• Anonym (Trött)

Vän som inte förstår min sorg

Jag har en vän (väldigt nära och vi har känt varandra sedan vi var små) som inte alls förstår vad jag och min man går igenom med vår ofrivilliga barnlöshet. Jag förväntar mig absolut inte att hon trippar runt på tå kring mig eller inte pratar om hennes två barn. Jag avgudar hennes pojkar men tycker att det är så jobbigt att hon inte tar någon hänsyn till mitt liv utan barn alls. Hon kan komma med kommentarer som "Haha ja alla kan ju inte bli gravida lika lätt som mig" eller "Såg du att den och den är gravida? Hur känns det att dem är gravida innan dig?" Jag kan tillägga att det inte är försiktigt frågande utan nästan hånande.

Jag börjar blir väldigt less på hennes kommentarer men vill inte ta upp det med henne för jag tror på riktigt att det skulle göra mer ont än gott. Vi är så pass gamla nu (över 30) att hon borde fatta hur känsligt det här är för mig, speciellt eftersom vi har försökt få barn så himla länge. På riktigt tror jag ibland att hon är avundsjuk på mitt liv (jag gjorde karriär vilket var hennes dröm medan hon blev ofrivilligt gravid) och att hon kläcker somliga av hennes kommentarer för att såra mig med flit. Jag har försökt glida ifrån henne lite snyggt (hur man nu gör det) den senaste tiden men samtidigt tycker jag att det vore så tråkigt om vår vänskap försvann.

Har ni några tips på kommentarer jag kan säga tillbaka till henne så hon förstår utan att behöva ha ett djupt prat med henne? 

• Svar på tråden Vän som inte förstår min sorg
  • Anonym (my)

Tråkigt att ni kämpar och längtar efter barn. Förstår att det är jobbigt ha nån som kommer med så klantiga kommentarer. Kan du inte helt enkelt säga ifrån nästa gång att "jag blir faktiskt ledsen när du säger så här". Kanske det tar mer än om du tappar tålamodet och ryter ifrån?? Kram

• Anonym (Trött)
    Anonym (my) skrev 2013-06-13 18:24:18 följande:
    Tråkigt att ni kämpar och längtar efter barn. Förstår att det är jobbigt ha nån som kommer med så klantiga kommentarer. Kan du inte helt enkelt säga ifrån nästa gång att "jag blir faktiskt ledsen när du säger så här". Kanske det tar mer än om du tappar tålamodet och ryter ifrån?? Kram
    Tack för ditt svar och förståelse.

Jag tror du har helt rätt, men det tar så mycket emot att öppna upp mig om sorgen. Jag vill på något vis få henne att förstå utan att visa hur ledsen jag blir. Det är säkert dumt, men det känns så privat på något sätt. Jag vill inte att hon ska se hur ledsen det får mig att bli eftersom jag lite tror (hur sjukt det än låter) att hon skulle njuta en liten liten uns av det. Vi har alltid tävlat med varandra (hon mycket mer än jag) och att hon har något jag så gärna vill ha vet jag får henne att må bra. Därför vill jag inte släppa in henne till mitt innersta.

Med mina andra nära vänner är det helt annorlunda, de skulle aldrig säga något liknande och skulle de det vet jag att det skulle vara för att de inte tänkte sig för och att meningen inte skulle vara att såra. 
  • maggank

Nä vet du vad. Jag tycker inte att du ska öppna upp dig för henne och försöka förklara den sorg du känner över barnlösheten. Hon kommer i vilket fall som helst inte att förstå dig och kommer kanske, troligtvis, fortsätta med sina kommentarer trots att du blottat en känslig del av dig själv.

Jag tycker du ska hålla sorgen för dig själv och prata med dina andra vänner som inte försöker tävla, trycka ned eller håna dig. Tror att du bara skulle bli mer sårad av att hon fortsätter (om hon skulle fortsätta) trots vetskapen.

• Anonym (a)

Jag tycker hon verkar vara lite omogen för sin ålder. Sådär skulle ju en normalt empatisk person aldrig uttrycka sig, oavsett om man själv har lätt att få barn eller inte.

Jag hade nog dragit ner på umgänget med henne ett tag och om hon börjar fråga varför får du väl säga som det är, att du upplever henne som okänslig och klumpig i sina kommentarer. Vill hon behålla dig som vän får hon väl skärpa sig. Om hon inte gör det, så är det ju hennes förlust och inte din liksom. Ärlighet varar längst.

• Anonym (jargong?)

Det framgår inte riktigt av dina inlägg om hon vet att ni kämpar? Ibland kan man ju utveckla en ganska tråkig jargong med sina vänner utan att riktigt vara medveten om hur illa det låter.
    Om hon vet hur jobbigt ni har det och ändå pratar som hon gör tycker jag dock att du kan dumpa henne till förmån för dina andra vänner.

