar på vad som kan vara lämpligt.

Täcka axlarna - ja det skall jag göra. Det gör vi ju även här. även om man såg en del skräckexempel på motsatsen på Prinsessans Madeleines bröllop...hrrrm.

• Bassenasse

...och själva bröllopsfesten vara till långt ut på småtimmarna, så kom inte trött! ;)
    Min släkt är från Polen så har varit med om en del polska bröllop.
    Och som sagt, ät lite på var måltid för du kommer bli riktigt riktigt mätt!

Det finns oftast gott om olika lekar och ofta ett live band.
    Ha med pengar för ofta är en av lekarna att brudparet ska dansa in deras första gemensamma ekonomi, och då så betalar man för att få dansa med brudparet. Brukar bli huggsexa om dem, men oftast riktigt kul.
    Men som sagt, det krävs att man lägger en liten slant. 

Ha bekväma skor är ett annat tips för du vet aldrig hur länge du ska vara uppe på benen.

Ha det så underbart kul!
    Polska bröllop är bäst =) 

• Anonym (Polsk)

Samma regler gäller som i Sverige typ, var det gäller klädsel och vett och etikett (dock brukar det inte vara lika formellt på ett lantligt polskt bröllop).

Nättare fin klänning blir bra! Du behöver definitivt inte ha något på huvudet i kyrkan (ser ingen som har det utom möjligtvis nunnorna) däremot kanske man inte ska ha för kort kjol, för stor urringning eller bara axlar - ta en sjal om det är för mycket hoochie moma över det hela.

När det gäller presenter är man ganska frikostig, i alla fall i mina kretsar.  Antingen köper man något rejält till hemmet, (fråga vad de vill ha) eller så kan man ge en summa pengar, ett "kuvert" som det heter, koperta. Runt 500 kr brukar jag lägga om det inte är någon som står mig när, mer om det är nära släkt (mest för att det blir gnäll att vi "rika Svennar" minsann inte gav mer annars).

Gåva till värdparet om ni övernattar - definitivt! Förr gav man alltid sådant som var svårt att få tag på - bättre choklad, konjak, kaffe - i "vår" del av landet gör man det fortfarande. Något som kanske skulle vara uppskattat är om du tar med en "svensk korg" med lite svenska specialiteter - kanske kaffe, Marabou, någon svensk vodka (den slår ju inte polska men kan vara kul för värdparet att testa) osv...

Vodkan dricks om man vill, jag brukar dricka, men man kanske ska smutta lite emellanåt för det dricks myyyyyycket vodka. Maten som sagt, det är oftast inga traditionella små förrätter, huvudrätt osv utan rätt rejäl och stabbig mat och mat hela tiden (därav går det oftast att faktiskt dricka en del vodka dels för matsmältningen, dels äter man så jäkla mycket att man inte blir askalas.)    

• Anonym (Polsk)

Presenterna på de bröllop jag varit på lämnas oftast när man når själva festlokalen, någon brukar ta hand om "presentmottagandet".

Som sagt, ta med lite lösa kontanter - många av lekarna går ut på att samla pengar till brudparet, som någon skrev dansa in den gemensamma ekonomin, dansa in barnvagnen för framtida barn etc. Man kastar ofta småmynt (samla på er ett gäng smågrosze) på brudparet när de kommer ut ur kyrkan istället för att man som här kastar ris. 

• Anonym (Gäst)

Tack - toppenbra råd!

Svensk specialité korg låter bra - Absolut Vodka, olika sorters godis, hur är det med salt lakrits det brukar ju bara vara vi i Sverige som gillar det så det kan ju vara roligt med någon påse sådant, hjortronsylt, förhoppningsvis kan jag hitta någon chokladkartong med Victoria eller Silvia på, hmmm vad finns det mer som är typisk svensk mat och som är hållbart nog för att stoppa ner i delikatess korg..

Vad bra att få veta att man skall "betala" för att dansa med brudparet - det hade kunnat vara en sådan där typisk sak som man inte greppar och framstår som snål och oartig. Kan ni säga på ett ungefär hur mycket? Är det 100 kr per dans eller mer eller mindre?

Bra också att veta att det är småpengar man slänger på brudparet och inte risgryn eller rosenblad.

Förlåt, men jag måste få tjata lite till om klädseln. Jag är ganska skandinaviskt minimalistisk d v s ganska svart och beige i min klädstil inte så mycket smycken, svart hade jag naturligtvis inte tänkt ha. Men jag misstänker att polska festkläder är betydligt mer färgrika och kvinnligare än vad vi brukar ha i Sverige? Skall jag ta ut svängarna mer än vad jag normalt gör? För jag vill absolut inte uppfattas som oartig eller som att jag inte tycker att deras bröllop är viktigt eller så genom att vara för "nedklädd". Jag tänker lite som så att här i Sverige resonerar vi ju gärna att hellre för ite än för mycket när det gäller festkläder - och det har jag varit med om tidigare att det kan upplevas som ett mycket märkligt resonemang utomlands.

Jag funderar på något blått, men borde kanske skruva upp mig ifrån marinblått till kungsblått och istället för stela silversmycken kanske välja något mer maffigt  bijouterihalsband som glittrar lite mer.... Eller resonerar jag fel nu?

Tusen tack för all hjälp jag redan fått!

• Anonym (Polsk)

Oj, just vad man lägger per dans har jag inte helt koll på. Skulle tro att det kan röra sig om någon 10:a zl (typ 25 kr) men jag kan ha fel - kanske någon här som vet? Jag hade nog lagt 10-20 zl (25-50 kr) men helt ärligt är jag inte säker på vad som är brukligt

Korgen blir säkert toppen! Laktris finns inte, hjortron är inte så vanliga inte heller lingon. Kanske någon sill? Sill finns i Polen men smaksättningen där lutar mer åt det sura (ättika) än söta som i Sverige. Snus är heller inget som existerar - kanske någon gubbe som kan tycka det är skoj, vem vet?

Angående kläderna - är själv likadan - googla på bilder (länken blev gigantisk när jag försökte klistra in den) "goscie na weselu" (gäster på bröllop) och "strój na wesele" (kläder till bröllop), "tance wesele" (dans bröllop) så får du kanske ett litet hum om hur det kan se ut.
    Tycker blå eller marinblå klänning låter väldigt bra, med ett glittrigt halsband. Elegant och festligt!  

• Bassenasse

Det är valfritt vad du vill betala för att dansa med brudparet =) Och gör du det så bli inte förvånad om du kanske bara precis hinne rta över efter den ena danspartern innan nästa "sliter" ur dem ur ditt grepp.
    Som sagt "huggsexa" ;)

Du kommer ha sååå kul!
    Så mycket lekar och så mycket glada skratt.
    Har du ngn som kan tolka med dig så blir det ännu bättre, för det kan bli lite trist att inte förstå allt vad som sägs annars.

• Nape

Vet inget om polska bröllop men i korgen skulle jag lägga: en tub Kalles Kaviar, Viltsnacks (små bitar torkat hjort/ älg/ renkött, säljs på vårt Coop Forum. Brukar ligga nära delikatessdisken), knäckebröd (finns finare sorter), kanske en liten burk hjortronssylt eller lingonsyltt.

Svar på tråden Bröllop i Polen - hur är jag en god gäst?