• Webbredaktör Annelie

Träningsutmaningen vecka 8 - häng med du också

Träningsutmaningen vecka 8 - Kom iform till midsommar

SISTA UTMANINGEN! KÄMPA SISTA VECKAN, NI HAR VARIT SÅ DUKTIGA!

Träningsutmaning vecka för vecka fram till midsommar. Häng med du också - starkare, snyggare och gladare.

Veckans utmaning: Step up, 28 minuter - på en vecka. 13 - 20/6
    Klarar du utmaningen på 7 dagar?

Vilka antar utmaningen?

Utmaningen ska utföras på 7 dagar. Du väljer själv hur du vill lägga upp det. Första dagen genomför du övningen en minut. Dag två genomför du övningen två minuter och så vidare. Dag 7 gör du övningen "Step up" i sju minuter.
    Vill du dela upp det på ett annat sätt, är det bara att du fördelar tiden efter eget önskemål. Totalt gör du övningen i 28 minuter. Lycka till!

Så utför du övningen
    Välj en hög och stabilstol. Kliv upp på stolen med ett ben, den andra foten drar du upp till knät. Se bilden. Innan du kliver ner och byter ben. Tänk på att ha en rak rygg och stolt hållning. Glöm inte att koppla på magmusklerna genom att säga schh och hålla kvar den anspänningen hela tiden. Om det känns ostabilt välj en längre stol eller annat att kliva upp på och öka höjden när du känner dig starkare och säkrare på övningen.

• Svar på tråden Träningsutmaningen vecka 8 - häng med du också
  • A L T A

Yes! Då kör vi tjejer!!

Vilket träningsprogram vi fått ihop. Stor eloge till Annelie och elmina. Tack tjejer för en spark i rumpan och för de verktyg vi fått av er. Detta har underlättat iaf för mig att få in träning i vardagen.
    Tack vare denna tråd har vågen minskat med lite mer än 5 kg och att jag känner mig starkare.

• roffe

Kan ni länka dom tidigare veckornas utmaningar? Jag har missat helt, jag tänkte börja köra nu :) Vilken bra grej!

• Kookaburra

Jag är på!!!  Vilken kul övning

Körde 2 minuter på köksstolen precis nu och fick upp pulsen en del! Bra lårträning känns det som. Gjorde ca 3-4 gånger per 10 sekunder ungefär, det kändes som ett bra tempo. Tillräckligt lugnt för att inte tappa balansen, och snabbt nog att få upp pulsen. 

Nu ( ) kör vi sista utmaningen då! Heja heja!!!

• Träningsexpert Elmina
    A L T A skrev 2013-06-13 13:55:27 följande:
    Yes! Då kör vi tjejer!!

Vilket träningsprogram vi fått ihop. Stor eloge till Annelie och elmina. Tack tjejer för en spark i rumpan och för de verktyg vi fått av er. Detta har underlättat iaf för mig att få in träning i vardagen.
    Tack vare denna tråd har vågen minskat med lite mer än 5 kg och att jag känner mig starkare.
    Vad roligt att läsa!
  • Kookaburra

Blev 5 minuter step-up imorse. Pust!

Och A L T A - 5kg! Riktigt bra!!! Jag känner mig också starkare, men har ingen aning om vad vågen visar

• Lebocarma

Denna övningen kommer bli rolig testade lite idag blev det 1 min sen va jag död men kör vidare i morgon igen och nu har jag varit borta lite härifrån men kör lite långsammare. Blir lätt uttråkad och faller tillbaka i samma mönster som innan synd man ej har nån som peppar än som ni alla här inne gör skulle man behövas ha hemma med :) 

• Kookaburra

Hallå i tråden! Hur går det tjejer? 

Jag körde 5 min step igår, men har inte gjort några (ännu) idag. Kom precis tillbaka från en 4,5 km skön joggingrunda i lagom tempo. Körde jägarvila, en planka, 1 min lyfta knäna och sedan 20 draken efteråt. Så jag får se om det blir 5 min step, kanske bara kör 2 min eftersom jag är lite trött nu

En sak som är underbar är att jag nu kommit in i den där känslan av att jag bara måste ut och röra på mig om jag inte sprungit eller gått promenad på några dagar.

Magen är däremot rätt svullen idag, vilket förstås inte är så kul. Vågen visar inget extra, så jag hoppas bara det är lingonveckan på ingång, svullnar rejält om magen då :-/

Men skit i magen - nu kämpar vi på tjejer! Bara slutspurten kvar!  

• Kookaburra

A L T A - jag blev förresten inspirerad av din viktnedgång. Vägde mig häromdagen men jag vet faktiskt inte exakt hur mycket jag väger, för vågen visar nog fel tror både jag och maken. En glädjevåg

Men nu har jag iaf en utgångsvikt och kan ju jämföra mot denna om jag använder samma våg. Ska bli spännande att se kommande veckor om man kan få vågen att visa lite mindre. Synd att man inte gjorde det i början av utmaningen, men faktiskt så tror jag att jag stått rätt stilla vikt. Förhoppningsvis har jag dock lite mer muskler och lite mindre fett!

Om jag ska sätta ett mål så skulle jag vilja gå ner 3 kilo. Tror dock att det blir rätt svårt nu under semestertider... Men till solresan i November kanske man kan vara nere på den målvikten...

Efter denna utmaning är slut så ska jag försöka hitta någon annan träningstråd här på FL, för att få lite mer pepp och motivation. Vet ni en sådan tråd så tipsa gärna!  

Svar på tråden Träningsutmaningen vecka 8 - häng med du också