• Anonym (tjej)

Fy vad elakt och omogen hon verkar. Scårt att veta men jag haer nog fortsatt försöka glida ifrån om jag inte skulle vilja öppna mig och visa min sorg. Men hur kan man med att säga så?! Jag har själv rätt lätt stt få barn mem brukar verkligen tånka mig för vart jag sägee de för jag intr vill såra någon.. man ser ju att dom som har barn varit gravida sen hur lång tid de tagit är väl rätt oviktigt? Hoppas ni på något vis oclså får ert barn om de blir biologiskt eller ej. Lycka till och lägg din energi på vänner som är värda den!

• Anonym (Balans)

Tänker att det naturligtvis måste vara jobbigt och ledsamt för dig att din vän uttrycker sig på ett sårande vis. Naturligtvis ska du uppmärksamma henne på detta.

Något jag också tänker på är att du skriver att du tror att din vän är avundsjuk på dig för att du gjort karriär (för mig är det synonymt med att tjäna bra med pengar) något som din vän inte verkar göra eftersom hon istället blev gravid. Detta problematiserar du inte närmare. Kan det vara så att du tidigare, utan att egentligen mena något illa, uttryckt dig klumpigt om din karriär (och därmed hennes brist på samma)?

Det är nämligen väldigt enkelt när man är ledsen för något att se hur klumpigt andra uttrycker sig, men svårare att se när man själv gör det. Kanske har du sårat henne med? Det bästa för er vänskap är nog att tala ut med varandra om hur ni känner. 

• Saffron

Om ni är så goda vänner borde det bästa vara att prata ut? Tror inte att många som inte varit i situationen att vara ofrivilligt barnlös förstår hur det är. Kan bara gå till mig själv. Min bror och hans fru försökte länge, och tillslut fick de adoptera en dotter. Under tiden som de försökte, frågade man ju hur det gick och liknande. Förstod inte då hur jobbiga just de frågorna är. Nu förstår man bättre... Och det är säkert svårt för de som aldrig varit ofrivilligt barnlösa att förstå de små saker som är jobbiga för oss. Har haft (och har fortfarande) delade känslor när man ser gravida, eller får nyheter om arbetskamrater som blivit gravida eller andra i närheten. Alla förbaskade facebook-inlägg om nyfödda, småbarn, graviditeter... gränsen gick när en vän använde någon app på facebook "följ min graviditet". Då blockade jag henne.  Lycka till iallafall. och förstår hon inte att du blir ledsen, då finns det andra vänner istället. Och lycka till med att bli gravid... vi har försökt i 3 år utan framgång. fick min mens idag, så just idag är det lite deppigt....

• Anonym (Trött)
    Anonym (jargong?) skrev 2013-06-14 23:30:16 följande:
    Det framgår inte riktigt av dina inlägg om hon vet att ni kämpar? Ibland kan man ju utveckla en ganska tråkig jargong med sina vänner utan att riktigt vara medveten om hur illa det låter.
    Om hon vet hur jobbigt ni har det och ändå pratar som hon gör tycker jag dock att du kan dumpa henne till förmån för dina andra vänner.
    Hon vet mycket väl hur vi kämpar och har vetat det sedan dag 1... dock döljer jag nog hur jobbigt jag tycker det är för henne rätt väl eftersom hon är så oförstående. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Balans) skrev 2013-06-14 23:40:46 följande:
    Tänker att det naturligtvis måste vara jobbigt och ledsamt för dig att din vän uttrycker sig på ett sårande vis. Naturligtvis ska du uppmärksamma henne på detta.

Något jag också tänker på är att du skriver att du tror att din vän är avundsjuk på dig för att du gjort karriär (för mig är det synonymt med att tjäna bra med pengar) något som din vän inte verkar göra eftersom hon istället blev gravid. Detta problematiserar du inte närmare. Kan det vara så att du tidigare, utan att egentligen mena något illa, uttryckt dig klumpigt om din karriär (och därmed hennes brist på samma)?

Det är nämligen väldigt enkelt när man är ledsen för något att se hur klumpigt andra uttrycker sig, men svårare att se när man själv gör det. Kanske har du sårat henne med? Det bästa för er vänskap är nog att tala ut med varandra om hur ni känner. 
    Hmm det kan ligga något i det du säger. Fast kommentarerna började innan det började gå bra för mig karriärmässigt. Sedan så kommer hon få mycket mer betalt än mig när hon är klar med sina studier, så det är bara att det tagit lite längre tid för henne. Det är även inom helt olika områden och mitt är inte intressant för henne alls. Men det är sant att jag inte tänker på hur jag uttrycker mig angående mitt jobb. Men jag kan lova att jag aldrig med flit har sagt något sårande. Sedan tycker jag lite att barnbiten är känsligare än jobbiten.
  • Anonym (Trött)

Tack för era svar! Skönt att det inte bara är jag som reagerar på kommentarerna och är extra känslig.

