• HelleGbg

röda prickar på hela magen och ryggen,

min 1.5 åring har haft feber nu de sista dagarna,men ingen nu.men nu har han fått massor med röda prickar över hela kroppen i stort sett. vad kan det vara?
    Han fick sin sista vaccinationsspruta för 2 veckorsedan mot mässling o så,men de sa att han kan få feber ca1 vecka efter det..men utslagen? början på vattenkoppar tänkte jag,,men är det någon som är kunning???

• Svar på tråden röda prickar på hela magen och ryggen,
  • Carisma95

Erik (16 mån) har också små små röda prickar, men bara på magen! Ingen feber, bara lite förkyld. För övrigt verkar han pigg, så vi tänkte avvakta lite.
    Kan det bero "enbart" på infektion i kroppen...??

• Eikartin

samma symtom här och det är utan tvekan vattkoppor. Brukar ofta börja med snuva och feber.

• HelleGbg

oo,,,för ja läste i en barnläkarbok att det först är röda prickar,sen blir de vätskefyllda blåsor,.efter några dar.....,,,ja,någon gång ska de ju få de oxå....

• Carisma95

Hm.... Erik har iofs haft sina prickar i några dagar och vad jag vet går det inte ens vattenkoppor här...
    När jag hade vattenkoppor vid 15 års ålder så kom vätskan i blåsorna väldigt fort!

• HelleGbg

har inte heller hört något om vattenkoppor här,,,men det är väl bara och vänta o se--
    det är så svårt och veta vad som är vad....

• mumlan1

Han har inte haft tre-dagars-febern då? efter ca tre dagar är febern borta men barnen kan få lite röda utslag...

• HelleGbg

mumlan1: jag vet inte...men han har ganska mycket utslag,,,,såg för en stund sen att han har på låren nu...men det kan ju kanske vara det också..

• mumlan1

Hoppas prinsen snart mår bättre...

• Heli77

Jag tror som Mumlan1 att det är 3-dagars feber.

Vår dotter fick också sådana prickar efter att febern hade gett med sig (den var inte speciellt hög men hon var allmänt hängig). Hon fick på mage, ryggoch i ansiktet.
    Vi ringde sjukvårdsupplysningen och de sa att det inte var något att oroa sig för - de brukar få sådana prickar efter en virusinfektion. Oftast kommer de när viruset är på väg att gå ur kroppen - så en tröst är ju att din pojke antagligen är på bättringsvägen redan.
    De försvinner av sig självt efter en eller ett par dagar.

• Carisma95

Ja tack, ("snodde" din tråd).
    Jag känner mig också lugnare. Har iofs inte tagit febern under tiden han varit förkyld, men kan ju mycket väl hända att han har haft det. Har varit lite hängig och gnällig...

• Heli77

Tredagarsfeber / Symtom och diagnos
    Reviderad: 2004-09-24

Feber och utslag
    Sjukdomen har fått sitt namn eftersom barnet får feber som varar i ungefär tre dygn. Febern brukar stiga snabbt och vara hög, upp till 40 grader, men utan att barnet verkar må dåligt på annat sätt. De flesta barn äter och leker nästan som vanligt.

En del barn får lätt hosta och snuva. Några får en svullnad av lymfkörtlarna i nacken och ibland även något svullna ögonlock.

Under det tredje eller fjärde dygnet sjunker temperaturen plötsligt och ersätts av ett blekrött utslag på magen, bröstkorgen och upp mot halsen. Utslaget sprider sig vidare ut på armar och ben och upp i ansiktet. Utslaget försvinner inom några dagar, ibland redan inom några timmar, och det kliar inte.

• Pink Skippy

Det kan också vara utslag från vacc.sprutan. Kan få utslag som mässling nästan, men mildare variant!

Svar på tråden röda prickar på hela magen och ryggen,