summa21 skrev 2013-06-14 11:14:52 följande:
Tack för ditt svar!
Hur gammal r din dotter och hur gammal var hon när diagnosen sattes?
Jag tycker nog inte att han visar att han vill komma till oss. Ibland sprattlar han till när han ser mig, ofta vill han då amma.
Vi har inte fått några tips för att stimulera ögonkontakt. Jag brukar själv försöka hålla hans blick genom att räkna till fyra innan jag exempelvis skakar med en skallra. Ibland går det då att hålla hans intresse. Om du har några tips för att stimulera ögonkontakten tar jag tacksamt emot dem!
Han har aldrig varit blyg eller reserverad mot främmande.
Han jollrar ibland (mamama), svårt att svara på om det är i adekvat utsträckning. Det är alrig riktat mot oss.
Han vänder sig efter en del ljud, inte alla. Det kan vara svårt att få hans uppmärksamhet, men vissa ljud vänder han sig snabbt mot. Tex om vi säger "mjau" som han tycker är roligt. Fast han kan lika gärna reagera med att le utan att titta på oss. Jsg är övertygad om att hans hörsel är bra, Sover till exempel inte nu eftersom grannen renoverar,
Nej, jag hittar inget som skulle kunna förklara det. Tycker egentigen att hans sätt stämmer med hur han har varit sen första stund. Är väl bara att man förväntar sig mer nu nr han är äldre.
Tack igen för ditt svar!
Hej.
Min dotter kom till logoped första gången efter 18-månaderskontrollen och sedan dess har vi gått minst en gång i halvåret för uppföljning. Idag är hon en 5-åring som har normal förståelse med eftersatt förmåga att producera eget språk. Hon tala gärna men dålig grammatik, dålig uttal och saknar oftast förmåga att kunna återberätta händelser (inse vad man ska säga). Så sent, men trots allt långt bättre än vad vi stundom trodde.
Hon fungerar bra socialt och har alltid gjort.
Vad jag minns så handlade tipsen om ögonkontakt om att man ska belöna att de tittar i ögonen. Att rulla bollen efter att de tittat i ögonen, att tala efter de tittat i ögonen, osv. Fungerar det när ni busar så fortsätt med det. Jag tror det är väldigt vanligt att intressera sig för lite udda ljud. Många av små barns första ljud handlar är djurhärmande och jag har en liten kille hemma som älskar att säga blä och räcka ut tungan på slutet.
Det låter ju inte riktigt bra att han verkar så ointresserade av er och av andra. Hur går dina tankar? Du skriver att BUP förstår din oro med att det inte går att säga något. Har du varit i kontakt med barnläkare, säger de något mer?