Firade hennes ena son i veckan och hon kom med följande kommentarer "nu får du skynda dig så det inte blir för stort glapp mellan våra barn", "tänk, vem kunde ana att du inte skulle ha barn nu? känner du dig inte stressad?" och "hörde du att x ska få barn? hur känns det?". Dessa kommentarer sa hon inom loppet av två timmar på ett barnkalas. Ett barnkalas som jag tycker att det är väldigt jobbigt att gå på i första hand.

Jag blir så ledsen och arg. Ville inte ställa till en scen där så klart men vet inte vad jag ska göra nu. Jag tror jag går på samma linje som jag var inne på tidigare, att glida ifrån henne mer. Det är för känslomässigt jobbigt att vara hennes vän just nu. 

• Anonym (usch)
    Anonym (Trött) skrev 2013-06-18 10:44:21 följande:
    Tack för era svar! Skönt att det inte bara är jag som reagerar på kommentarerna och är extra känslig.

Firade hennes ena son i veckan och hon kom med följande kommentarer "nu får du skynda dig så det inte blir för stort glapp mellan våra barn", "tänk, vem kunde ana att du inte skulle ha barn nu? känner du dig inte stressad?" och "hörde du att x ska få barn? hur känns det?". Dessa kommentarer sa hon inom loppet av två timmar på ett barnkalas. Ett barnkalas som jag tycker att det är väldigt jobbigt att gå på i första hand.

Jag blir så ledsen och arg. Ville inte ställa till en scen där så klart men vet inte vad jag ska göra nu. Jag tror jag går på samma linje som jag var inne på tidigare, att glida ifrån henne mer. Det är för känslomässigt jobbigt att vara hennes vän just nu. 
    Men ärligt, bara glida ifrån? Du måste ju säga ifrån. Sådär kan hon ju inte bete sig, gång på gång, om ett så känsligt ämne som barnlöshet. Och så MÅNGA kommentarer dessutom. Det känns som att hon medvetet vill såra dig, varför skulle hon annars formulera en sån fråga som "hörde du att x ska få barn? hur känns det?". Det ligger ju någon undermening i att hon frågar hur det känns för dig som barnlös att någon gemensam bekant ska få barn.

Nä. Usch. Jag hade aldrig tolererat det där. Varför ska du göra det?
  • Ylle99

Antingen säger du ifrån omedelbart eller så lämnar du denna hemska människa. Hon är ju ute för att såra dig och att visa sig själv överlägsen av någon orsak. Kanske känner hon sig underlägsen pga jobb och ger igen på något obskyrt sätt. I vilket fall måste du markera. Om du har andra vänner, vilket du ju nämner, ägna dig åt dem istället. Hoppas det löser sig, lycka till!

• FruTrött

När man bara ser meningarna så här i text "låter" det fruktansvärt känslokallt som hon uttrycker sig. Men en dialog handlar om så mycket mer än det som sägs; som hennes tonfall, ansiktsuttryck, kroppsspråk mm...och även om motsvarande från dig. Detta kan du ju tyvärr inte återge ordentligt här.

Jag har personligen svårt att förstå hur man, om man är normalbegåvad, kan säga sådant om syftet är att såra...det är på något sätt alldeles för uppenbart att man är riktigt skitelak om man hela tiden pratar om barn och graviditet på ett sådant sätt med någon som kämpar för att bli gravid. (Om inte du själv skämtar/pratar om det på något sätt som får henne att tro att det är ok förstås)
    Antingen är hon både sjukt korkad och riktigt elak (och då borde du avsluta med henne genast utan att tveka) eller så är hon klumpig och tror att hon kan prata så här till dig eftersom hon tycker att ni är väldigt nära vänner och för att hon vill att du ska öppna upp dig för henne.

Jag tycker att du ska fundera noga över er vänskap och vilken typ av relation ni har. Vilket syfte har hon att vilja såra dig så otroligt djupt som hon gör? Finns syftet?...är det verkligen med mening, eller kanske av misstag? Kan det handla mer om dina egna känslor (sorg, avundsjuka, missunnsamhet = helt normala känslor som dock inte alltid är så charmiga) än om det hon faktiskt säger? Ibland kan man t.o.m göra om det som verkligen sägs till något otrevligare. "Känner du dig stressad?" sagt med ett vänligt tonfall kan bli "Känner du dig inte stressad?" med en lite hånfull röst. Vilka signaler sänder du ut?...ibland vill man dölja en längtan så mycket så att omgivningen inte alls förstår vad som händer utan istället tror motsatsen. Du kanske är "för bra" på att dölja att du vill ha barn!

