orolig
Jag är logoped och arbetar inom Habilitering med barn med funktionsnedsättning (bland annat autism). Utan att verka allt för pessimistisk så tycker jag att du skall ligga på för att få en remiss till någon form av expert. Det du beskriver är i mina ögon tillräckligt för att man inte skall "vänta och se". Sedan spelar det ju (tyvärr) lite roll var någonstans ni bor. På de större orterna så finns barnneruropsykiatriska utredningsenheter där det finns kompetens att utreda även tidigt (även om åtta månader nog ÄR ovanligt tidigt).
Men: oavsett om det finns utrymme (och tillgänglig kompetens) att ställa diagnos nu eller ej, så finns det ju alla möjligheter att ge lite extra stimulans. Jag läste igenom blogginlägget som unikfamilj har länkat till ovan och: vilka fina tips! Hon summerar på ett jättebra sätt allt jag själv skulle ha tipsat om då det gäller tidig stimulans av kommunikation- och samspelsutvecklingen. Om ni väver in lite av det i er vardag med sonen, då ger ni honom jättefin stimulans, oavsett om han sedan visar sig vara en alldeles "vanlig" kille eller om han blir en kille med lite speciella utmaningar.