Anonym (Trött) skrev 2013-06-18 10:44:21 följande:
Tack för era svar! Skönt att det inte bara är jag som reagerar på kommentarerna och är extra känslig.
Firade hennes ena son i veckan och hon kom med följande kommentarer "nu får du skynda dig så det inte blir för stort glapp mellan våra barn", "tänk, vem kunde ana att du inte skulle ha barn nu? känner du dig inte stressad?" och "hörde du att x ska få barn? hur känns det?". Dessa kommentarer sa hon inom loppet av två timmar på ett barnkalas. Ett barnkalas som jag tycker att det är väldigt jobbigt att gå på i första hand.
Jag blir så ledsen och arg. Ville inte ställa till en scen där så klart men vet inte vad jag ska göra nu. Jag tror jag går på samma linje som jag var inne på tidigare, att glida ifrån henne mer. Det är för känslomässigt jobbigt att vara hennes vän just nu.
När man bara ser meningarna så här i text "låter" det fruktansvärt känslokallt som hon uttrycker sig. Men en dialog handlar om så mycket mer än det som sägs; som hennes tonfall, ansiktsuttryck, kroppsspråk mm...och även om motsvarande från dig. Detta kan du ju tyvärr inte återge ordentligt här.
Jag har personligen svårt att förstå hur man, om man är normalbegåvad, kan säga sådant om syftet är att såra...det är på något sätt alldeles för uppenbart att man är riktigt skitelak om man hela tiden pratar om barn och graviditet på ett sådant sätt med någon som kämpar för att bli gravid. (Om inte du själv skämtar/pratar om det på något sätt som får henne att tro att det är ok förstås)
Antingen är hon både sjukt korkad och riktigt elak (och då borde du avsluta med henne genast utan att tveka) eller så är hon klumpig och tror att hon kan prata så här till dig eftersom hon tycker att ni är väldigt nära vänner och för att hon vill att du ska öppna upp dig för henne.
Jag tycker att du ska fundera noga över er vänskap och vilken typ av relation ni har. Vilket syfte har hon att vilja såra dig så otroligt djupt som hon gör? Finns syftet?...är det verkligen med mening, eller kanske av misstag? Kan det handla mer om dina egna känslor (sorg, avundsjuka, missunnsamhet = helt normala känslor som dock inte alltid är så charmiga) än om det hon faktiskt säger? Ibland kan man t.o.m göra om det som verkligen sägs till något otrevligare. "Känner du dig stressad?" sagt med ett vänligt tonfall kan bli "Känner du dig inte stressad?" med en lite hånfull röst.
Vilka signaler sänder du ut?...ibland vill man dölja en längtan så mycket så att omgivningen inte alls förstår vad som händer utan istället tror motsatsen. Du kanske är "för bra" på att dölja att du vill ha barn!
Om du på fullaste allvar tror att hon vill göra dig illa så finns det ingen anledning för dig att fortsätta relationen. Det är bara för dg att avsluta och gå vidare med ditt liv utan att ha dåligt samvete. Om det handlar om dålig timing från hennes sida i kombintion med att du är väldigt känslig så borde du kanske prata ut med henne och förklara hur du känner inför hennes kommentarer.