• bellan

Lykke som pojknamn?

Jag har funderat endel kring pojknamn som inte låter så "pojkiga" och har nu funderat på namnet Lykke. Jag vet att det är nog menat som ett tjejnamn, men om man tittar på SCB namnstatitik så finns det 13 stycken som heter Lykke som tilltallsnamn och som är pojkar.

Om namnet helt och hållit varit ett flicknamn så hade jag inte döpt barnet till det. Men nu finns det ju pojkar som har det som namn med..

Har ni några andra förslag på namn som inte låter så grabbiga?  

• Svar på tråden Lykke som pojknamn?
  • Mamori

Tycker att Lykke låter jättefint, ta det!

• Philippa

Lykke är ett flicknamn....

• Mathilda09oochIsabella11

Tänker mest på det som ett flicknamn, men när man tänker efter är det ett riktigt gulligt pojknamn.

• bellan
    Mathilda09oochIsabella11 skrev 2013-06-14 13:03:32 följande:
    Tänker mest på det som ett flicknamn, men när man tänker efter är det ett riktigt gulligt pojknamn.
    Jag vet, man får liksom smälta det lite.. Men jag tycker nog att det är mer ett flicknamn egentligen. Men det är himla fint som pojknamn också! 
  • werner

Noa är ju ett pojknamn som jag tycker ser mer ut som ett flicknamn.... Kim? Lykke tycker jag passar bra på en pojke - även om jag inte tänkt det som ett pojknamn innan.

• werner

Lykke påminner ju lite om Love...fast Lykke tycker jag är finare faktiskt.

• bellan
    werner skrev 2013-06-14 13:07:15 följande:
    Noa är ju ett pojknamn som jag tycker ser mer ut som ett flicknamn.... Kim? Lykke tycker jag passar bra på en pojke - även om jag inte tänkt det som ett pojknamn innan.
    Haha va lustigt, min andra son heter Noah :) Kim heter så många i min egen ålder så det skulle bara kännas märkligt!
  • fluu

Jag tänker direkt att det är ett flicknamn även om det finns 108 män i Sverige med namnet. Jag har lite problem med att det låter så litet och skört(på båda könen).

Andra mjuka namn:

Arild
    Alve
    Celio
    Ebbe
    Elve
    Esse
    Eli
    Gillis
    Hugo
    Illon
    Io
    Isar
    Jona
    Julian
    Lave
    Levi
    Love
    Lotus
    Loa
    Mille
    Malte
    Nore
    Titus
    Toste
    Ted
    Vilgot
    Vide
    Vendel
    Vitus
    Veste

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • werner
    bellan skrev 2013-06-14 13:08:59 följande:
    Haha va lustigt, min andra son heter Noah :) Kim heter så många i min egen ålder så det skulle bara kännas märkligt!

Haha - vilket sammanträffande! Noah o Lykke låter ju finfint ihop. Mika?
  • solros68

Det är ett väldigt fint namn men för mig är det ett tjejnamn. Men jag är en person av många. Gör det som känns bäst för dig/er.

• LadyViolette

För mig är det ett flicknamn också. Känns på något sätt fel när en vuxen man ska presentera sig som Lykke..

• Halvdanskan

Hej.

Jag tycker att det är ett flicknamn, främst för att min egna dotter heter det :)

Däremot tycker jag att du ska strunta i vad andra tycker, och faktiskt döpa ditt barn til vad du/ni vill, inkl. Lykke :)

• Masken84

Lykke är för mig ett tjej namn då min son har en tjejkompis som heter det.

• Dixie

Jag hade inte valt det till en pojke, eftersom de flesta uppfattar det som flicknamn. Några förslag; Myre, Ebbe, Rio, Mio, Charlie

• pluvdo

Alltså, det kanske vore sött på en liten pojke, men som LadyViolette säger så, hur gulligt är det på en vuxen man? Eller en tonårskille?

• bellan

Om det hade varit vanligare så hade jag nog övervägt det! Men som endel säger.. På en vuxen man. Nja. 
    Men jag har några andra förslag!
    Vad  tycker ni om dessa?

odd
    vendel
    elis
    lykke
    pim
    malte
    eli
    knut
    henry
    otto

• fluu
    bellan skrev 2013-06-16 15:12:44 följande:
    Om det hade varit vanligare så hade jag nog övervägt det! Men som endel säger.. På en vuxen man. Nja. 
    Men jag har några andra förslag!
    Vad  tycker ni om dessa?
    odd
    vendel
    elis
    lykke
    pim
    malte
    eli
    knut
    henry
    otto

Odd - Hårt och avhugget. Gillar Oddmar mer.
    Vendel - Ganska fint. Mjukt utan att bli för gulligt.
    Elis - Jättefint,men för sött för att just jag skulle välja det. Jag gillar hårda namn.
    Pim - Flicknamn,men tänker ändå på Anne Franks pappa som kallades så. Alldeles för mjukt och feminint för att passa på en vuxen man.
    Malte -Litet-barn-namn.
    Eli - Coolt! Det funkar på en vuxen tycker jag.
    Knut - Ett av mina favvonamn! Sött på barn,ståtligt på vuxna.
    Henry - Också ett bra namn på alla sätt.
    Otto - Coolt,håller på att bli väldigt poppis. Gillar skarpt.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Lykke som pojknamn?