• gezellig

Hjälp! Vilken syskonvgan ska vi köpa?

Hej,

Vill börja med att säga att jag läst igenom otaliga vagntrådar men inte riktigt tyckt mig finna ett svar där, så nu hoppas jag att någon kan hjälpa oss.

Vi ska bli tvåbarnsföräldrar. När 2:an kommer är 1:an lite drygt 13 månader. Vi kommer inte att köpa någon vagn innan förlossningen men jag gillar att vara ute i god tid, och planera noga.

Våran situation är följande:

Vi har ingen bil, och alla transporter sker kommunalt. En relativt smal vagn känns därför aktuellt.
    Vi promenerar mycket, kanske inte i skog direkt, men på mer "robusta" vägar om man säger så. Det måste den tåla.
    Den delen som spädbarnet kommer att ligga i måste vara vänd mot föraren, och ja, egentligen gissar jag att det är bäst att det går och vända fram och tillbaka lite som man vill. Hårdlift är dock inte ett måste, utan vi är öppna för att ha mjuklift i en sittdel (har sett att det finns en del sådana modeller).

Den allra viktigaste faktorn är egentligen prisklassen. Vi kommer inte att kunna lägga jättemycket pengar på en ny vagn. Planen är att provköra olika alternativ på affär och sedan kika på blocket. Köper vi ny vill vi inte lägga mer än allra max 8 000 kr.

Är det omöjligt, eller kan vi få en vagn utifrån våra krav och förutsättningar?  Är tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få.

• Svar på tråden Hjälp! Vilken syskonvgan ska vi köpa?
  • phillipha

Mountain buggy duo! Ny kostar den bara 7000kr och då får man 1liggdel(hård) och 2 sittdelar. Jag har provat den och ska köpa en när vår lilla kommer. Sonen kommer vara nästan 3 då men vi går mycket och behöver en syskonvagn då.

Annars är babyjogger cityselect riktigt bra. Den är på längden och verkligen bra. Lätt att fälla ihop , smidig att köra, du kan ha båda barnen mot dig och även vända det stora barnet om du vill.

• Pleco

Jag har kikat på en Babyjogger city mini tvillingvagn, nån med åsikter om den vagnen?

• sihn

Har hört gott om den, är sugen på den då jag är så missnöjd med P

• Pleco

Du använder appen, ellerhur? Det går inte att använda vissa tecken då.

• LillGris

Vi köpte en emmaljunga monkey duo, den gillar jag. Visst, den är inte så liten men bekväm att köra och båda delarna är vändbara (så sittdelen kan vara vänd framåt och liggdelen mot föräldern, eller båda mot föräldern om man vill.) delarna är helt separata vilket jag gillar. Enda nackdelen som jag ser det är att den har svängbara framhjul, men jag tror jag är i minoritet där för de flesta verkar gilla det. De är låsbara dock så det är nice. Det är absolut inte den minsta och smidigaste vagnen out there men den är stadig och praktisk på alla andra vis:)

• Mendurå

Kolla upp Basson Duo. Det är en syskonvagn som är bra när man har syskon nära i ålder. (i USA heter den Stroll Air My Duo)

Den största fördelen som jag ser är att man kan välja att ha sittdelarna mot sig eller från sig som man vill, dvs man måste inte ha barnet framåt bara för att man byter till sittdelen.

Vet inte hur den kör i terräng dock.

Kostar runt 6000 tror jag.

Svar på tråden Hjälp! Vilken syskonvgan ska vi köpa?