Om du på fullaste allvar tror att hon vill göra dig illa så finns det ingen anledning för dig att fortsätta relationen. Det är bara för dg att avsluta och gå vidare med ditt liv utan att ha dåligt samvete. Om det handlar om dålig timing från hennes sida i kombintion med att du är väldigt känslig så borde du kanske prata ut med henne och förklara hur du känner inför hennes kommentarer.
  • Malinka3
    FruTrött skrev 2013-06-22 20:12:53 följande:
    När man bara ser meningarna så här i text "låter" det fruktansvärt känslokallt som hon uttrycker sig. Men en dialog handlar om så mycket mer än det som sägs; som hennes tonfall, ansiktsuttryck, kroppsspråk mm...och även om motsvarande från dig. Detta kan du ju tyvärr inte återge ordentligt här.

Jag har personligen svårt att förstå hur man, om man är normalbegåvad, kan säga sådant om syftet är att såra...det är på något sätt alldeles för uppenbart att man är riktigt skitelak om man hela tiden pratar om barn och graviditet på ett sådant sätt med någon som kämpar för att bli gravid. (Om inte du själv skämtar/pratar om det på något sätt som får henne att tro att det är ok förstås)
    Antingen är hon både sjukt korkad och riktigt elak (och då borde du avsluta med henne genast utan att tveka) eller så är hon klumpig och tror att hon kan prata så här till dig eftersom hon tycker att ni är väldigt nära vänner och för att hon vill att du ska öppna upp dig för henne.

Jag tycker att du ska fundera noga över er vänskap och vilken typ av relation ni har. Vilket syfte har hon att vilja såra dig så otroligt djupt som hon gör? Finns syftet?...är det verkligen med mening, eller kanske av misstag? Kan det handla mer om dina egna känslor (sorg, avundsjuka, missunnsamhet = helt normala känslor som dock inte alltid är så charmiga) än om det hon faktiskt säger? Ibland kan man t.o.m göra om det som verkligen sägs till något otrevligare. "Känner du dig stressad?" sagt med ett vänligt tonfall kan bli "Känner du dig inte stressad?" med en lite hånfull röst. Vilka signaler sänder du ut?...ibland vill man dölja en längtan så mycket så att omgivningen inte alls förstår vad som händer utan istället tror motsatsen. Du kanske är "för bra" på att dölja att du vill ha barn!

Om du på fullaste allvar tror att hon vill göra dig illa så finns det ingen anledning för dig att fortsätta relationen. Det är bara för dg att avsluta och gå vidare med ditt liv utan att ha dåligt samvete. Om det handlar om dålig timing från hennes sida i kombintion med att du är väldigt känslig så borde du kanske prata ut med henne och förklara hur du känner inför hennes kommentarer.
    kunde inte sagt det bättre själv, precis vad jag tänkte! Lycka till Ts :)
  • Anonym (Trött)

Tack för era tankar, jag ska fundera över om det kan vara så att jag är extra känslig. Nu hoppas jag att det löser sig smidigare än planerat, jag fick nämligen precis reda på att jag är gravid efter år av försök!!!! Om det går vägen så har vi kanske inte detta problem längre, även om jag står fast vid att hon har betett sig sopigt. 

• FruTrött
    Anonym (Trött) skrev 2013-06-22 21:50:32 följande:
    Tack för era tankar, jag ska fundera över om det kan vara så att jag är extra känslig. Nu hoppas jag att det löser sig smidigare än planerat, jag fick nämligen precis reda på att jag är gravid efter år av försök!!!! Om det går vägen så har vi kanske inte detta problem längre, även om jag står fast vid att hon har betett sig sopigt. 
    Underbart! STORT grattis!! Solig

Tyvärr måste du kanske ändå fundera över er relation och dina känslor kring detta. Hon (eller du) kommer naturligtvis inte ge upp sin personlighet för att du får barn, utan då kommer det uppstå nya typer av konflikter. Mycket möjligt att du t.ex. känner dig påhoppad ang. din hantering av bebisen mm.

Jag hoppas ni kan kan lösa det på något bra sätt!

Lycka till med alltihopGlad...och uppdatera gärna om hur det går!

• Blåbär0103

Ja det tycker jag med (att du skall glida ifrån henne mer och mer).
    Allt hon sade på dessa 2 timmar kan inte vara ren tanklöshet tycker jag.
    Känns nästan som att hon vill förnedra dig.

Om du skulle få barn senare kanske hon börjar med att jämföra ditt och hennes barn osv.
    Nej du, gör dig av med den energitjuven!     
  • Blåbär0103
    Anonym (Trött) skrev 2013-06-22 21:50:32 följande:

Wooow!!
    Grattis :)Skål
    Lycka till med beben nu!  
Svar på tråden Vän som inte förstår min sorg